TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • hvilken radiator til 2jz?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #447190  av Arrnty90
 
hei. er ny på forumeet her, lurer på gode råd ang radiator til prosjektet mitt, er ein bmw e30 med 2jz gte vvti.
forge sesong sleit jeg med kjøling med bmw motoren min å de var sjikkeli iriterende, so vil lage bra kjøling denne gangen.
lurer på ein front montert mishmoto eller koyo rad radiator i fra supra, er det bra nokk? elle skal eg barre gå for størst mulig?protrim har jo en veldi stor en til salgs, http://protrim.no/produkter_kjoling_radiator.shtml er jo mye vann i sving med denne å det er jo vell bra? :D
bilen er ein rein driftebil så blir godt brukt,
 #447193  av Oluf
 
Arrnty90 skrev:hei. er ny på forumeet her, lurer på gode råd ang radiator til prosjektet mitt, er ein bmw e30 med 2jz gte vvti.
forge sesong sleit jeg med kjøling med bmw motoren min å de var sjikkeli iriterende, so vil lage bra kjøling denne gangen.
lurer på ein front montert mishmoto eller koyo rad radiator i fra supra, er det bra nokk? elle skal eg barre gå for størst mulig?protrim har jo en veldi stor en til salgs, http://protrim.no/produkter_kjoling_radiator.shtml er jo mye vann i sving med denne å det er jo vell bra? :D
bilen er ein rein driftebil så blir godt brukt,

Mishimoto, ARC og Koyo feks er bra greier, tror selv jeg hadde gått for en Mishimoto. Størrelse er ikke alt, mye annet som spiller inn, les litt tester etc på nett. Ville også ha gått for en varmeveksler (mocal feks).
 #447196  av Radial
 
Gå for en radiator med MYE volum. Da får du ett større kjølesystem,som kan ta opp mye mer varme før det koker.

Punkt 2 så må du få INN mye luft på radiatoren, men all denne lufta må ut ett sted. Skikkelig utlufting i panseret er derfor superviktig.
Bruk WRC bilene som inspirasjon...se nøye på radiator-designet,særlig på Subaru.
Du vil se at "all" lufta fra radiatoren går rett over panseret igjen via egene kanaler.

Oljekjøler ville jeg anbefale varmeveksler som Oluf nevner fra Mocal. Svært plassbesparende, og en "vinn-vinn" situasjon der olja blir fortere varm, og du har enorm kapasitet.