TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 1986,5 supra starter ikke

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #463310  av Jonasgk
 
Hei,
Jeg har en 1986 mod MA70 supra N/A manuell som ikke vil starte. Bilen har defa alarm som jeg har prøvd å koble ut/deaktivere, og jeg har prøvd å kortslutte startsperren. Jeg hatt problemer tidligere med at jeg klarer å starte bilen, men med en gang motoren skrus av, klarer jeg ikke å få start på den igjen på en lang stund. Etter jeg klippet ledningene til startsperren vil ikke bilen starte i det hele tatt, selv når jeg koblet de på sånn som de sto orginalt igjen. Jeg mistenker det kan være et ødelagt rele eller sikring en plass, eller solenoiden på startmotoren. Jeg vet at forrige eieren har byttet startmotoren, så det har kanskje vært et problem tidligere og.
 #463320  av Phinex
 
Jeg hadde det slik på min Celica, da var det solenoiden på startmotoren, du kan jo prøve og utbedre det?
Har du noe prosjekt logg på bilen her inne?
 #463333  av Makk
 
Husk at i de gamle tider var alt analogt, dvs noe måtte fjernes for at noe skal kunne sperres av en defa ettermontert startsperre.

Du burde få deg en big blue book på bilen og følge elektriskskjematikken å se om noe er fjernet på bilen som vanligvis tillater start som defa greierne har vært innkoblet innom.
 #463339  av sleeper
 
Ang problemene med starter på 80\90 talls toyota: Det som oftest er problemet er 1 av 2 ting.
1: det er veldig ofte utrulig høyt spenningsfall mellom batteri-tenningsnøkkel-start solenoid på disse. Om du måler spenning på solenoiden når du prøver å starte, så vil du mest sannsynlig måle et sted mellom 6.5-9v. Løsningen er en liten omkobling ved tenningslåsen. ( dette gjelder alle t16\t18 celica ivertfall)
2: kontaktflatene i solenoid blir slitt ut, disse er veldig enkle og bytte ut selv, ( skru av en mutter ved den store kablen inn på starter + baklokket, så ser du med en gang hvordan dette gjøres.
Disse selges nye på Toyota for noen få kroner...
 #463340  av sleeper
 
Må også legge til at om du hører en klikkelyd når du prøver å starte, så er det mest sannsynlig starteren, er det helt stille så er det noe annet.
 #463357  av Jonasgk
 
Makk skrev:Husk at i de gamle tider var alt analogt, dvs noe måtte fjernes for at noe skal kunne sperres av en defa ettermontert startsperre.

Du burde få deg en big blue book på bilen og følge elektriskskjematikken å se om noe er fjernet på bilen som vanligvis tillater start som defa greierne har vært innkoblet innom.
Hei, den forrige eieren har montert en startknapp som forbikobler alt sammen, og går direkte fra 12v på batteriet til signalinngangen på starteren.
 #463358  av Jonasgk
 
sleeper skrev:Ang problemene med starter på 80\90 talls toyota: Det som oftest er problemet er 1 av 2 ting.
1: det er veldig ofte utrulig høyt spenningsfall mellom batteri-tenningsnøkkel-start solenoid på disse. Om du måler spenning på solenoiden når du prøver å starte, så vil du mest sannsynlig måle et sted mellom 6.5-9v. Løsningen er en liten omkobling ved tenningslåsen. ( dette gjelder alle t16\t18 celica ivertfall)
2: kontaktflatene i solenoid blir slitt ut, disse er veldig enkle og bytte ut selv, ( skru av en mutter ved den store kablen inn på starter + baklokket, så ser du med en gang hvordan dette gjøres.
Disse selges nye på Toyota for noen få kroner...
Dette skal jeg skjekke :)
 #463365  av Makk
 
Vel, går starteren?

Den knappen der slår ikke på noe som helst av tenningsanlegget, da vil den selvsagt ikke gå.

Full sjekk av ledningsnettet synes jeg er på sin plass hvertfall.
 #463368  av Jonasgk
 
Makk skrev:Vel, går starteren?

Den knappen der slår ikke på noe som helst av tenningsanlegget, da vil den selvsagt ikke gå.

Full sjekk av ledningsnettet synes jeg er på sin plass hvertfall.
Startknappen har fungert fint helt frem til nå nylig, har hatt bilen i ett år nå og kjørt den ganske mye. Ut ifra det jeg har testet så slår ikke releet på startmotoren inn, selv om jeg gir spolen spenning, så det er nok der problemet ligger.
 #463382  av Makk
 
SÃ¥ bra :)

Next step : Prosjekt tråd og evig servitude som trell her på forumet :mrgreen: <3
 #463393  av Phinex
 
Haha! Ja helt enig!