TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Laddetrykk 1jz gte

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #448986  av durra92
 
Hei, har kjøpt en toyota supra mk3 1jz gte, og lurer på om noe vet hvor mye laddetrykk de originale turboene tåler?
trenger også tips til hvilken motorolje jeg burde bruke, bilen skal brukes til banekjøring.

Mvh
håvard
 #449006  av ArildM
 
Bruk Castrol olje i alle fall :)
Ellers regner jeg med at andre her enn meg vet hvilket trykk denne tåler.
Feks David eller Toyparts :)
 #449010  av Oluf
 
Kjør på Motul 300V serien, 10w40 eller 15w50, opieoils.co.uk har veldig gode priser på Motul olje, unomotorsport.no fører også 300V serien. Etter å ha lest meg godt opp på olje for noen år siden gikk jeg over fra Castrol til Motul. Når det er sakt så er Castrol Edge serien en bra olje, så du kan nok sove godt om natta samme hvilken en av dem du velger å kjøre på.
 #449114  av Holger
 
jeg kjører med mobil1 5w50 formula oljen, den selger de på jula og mange andre plasser til en god pris :)
angående ladetrykk så er jdm turbo god for ca 1,1-1,2 med da er det på kanten med tanke på alder og km.stand såklart.
 #449117  av Radial
 
ladetrykket begrenser seg selv egentlig.... pga boostcut på 0,85bar på orginal hjerne :)

Bruk ett-eller-annet med 5W-** på olja.... bruker du 10W-** får du ventiltikking på kald motor.

Spar opp til bedre kjøling :) 1JZ blir veeeeldig fort varm.
 #449130  av Oluf
 
Radial skrev: Bruk ett-eller-annet med 5W-** på olja.... bruker du 10W-** får du ventiltikking på kald motor.
Har ingenting med 5 eller 10w å gjøre, forskjellen på 5 og 10w rating trenger ikke være før -25c eller lavere. Det skyldes nok for tykk/tynn olje, eller tilsetninger i oljen, nå kan det jo hende att en 5w olje er tynnere enn 10w på feks +10c, men det trenger ikke være slik, her spiller tallet etter w'en større/like stor rolle.

Jeg synes disse tallene egentlig er delvis forvirrende og missledende, det er like viktig hvilke tilsetninger oljen har og ikke minst viskositets index, sistnevnte sier noe om hvor stort temperatur-spenn oljen holder samme viskositet, altså desto høyere viskositets index desto større temperatur-spenn holder oljen samme viskositet, og det er vel noe av det viktigste for å opprettholde ett stabilt oljetrykk kombinert med oljens egenskaper til å binde og holde på drivstoff som havner i olje systemet.

Har du problemer med kjøling og olje temp ligger konstant over 115c ville jeg ha kjørt på 15w50, 10w60, 25w60 eller lignende. Men det kan hende att ved å kjøre på en tynnere olje, feks 5w30 gir lavere temp på oljen i og med att du får bedre sirkulasjon gjennom motor å eventuelt oljekjøle system. Vanlige serieproduserte motorer har som regel for små olje kanaler i blokk og topp slik att oljer som 25w60, 10w60 etc gir dårlig flow og dermed høyere temp, men igjen så tåler disse høyere temp enn en tynnere olje. Her er det rett å slett bare å prøve seg frem da det ikke finnes noen fasit som fungerer best for alle oppsett.
 #449132  av Radial
 
Finnes ingen fasit nei, men på min 1jz non-vvti så tikker ventilene på Castrol 10-60 og Valvoline 10-50.
5-40 fra biltema (billig mappeolje, før jeg drar i benken), så er motoren lydløs i -20c til +30c.

Toyota anbefaler 5-30 på disse, ikke uten grunn.
 #449139  av Oluf
 
Radial skrev:Finnes ingen fasit nei, men på min 1jz non-vvti så tikker ventilene på Castrol 10-60 og Valvoline 10-50.
5-40 fra biltema (billig mappeolje, før jeg drar i benken), så er motoren lydløs i -20c til +30c.

Toyota anbefaler 5-30 på disse, ikke uten grunn.
5w30 anbefalt på 2jz også, kjørte Motul 300v 15w50 på min i fjor uten en lyd, har kjørt på den i flere år både på EVO IX og 4AGE 20V uten problemer, går ned til 10w40 nå i år på alle bilene for å se om det utgjør noen merkbar forskjell.