TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Installasjon av CD-spelar

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo

 #2937  av CelicaTurbo
 
begynte å legge opp kabler i celicaen i dag.. ikke faen om jeg klarte å få kablene gjennom den gummistrømpen.. dvs, jeg fikk dem jo inn, men der som strømpen gikk gjennom veggen var det dekket til med diverse bunter kabel og sikringsbokser så det var helt utilgjengelig på den siden uten å begynne å rive ned ting :?

så, tok den gjennom et hull ved dørstopperen istedet.. ikke ideellt men uendelig mye letter.. så lenge det duger så skal jeg vel være fornøyd.

 #3019  av Vaulen
 
Har også MR2 med forsterkerledningsmikkmakk.

Legger du opp nytt høyttalerledningsnett sparer du garantert mye tid og forargelse. Da vet du i hvertfall hva som går hvor.

Noen som har montert LCD skjerm ??
Har kablingen og skjermen klar, men har ikke funnet på noe bra patent for å festet skjermen i bilen.

 #3020  av jumbo
 
Ettersom du tydeligvis har vært gjennom denne løypa før: Er det mye styr å kable om i en MR2? Har du noen tips/oversikt over hvor orginale kabelbaner går etc?

 #3021  av erling
 
Vaulen skrev:
Legger du opp nytt høyttalerledningsnett sparer du garantert mye tid og forargelse. Da vet du i hvertfall hva som går hvor.
Jepp. Det eneste fornuftige å gjøre egentlig. Prøvde og å leite etter flere kontakter bak der, men de finnes ikke.

Jumbo: Må bare få sagt det en gang til, den orginale spilleren sender ikke ut vanlige høytalersignaler, men signaler til extern(e) forsterker(e). Når jeg skulle koble til høyttalerne bare prøvde jeg meg fram med de jeg visste var høyttalere i Toyota-kontakten. Koblet på EN stk plussledning fra den uorginale spilleren, og fikk da lyd i alle 7 høyttalerne :shock: . Sier seg da selv at det ikke hjelper med en iso-overgang om det i det hele tatt skulle finnes en som fysisk passer.

Hvis du er så livende redd for å klippe den orginale kontakten kan du koble deg innpå ledningene med "strømtjuv", eller enda bedre, avisolere ledningene uten å klippe, og lodde innpå ISO'n. Da har du både den orginale og ISO. Høyttalerkabler blir du pent nødt å legge opp på nytt.

Måtte forresten kjøpe nytt frontsett og, ble grønn i trynet av å lete etter orginale delefiltre, de ligger vel inni en forsterkerboks de og... Ble bra lyd tilslutt da. :D

 #3022  av jumbo
 
erling skrev: Jumbo: Må bare få sagt det en gang til, den orginale spilleren sender ikke ut vanlige høytalersignaler, men signaler til extern(e) forsterker(e). Når jeg skulle koble til høyttalerne bare prøvde jeg meg fram med de jeg visste var høyttalere i Toyota-kontakten. Koblet på EN stk plussledning fra den uorginale spilleren, og fikk da lyd i alle 7 høyttalerne :shock: . Sier seg da selv at det ikke hjelper med en iso-overgang om det i det hele tatt skulle finnes en som fysisk passer.
Har etterhvert fattet det. Satser på å ta ei økt i romjula med trekking av nye kabler, men dette leder til et par nye spørsmål (ja, jeg er tett som ei planke) :

Spm1: Jeg må jo fremdeles hente spenning og jord fra det originale ledningssettet (trenger vel hvertfall ikke å trekke opp nye kabler til dette). Husker ikke lenger barnelærdommen: Hva er hva av +B, B og ACC? ACC er vel gjerne 12v konstant, men hva er forskjellen på B/+B (som jeg antar er 12v om tenningslåsen)

Spm2: Noen som har et skjema for hvordan utlegget på ISO-pluggene skal være?

Spm3: Dere som _har_ trukket om høytalerledninger, hva har dere gjort med diskantene?
erling skrev: Hvis du er så livende redd for å klippe den orginale kontakten kan du koble deg innpå ledningene med "strømtjuv", eller enda bedre, avisolere ledningene uten å klippe, og lodde innpå ISO'n. Da har du både den orginale og ISO. Høyttalerkabler blir du pent nødt å legge opp på nytt.
Tror jeg lar være å klippe, ja. Har noen baktanker rundt å kunne sette tilbake originalspilleren dersom jeg mot formodning skulle måtte selge bilen i fremtiden...

Ellers: Takk for hjelpen.

 #3024  av Christian
 
Jeg trakk opp alt nytt jeg, inkl. fast 12v og jord.
Hentet kun styrestrømmen ifra tenninga.

 #3032  av erling
 
Var ikke meningen at noen skulle føle seg som en planke da. :mrgreen: ACC er på tenninga, ikke fast 12V. Her er et par ISO-linker:

http://www.bluespot.co.uk/stock/iso.asp
http://speedcentral.org.uk/ice/howto/pa ... l?headunit

Hvis du har manualene til den uorginale spilleren skal det stå koblingsskjema der oxo. Hvis ikke kan du få en kopi hos en bilstereo-forhandler.

Det med diskantene har jeg ikke peiling på, det var et eller annet galt med elementet på førerdøra mi, visstnok en vanlig vannskade eller no, så det var oxo grunnen til at jeg kjøpte frontsett. Lurer på om det står noe mer om den orginale stereo'n på http://www.mr2.com/ en eller annen plass... :)

 #3034  av jumbo
 
erling skrev:Var ikke meningen at noen skulle føle seg som en planke da. :mrgreen: ACC er på tenninga, ikke fast 12V.
Dersom jeg hadde samlet tankene bare *bittelitt* hadde jeg selvsagt skjønt det. :oops: MEN: Jeg er fremdeles like lur på hva +B og B er for noe. Da regner jeg med at minst en av disse er 12v fast. Uansett, never mind. Den faste 12-volten er det minste problemet, identifisering av hva som kom fra tenninga var det viktigste :)

Og slapp av - i all grad jeg måtte føle meg dum som en planke er det hundre prosent selvforskyldt :D

At jeg gruer meg dugelig til kabeltrekking er dog sikkert og visst. Hvorfor? Fordi jeg er lat som bare f... :roll:

 #3042  av CelicaTurbo
 
vel, jeg husker ikke hva B og B+ var for noe men en enkel måte å skille konstant 12v og ACC på er ved å se på sikringene som trolig er på ledningene fra din nye spiller. Den store sikringen er på ledningen for konstant 12V mens den mindre sikringen er på ledningen for strøm fra tenningen.. og da mener jeg ikke fysisk størrelse så klart :) men har du ikke allt dette i manualen til spilleren da? Pleier å stå fullt diagram med farger og allt der.

rot

 #4206  av daggy
 
Bare rot bak spilleren min. Skal legge opp nytt etterhvert, men vil ha en midlertidig løsning så lenge. Han jeg kjøpte bilen av har hatt en basser under panseret og har kobla ut basseren og begge bakhøyttalerne og antenna når han installerte ny spiller.

Jeg har funnet ut av antenna, men ikke venstre bakhøyttaler og basser/forsterkerne.

Sikkert ikke lett å skjønne noe av disse bildene - men si fra om dere skjønner noe.

Bilde

Bilde

Bilde

Hvor skal basseren/forsterkeren kobles i ? Er det i input rear kablene fra cd-spilleren ? Vet dere hvilke farger som er hva der ?

 #4214  av Goose
 
Så mye jeg kjenner til så finnes det overganger fra toyota til standard iso.
Jeg har Det på bilen min og hadde det på forrige celica'n.
Spør autoriserte bilstere forhandlere om en overgang.
Har du panasonic spiller så har toyota alt til dem siden dem samarbeider sammen godt.

Var faktisk overasket over kvaliteten på standatd høytalere i T23.


Når det gjelder kabeltrekking gjennom torpedoveggen så fant jeg ut at :
- først tar du en skrutrekker og lager hul i gumien
- så tar du forlengelse til pipenøkkel og smører den inn med babyolje.
- så tar du gjennom gumien den. (lettere å lage stor hul med fast metall enn bøybar kabel)
-etter at du er ferdig skyv pipeforlengelsesstagen frem og tilbake i gumen slik at babyoljen setter seg på gumien.
- Ta kabelen og smør ca 3-5 cm med babyolje den også.
- skyv pipe forlengelsesstagen frem og til bake litt til
- ta ut stagen
- kjapt ta kabelen og skyn den inn i samme sted hvor pipe-stagen var.

Da er du gjennom.

Jeg brukte 3 timer på å presse gjennom 21 kvadrat kabel gjennom gumien på forrige celica. Har da tatt med seg gumien 3 ganger.

Så la jeg kabler på bilen min forrige uke og brukte ca 10 min.

Baby olje er saken. Brukes ikke nødvendigvis bare på unger. :lol: