TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Installasjon av CD-spelar

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo

 #919  av Hitman
 
Hei.

Har tenkt å setta inn cd-spelar i min 1993 mr2.
Lurte på om detta er ein stor og vanskeleg jobb, eller går det greitt å gjera sjøl?

Her er spelaren eg tenkte eg skulle ha meg, men vist nokon har eit anna forslag til ein bra spelar so må dei sei ifra.


Z-828MP
Kenwood CD Radio RDS Oem Display CDR/RW-MP3
CD radio med RDS, CD/MDveksler kontroll og MP3.

4 x 47 watt

3 x linjeutgang

K3i RDS radio med tekst

Fjernkontroll

Flerfarget fluoriserende display

DNPS CD tittel funksjon

CD-tekst med Kenwood veksler

DAB klar med tilleggsenhet

Dobbel CD veksler kontroll

B.M.S. (Bass Management System)

Telefondemping

Dmask+ Automatic

Display Data Output

TDF

System Qex

CD-R/RW

MP3


-Stig-

 #920  av Vaulen
 
Noe usikker på hvor stor forskjell det er i mellom årsmodellene.

Har selv '91 modell som det originalt stod radio/kassett i og som jeg monterte CD-spiller i.

NÃ¥r det gjelder prosedyre for montering er vel den ganske lik uansett vil jeg anta.

Du finner forklaring m/tegninger for demontering av midtkonsollher.

Det er såvidt jeg vet forskjell på kontaktene for tilkobling av spiller avhengig av årsmodell & hvor bilen kommer i fra (eur/usa). Det må du nesten sjekke opp selv, da jeg ikke vet hvilke kontakter som er i din bil.

 #922  av Ã˜istein
 
i min -93 mod så sto det en original toyota kassett spiller og en original toyota spiller

jeg kjøpte en kenwood kdc-ps 9590r spiller

monterte inn et originalt oppbevaringsrom, fikk av min onkel :)
men da måtte jeg file til det rommet som blei til overs sånn at jeg får montert spilleren inn.. blir litt for lite plass ca 0.4cm

montert spiller og på med dekselet
fint som rakkern :) + at jeg fikk et ekstra oppbevaringsrom

 #924  av erling
 
Man bør vel beregne litt extra tid, med tanke på filing og tilpassing, her er en oversikt over fargene på ledningene i kontaktene:

Med CD-spiller eller uten.

 #1555  av @lpher
 
erling skrev:Man bør vel beregne litt extra tid, med tanke på filing og tilpassing, her er en oversikt over fargene på ledningene i kontaktene:

Med CD-spiller eller uten.
Hvis man stikker innom sin lokale bilstereopusher så har de standard ISO
overgang fra alle toyota fra ca. 88 og opp til idag for ca 100 lappen.
Som passer rett på alle spiller som selges idag.

Så slipper man å klippe kabelen som sitter på ny-spilleren...for de er
råttendyre hvis du trenger en ny om du skal ta spilleren med deg over i neste bil ;-)



@lpher

 #1558  av erling
 
@lpher skrev: Hvis man stikker innom sin lokale bilstereopusher så har de standard ISO
overgang fra alle toyota fra ca. 88 og opp til idag for ca 100 lappen.
Som passer rett på alle spiller som selges idag.

Så slipper man å klippe kabelen som sitter på ny-spilleren...for de er
råttendyre hvis du trenger en ny om du skal ta spilleren med deg over i neste bil ;-)



@lpher
Det opplegget som er i mr2`n har jo separate forsterker/delefiltre som ligger strødd rundt om i bilen, etter den kontakten som står i den orginale spilleren. Prøvde en sånn ISO-overgang til Toyota som du snakker om, men det ligna ikke i måneskinn på det som var i bilen. Uansett, trenger ikke klippe opp ledningen til spilleren, det er jo bare til å lodde inn ISO-hannene i bilen, så er de der for godt. Hvis man tar den med til neste bil er det bare å "unplugge" ISO`n. :)

 #1572  av @lpher
 
erling skrev: Det opplegget som er i mr2`n har jo separate forsterker/delefiltre som ligger strødd rundt om i bilen, etter den kontakten som står i den orginale spilleren. Prøvde en sånn ISO-overgang til Toyota som du snakker om, men det ligna ikke i måneskinn på det som var i bilen. Uansett, trenger ikke klippe opp ledningen til spilleren, det er jo bare til å lodde inn ISO-hannene i bilen, så er de der for godt. Hvis man tar den med til neste bil er det bare å "unplugge" ISO`n. :)
Whoops, sorry...glemte av at de mr2 med original forsterker/sub etc. har
et helt annet ledningsnett ;-)
Jeg mente selvfølgelig bare de uten ekstern forsterker/sub...

@lpher

 #1578  av CelicaTurbo
 
På Celicans "System 10" stereo (med forsterker) er det jo slik at det er flere kontakter bak spilleren, om man plugger de fra hverandre sitter man igjen med en kontakt som er identisk med den som stereoene uten forsterker bruker (altså vil passe med en slik overgang) og det ligger da igjen to andre kontakter (til forsterker/dørhøytalere og fra forsterker). Hm, litt dårlig å forklare jeg, men ledningene med strøm og til høytalere går først opp bak spilleren og deretter i en løkke ned til forsterkeren som ligger under passasjersetet. Den løkken kan man koble ut.

Det er ikke en tilsvarende løsning i MR2 med forsterker da? (det var ikke forsterker i min MR2 så jeg aner ikke).

 #1594  av erling
 
CelicaTurbo skrev:På Celicans "System 10" stereo (med forsterker) er det jo slik at det er flere kontakter bak spilleren, om man plugger de fra hverandre sitter man igjen med en kontakt som er identisk med den som stereoene uten forsterker bruker (altså vil passe med en slik overgang) og det ligger da igjen to andre kontakter (til forsterker/dørhøytalere og fra forsterker). Hm, litt dårlig å forklare jeg, men ledningene med strøm og til høytalere går først opp bak spilleren og deretter i en løkke ned til forsterkeren som ligger under passasjersetet. Den løkken kan man koble ut.

Det er ikke en tilsvarende løsning i MR2 med forsterker da? (det var ikke forsterker i min MR2 så jeg aner ikke).
Ikke sånt i MR2, klødde meg endel i hodet når jeg monterte stereo`n, spadde som en mann bak i ledningskveilene.. La bare opp nye ledninger til høyttalerne.

 #1595  av CelicaTurbo
 
jeg brukte ingen iso overgang men kappet ledningene til kontakten istedet.. fant frem riktige farger på ledninger og koblet sammen og prøvde og det fungerte.. men, når jeg bytter høytalere legger jeg nok opp nye kabler etterhvert for de orginale ser ikke så bra ut akkurat..

 #2884  av jumbo
 
erling skrev:Man bør vel beregne litt extra tid, med tanke på filing og tilpassing, her er en oversikt over fargene på ledningene i kontaktene:

Med CD-spiller eller uten.

Hmm. Jeg har pluggen m/cd-spiller. Hifi-klubben på Kongsberg hadde ikke overgang til den, bare til den andre typen... Svarte. Noen som har noe tips til hvor man får tak i overgang? Vil nødig klippe pluggen og gjøre en masse endringer dersom det ikke er absolutt nødvendig...

 #2885  av erling
 
jumbo skrev:Hmm. Jeg har pluggen m/cd-spiller. Hifi-klubben på Kongsberg hadde ikke overgang til den, bare til den andre typen... Svarte. Noen som har noe tips til hvor man får tak i overgang? Vil nødig klippe pluggen og gjøre en masse endringer dersom det ikke er absolutt nødvendig...
Hvis du har det systemet med 7 høyttalere må du nok klippe.. Da går det ikke høyttalerledninger fra spilleren men "signalkabler" til eksterne forsterkere og delefiltre. Da hjelper det ikke med overgang når høyttalersignalet går gjennom en forsterker og omgjort til feil signaler. Jeg fant ikke ut av det greiene iallefall, men tok strøm utav kontakten og la opp nye ledninger til høytalerne istedet. (Ja, jeg klippet) :twisted:

 #2888  av jumbo
 
7? Jeg har 4 høytalere + diskanter, men dette blir vel 6... Kan ikke si at jeg har funnet noen 7. høytaler, hva skulle dette vær - bass? Ettersom jeg har 6, kan det vel tenkes at bilen er utstyrt med det systemet du tenkte på...

Hvordan kobler jeg i såfall opp elendigheten dersom jeg må klippe? Bare å koble opp +,ground, og de fire høytalerne etter skjema A som du la ut i et tidligere post?

 #2895  av CelicaTurbo
 
bruk det skjemaet du.. og ref. andre post hvor jeg svarte på spørsmålet om antennen: Etter første skjema skal du samle "AMP" (blå/rosa) ledningen og "auto antenna control relay and motor" (grå ledn) sammen med den blå ledningen fra det nye anlegget ditt. Det var ifølge dette skjemaet, det som jeg husker at jeg brukte på begge mine biler var AMP (blå/rosa) og ANT (svart/rød). Du får rett og slett prøve hva som fungerer i din bil :)

 #2929  av Christian
 
Jeg hadde 7 høytalere i min, enklest å legge opp alt nytt.
Så får man skikkelige kabler istenden for de tynne orginale.
Den 7 høytaleren ligger inni boksen bak førersetet, den du setter targatak platene på.