TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MKIV Oppgradering 600HP

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #447346  av Snasen
 
Hei. Jeg er ny her men har no oppfyllt guttedrømmen og kjøpt meg Supra mkiv Eurospec :D Har importert bilen fra svergie og venter på at biltilsynet skal gi meg regning på engangsavgift. Bilen har gått 138k og er strøken. Full doluck bodystyling, FMIC, 3" fra turbo med 4,5" utblås (men står orginal cat på den) og powerfilter, Har Greddy Profec boost controller liggende :)

Jeg har planer om å "oppgradere" bilen litt til sommeren og har siktet meg inn på 500-600hk i motor. Jeg har lest meg opp på singel og "hybrid" oppgradering og har bestemt meg for singel siden det er billigere og enklere. Det jeg lurer på er om noen kan hjelpe meg med en "oppskrift" for 500-600hk. Jeg har lyst til å komme billig fra det samtidigt som det må være holdbart (vet dette kan bli vansklig men prøver) :)) Hva trenger man? Jeg har helst lyst til og beholde orginal ECU ettersom Sprut er så dyrt, har funne ett kitt fra Suprastore.com "Quicksilver turbo kit" http://www.suprastore.com/qusu2jsitust.html.
I følge suprastore kan jeg beholde orginal ecu osv og totalpris kommer på ca 25k. Er dette ett bra kit? trygt å kjøre med? Burde jeg kjøpe piggyback? Hva er det suprafolket tenker? :D :D

Takker for alle svar og hjelp! :D :D

Her er 2 bildet av bilen :D Hva synst dere? =)
Vedlegg
10899627_10152588625416603_531009585_n.jpg
10899627_10152588625416603_531009585_n.jpg (57.52 kiB) Vist 15773 ganger
Sist redigert av Snasen den 21 jan 2015 15:52, redigert 4 ganger totalt.
 #447347  av Snasen
 
Meg å fattern fyller i svergie :D
Vedlegg
10942815_10152588625791603_67863738_n.jpg
10942815_10152588625791603_67863738_n.jpg (107.04 kiB) Vist 15772 ganger
 #447350  av ArildM
 
Nydelig drømmebil, og velkommen hit 8)
Toysport i Bergen, eller David på underground garage kan vel hjelpe deg? Samt mange andre supra guruer her inne vil jeg tro :)
 #447351  av Snasen
 
Takker! :D Har toysport en nettside? tenkte å gjøre mesteparten av monterings arbeidet selv, men trenger en plass og mappe da, så da er toysport bergen nærmeste :D Men noen som har peiling på dette "Quicksilver" turbokitet til Suprastore? :)
 #447354  av Philip
 
Den var jævlig fin!! gratulerer med grom bil:-)
 #447360  av ArildM
 
Når du får 10 inlegg kan du komme deg inn på prosjektdelen av forumet :)
Her er en singelturbokonvertering som pågår:
viewtopic.php?f=61&t=41292&start=495
:)

Ellers må jeg bare si at jeg er for ukjent med 2jz motoren til å kunne gi spesifikke råd, men det burde finnes mange guider for å få et fint 500-600hk hk oppsett. Ser også mange som sier at 500hk er et perfekt street oppsett, uten for mye lagg og ekstremiteter :)
 #447362  av Snasen
 
Jeg får kjøre på med inlegg da :P

Jar har funne en del guider på forskjellige supra forum, men alle er forskjellige og litt "rotete" etter min smak :)
Ja 500hk er nokk et fint oppsett, er ikke noen fan av lagg :D Men hadde vert fint med litt tips eller "veiledning" så jeg ikke bruker unødig med penger eller dummer meg ut og raser motoren :cry:
 #447365  av Stiansen
 
Hei og gratulerer med kjempefin bil! :)

Har hatt Supra i 6 år selv nå og har en del tips til deg :)

En ting er hvertfall sikkert, det blir garantert dyrere enn du tror.. hehe

For tiden holder jeg på å bygge 2JZ for å sette i Nissan S15 driftebilen min og der har jeg mer eller mindre de samme målene som deg. 5-600hk, rask respons osv. Jeg har bestemt meg for turbokit og det blir dette her:
http://fsrmotorsports.com/index.php?pag ... &Itemid=87

Da med en Precision 6266DBB. Grunnen til at jeg velger dette kitet er at det er komplett med alt som trengs på eksossiden, pluss at det er fryktelig enkelt å komme til alt mulig siden manifolden tar så liten plass og wastegaten sitter lett tilgjengelig. 6266 er en liten turbo, men det går an å få ut 750hk på hjula med den. Downpipen får du sveisa sammen med eksosen du allerede har på bilen. Fredric Aasbø kjørte flere år med lignende oppsett.

Så trenger du en clutch som holder effekten. Den originale vil ryke ganske fort. Av erfaring anbefaler jeg å kjøpe en clutch som er litt "overkill" da mye ofte vil ha mer. 5-600hk er morsomt ei stund, så vil du ha mere. Og da er det dumt å måtte bytte clutch igjen. Jo dyrere en clutch er, jo bedre er den å kjøre med. I Supraen min har jeg en RPS triple carbon, den holder langt over 1000hk, men føles nesten som en original. Kjøper du noe billig dritt blir det et helvete å ta løs med.

Du trenger også større dyser. Finner du SARD dyser, f.eks. 720cc eller 800cc passer disse rett i den originale railen.
Tror også du trenger større bensinslange. Bensinpumpa begynner også å få det tøft, så da kan du kjøpe ei til og sette nedi.

Sprut er absolutt å anbefale. Mange har gått på smellen med OEM ecu og tilleggssprut.. Det er egentlig bare dritt. Om du synes det er dyrt å kjøpe nytt så finnes det en del brukte AEM v1, plug and play på Supra. Så må det jo mappes, Toyparts i Bergen fikser dette. Han har såvidt jeg kjenner til en del erfaring med AEM.

Legger med bilde av motoren min.
Vedlegg
998139_824359810923239_1639375667_n.jpg
998139_824359810923239_1639375667_n.jpg (91.6 kiB) Vist 15733 ganger
 #447368  av David
 
jeg ville ikke kjøpt et slikt kit med støpejerns manifold, det begrenser deg veldig.

oppsett til original innmat og god holdbarhet er 650-700hk på e85, vi har kjørt 780hk på org motor sett bortifra at det har blitt oppgradert til ARP rådebolter.
alle effekter er oppgit på bakhjul.

alle disse effektene er med forskjellig turbo men trykk er relativt konstant på 1.6-1.7bar

hvis du skal ha deler ring krb trading, hvis du skal ha monterings arbeid ring meg.

mye vil ofte ha mer, og hvis dersom det fins budsjett er det lurt å kjøpe deler som lar deg oppgradere videre, uten å måtte kjøpe samme del på nytt bare i bedre variant, den fella går mange i.

clutch til gate/trackday holder en 2 plater fint, til drifting 3 plater. her i distriktet er det tilton som gjelder, da det er lett tilgjengelig hvis man trenger nye lameller,reservedeler,etc når noe blir slitt. carbon clutch er totalt unødvendig.

dyser minimum 1000cc, en ny fuel rail koster ikke mye så ikke tenk så mye at det må passe i original rail.

bruk 2 walbro e85 pumper, de nye. det kan hende det holder med 1 hvis du bare skal ha 600hk

kjøp deg et datasprut, styr unna aem v1,v2,etc.(aem infinity er ok(det nye)), forhør deg med personen som skal programere, det er unødvendig å måtte betale han for opplæring. kjøp noe som er mye brukt der du kommer til å bruke bilen, som flere har kjenskap til.

polly motorsport fikser vel også dette hvis du holder til i bergen.
 #447380  av Snasen
 
Takker for gode tips folkens! :D

Det kitet såg veldig bra ut Stiansen! ikkje gale pris heller :D og står at manifolden er ratet til 1100whp så da skal det vell gå selv om det er støpejern ? :) Jeg kommer ikke til å kjøre på e85 siden nærmeste bensinstasjon som har det er ca 3timer unna :P Satser på 95 eller 98 blyfri. Men når jeg først er i gang kan jeg vell kjøpe 1000cc dyser, eller blir det overkill på 600hp? men hva med kjøling osv? går det greit med orginal radiator og vifte? og trenger jeg bedre oljekjøling ? :D Si ifra visst noen har billig sprut å selge meg da ! :)
 #447381  av Oluf
 
Hvis du har 5-600 hester som mål i en veibil hadde jeg uten tvil gått for gt28 hybrid turboer. Du beholder da det sekvensielle twinturbo systemet som knuser alle singelturbo oppsett når det gjelder moment register og kjørbarhet. Sprut er ett must uansett, hjernen på Supra begynner å dra på åra, det har skjedd en hel del på motorstyrings fronten siden 90tallet. Det siste jeg hadde kommet til å spare penger på hadde vært sprut. Personlig hadde jeg gått for link, vipec eller maxxecu.

Mye fint stoff å lese seg opp på her samt dyno grafer på hva hybrid oppsettet klarer: http://www.97supraturbo.com/index.html
(Stu Hagen på supraforums.com)

Når det gjelder kjøling hadde jeg gått for en større radiator (mishimoto feks), ett relocation kit med oljekjøler (HKS og Greddy feks har komplette kit tilpasset Supra), hvis du planlegger å kjøre litt på bane slenger du på en mocal varmeveksler i tillegg for å holde forholdet mellom vann og olje temp så liten som mulig, da bør du være safe så det holder. Sleng på en Exedy Hypertwin clutch, denne holder mye effekt og er snill å bruke. Sleng neddi enda en Denzo 950-0155 (original) bensin pumpe og gjør samme modden som Stu slik att begge pumpene kjøres sekvensielt (9v under 4k rpm) slik som originalt.

Det finnes sikkert 1000 forskjellige oppskrifter på hvordan du får 5-600 hester i en supra. Hestekrefter er egentlig bare ett uinteressant tall opp i det hele, momentregister er det som er viktig og hvor du ønsker å ha dette.
 #447407  av Snasen
 
Har lest en del om GT28 oppgradering men er litt usikker på det kitet. Det blir litt dyrere en singel, og når du henter ut 500whp + så makser jo man turboene, men det er da uten sprut.
Noe av det positivet er jo at jeg slipper å tenke på BT når jeg har hybrid :D
Funker kitet fra suprastore? det er litt billigere en fra STU http://www.suprastore.com/tosusttwtugt.html

Men er litt usikker på hybrid pga jeg har hørt lite om folk som har prøvd det eller om hvordan holdbarheten er :S noen i norge som har prøvd ut hybrid? Og hvordan er prisen på link, vipec eller maxxecu i forhold til aem da? :D

Takker for svar :)
 #447414  av Moseby Racing
 
Grattis med drømme bilen :D kjøpte meg selv drømmme bilen i oktober jeg en 95 mod eurospec supra :)
er ikke så mye som skal til på en 2jz for og få ut 600 holdbare hk da. men ikke spar på sprut :) jeg skal ha pnp vi-peci88 :)
 #447425  av bjornalf
 
ville holdt meg til hybrid... blir fort dyrt å betale for skader påført andre biler/eiendom/uføre skader osv når ikke forsikring gjelder lengre da dem finner ut at bilen er trimmet bare ved å ta en rask kikk under panser...

men er vell bare blitt voksen ;) ellers ville jeg satset på å kjørt maks trykk på original turboene en stund før du starter byggingen din.... er så mange som starter for tidlig før dem har lært å kjenne bilen å faktiskt skjønt hvor mye power dem vil ha. da blir den stående i garasjen å skrudd på i laaaaang tid og du snakker om snart er den klar osv det tar alltid MYE lengre tid når man skal gjøre det så billig så mulig.... å oftest blir det dobbelt så dyrt også... husk alle er ikke bilmekkaniker eller tuner selv om dem tror det ;)