TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Oljekjøler i bagasjerom 2jz

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #445129  av mk3noob
 
Fundert litt og diskutert litt i det siste om hvorfor ingen plasserer oljekjøler bak?
Blir det for stort trykkfall for oljpumpe med flere meter ekstra slange? Mange gjør jo dette med vann/radiator.
I flere oppsett ville nok dette vært en forbedring med ordentlig ducting og kraftig vifte.
 #445177  av Radial
 
Med så langt strekk på oljeslangene vil du slite med trykket under oppstart ihvertfall.
 #445179  av Zepticon
 
mk3noob skrev:Fundert litt og diskutert litt i det siste om hvorfor ingen plasserer oljekjøler bak?
Blir det for stort trykkfall for oljpumpe med flere meter ekstra slange? Mange gjør jo dette med vann/radiator.
I flere oppsett ville nok dette vært en forbedring med ordentlig ducting og kraftig vifte.
Fordi det er nok av plass fremme?
 #445181  av mk3noob
 
Veit ikke helt jeg men vet blant annet at Titan motorsport har bygd ett par biler med denne løsningen og de har ikke hatt problemer hverken ved oppstart eller annet. Dette m både org. Pumpe og deres oppgradere. Høyt trykk i 2jz pumpa. Vanlig trykkfall sier jo opp mot 10psi fall ved 100 fot lengde i1/2tom diameter.

Er ikke alle biler det er nok av plass der fremme på dessverre :)
 #445184  av Radial
 
Nå har ikke jeg alle detaljene, men Titan motorsport kjører vel tørrsump på det meste av oppsett.
Da stiller saken seg litt annerledes, enn ved bruk av den originale pumpa i våtsump-system.

Problemet er forsinkelsen i oljetrykk under oppstart.
Jeg syns den er ille nok med vanlig 20 raders og to 1,5M slanger på min 1JZ, og vil ikke tenke på hvordan det blir med 6-8 meter til med slange og en kanskje enda større oljekjøler.


Ellers veit jeg Porsche 911 kjører tørrsump med mekanisk pumpe på motoren, men det systemet er designet litt annerledes enn vanlige systemer.
 #445185  av mk3noob
 
Sendte dem en mail for en stund tilbake og det var da ikke tørrsump på de bilene som dette hadde fungert godt på.
Men skjønner helt klart hva du mener ved oppstart, tenker da evt og legge inn en funksjon som gjør at jeg kan kjinne opp oljetrykk før motoren startes!?
 #445186  av mk3noob
 
Har og sett på mocal sine olje temostater, dette og må vel være en genial måte og løse problemet på?
Da vil jo ikke olje gå til kjøleren før ca 80grader, i tillegg til at denne vil holde olja i kjøleren/slangene når den lukkes!?
 #445188  av Radial
 
Termostat er en god løsning uansett.

Kutt strøm til tenning og eventuelt fuel til oljetrykks-bryteren gir deg klar-signal.
Grei sikkerhets-feature uansett egentlig. Kan benyttes på både sprut og original ecu.