TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Støydemping i bilen

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #181060  av Zepticon
 
Heihei
Tenkte jeg skulle bruke noe av sommeren til å legge skikkelig lyddemping i bilen, men vet liksom ikke hvor jeg skal starte. Mazda 626LX er ikke akkurat den mest lysdisolere bilen som er produsert så jeg hatr konkludert med at om jeg skal bygge noe større stereo en det som er orginalt så må det ekstra demping til.
Men jeg har seriøst ikke peiling....

Det jeg har sett på bilder fra prosjekttråder er de sølvfargede "mattene som folk klistrer mot selve chassiet. Hvor får jeg tak i dette? Er det dyrt? Og er det enkelt å legge på?

Jeg hadde også tenkt å gjøre skikkelig arbeid når jeg først var i gang. Det vil si å dempe hele bilen... Hvor mye arbeid er dette? Hovedproblemet for meg er å få ut interiøret, siden jeg aldri har gjort dette før. Er det vanligvis et lett eller vrient stykke jobb?

Så lurer jeg på hvordan disse dempemattene vil påvirke monteringen av interøret igjen. Blir det problematis å legge tilbake gulvmatter og slikt hvis jeg har dempematter under?

Og hvordan blir det med dørene? Skal disse dempes inni hulrommene eller skal jeg bare legge mattene rett under dørtrekkene? Og trenger jeg å dempe taket?


Stereobyggingen kommer ikke på denne siden av nyttår siden jeg skal bygge skikkelig og derfor trenger penger, men jeg har lyst å begynne med forarbeidet allerede nå... Så om noen har gode tips om dempig osv hade det vært toppers om dere skrev dem her :D
 #181078  av Wishmaster
 
Zepticon skrev:Heihei
Tenkte jeg skulle bruke noe av sommeren til å legge skikkelig lyddemping i bilen, men vet liksom ikke hvor jeg skal starte. Mazda 626LX er ikke akkurat den mest lysdisolere bilen som er produsert så jeg hatr konkludert med at om jeg skal bygge noe større stereo en det som er orginalt så må det ekstra demping til.
Men jeg har seriøst ikke peiling....

Det jeg har sett på bilder fra prosjekttråder er de sølvfargede "mattene som folk klistrer mot selve chassiet. Hvor får jeg tak i dette? Er det dyrt? Og er det enkelt å legge på?

Jeg hadde også tenkt å gjøre skikkelig arbeid når jeg først var i gang. Det vil si å dempe hele bilen... Hvor mye arbeid er dette? Hovedproblemet for meg er å få ut interiøret, siden jeg aldri har gjort dette før. Er det vanligvis et lett eller vrient stykke jobb?

Så lurer jeg på hvordan disse dempemattene vil påvirke monteringen av interøret igjen. Blir det problematis å legge tilbake gulvmatter og slikt hvis jeg har dempematter under?

Og hvordan blir det med dørene? Skal disse dempes inni hulrommene eller skal jeg bare legge mattene rett under dørtrekkene? Og trenger jeg å dempe taket?


Stereobyggingen kommer ikke på denne siden av nyttår siden jeg skal bygge skikkelig og derfor trenger penger, men jeg har lyst å begynne med forarbeidet allerede nå... Så om noen har gode tips om dempig osv hade det vært toppers om dere skrev dem her :D
isolering ja, akkurat gjort det samme med min :wink:
de sølvfarga mattene du snakker om, får man kjøpt på biltema til 69,- for 100x50cm tror jeg, da er de 1cm høye (får også kjøpt 2-3cm osv).
man finner noe smalere matter og (på noen mm) men har ikke noe erfaring med disse.
mattene er lette å legge på, lim på hele undersiden, så det er bare å klippe de til og klistre de på der du vil ha det.

å ta ut interiøret er vanligvis ikke noe problem, men første gangen man tar det ut, er det lurt å dobbelsjekke om man har skrudd av ALLE skruer. litt kjedelig å rive ut fester til skruene :P men stort sett er det klips det festes med, så det er bare å bruke litt makt så får du det av. det er litt arbeid, og det tar lengre tid enn du tror! sett av et par dager, så skal det gå greit.

hvis man ikke bruker for breie (2-3m) matter skal det ikke være noe problem å få satt på deksler o.l. etterpå. blir kanskje litt vanskeligere, men det skal gå greit.

hvis du isolerer dørene, er det vel best å legge det "inni" døra og ikke der dekselet skal være, da det kan bli vanskelig å få det på igjen.
eller du kan jo legge begge plassene :P

taket vet jeg ikke, men har sett de som bygger mye stereo isolerer taket og. :D

slenger med et par bilder.
Bilde
Bilde
Bilde

 #181164  av janfe
 
Jobber selv på landets eneste bussfabrikk, der bruker vi blygummi med lim på til lyddemping. Vi har dem i 2,7mm og 4,5mm. De er utolig enkle å bruke, man bare limer de til karosseriet. Du kan også forme dem etter karosseriet. Man trenger ikke å dekke hele flatene, det er nok å ha biter som demper virbrasjonen i karoseriet slik at lydbølgene ikke kommer fram.
Vet ikke hvor "vanlige" vanlige folk får kjøpt dem, men det går jo an å kontakte : Vest Busscar service i Lillestrøm, Arna eller Stryn.

Sjekk : http://www.vest.no og trykk på service.

Mulig du kan få kjøpt det der.

Lykke til

 #181215  av Deleted
 
Jeg har også nettop dempet T23'en min.

Til selve "monteringen" av dempemattene bruke jeg bare en tapet kniv, en laaaang linjal, bakenden på en skrutrekker og en varme pistol. Disse dempemattene her varmer du bare opp med varme pistol før de legges på flatene i bilen. Disse mattene er relatift mye dyrere og forhåpentligvis en del bedre enn biltema sine. En rull ligger vel på ca 2000 nkr, i T23'en min har det til nå gått med 3 ruller.

Selve jobben var ikke spesielt vansklig, men tok en del tid (mye er gjort på 2 fulle arbeids dager). Verste jobben med dette for folk er vel å demontere hele bilen invendig.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Inni Døra: 2 lag dempematte, må muligens legge et lag til her senere.
Bilde

Det viktigste er å få dempet de store flatene. Inni dører og taket bør du vurdere å legge minst 2 lag med dempe matte. Personlig har jeg brukt noe som kalles Brown Bread dempematte som jeg kjøpte av http://www.audio-art.no.

Egentlig skulle jeg ha en annen type som vistnok skulle være bedre, men denne var enda ikke kommet på lager da jeg var klar for å begynne på dempings biten i projectet mitt.

Edit: Glemte forresten at det gjør ikkeno om du "overlapper" litt når du skal legge disse dempe mattene, så du trenger liksom ikke måle og styre verre for å få de til å gå kant i kant.

 #181232  av Zepticon
 
Har lest prosjekttråden din ja og jeg liker det du gjør det :)

Men jeg har ikke planer (eller økonomi :roll: (student :roll: )) om å gå så grundig til verks :wink:
(men takker for bildene :) skjønner litt mer etter å ha sett hvordan det gjøres)

Siden jeg hverken skal ha noe avansert headunit eller stiller noe voldsome krav til lyden har jeg funner ut at jeg kjører biltema demping i hele bilen bortsett fra taket. Og litt Brown bread i bagasjerommet/dempertårn der subbene skal være.
Og muligens dobbelt lag inni dørene siden det er god plass der 8)

Noen komentarer på dette?

Målet er lite veistøy og god lyd uten at alt av dører skilt og annet møkk vibrerer som om fanden var løs på dem.

 #181262  av MacGyver
 
Deleted:
skal si du har lagt arbeid og penger i demping. men ble det stoor forsjell og ?

 #181270  av richeros
 
Jeg og lurer veldig på hvordan resultatet ble.

 #181274  av Deleted
 
Zepticon skrev:Siden jeg hverken skal ha noe avansert headunit eller stiller noe voldsome krav til lyden har jeg funner ut at jeg kjører biltema demping i hele bilen bortsett fra taket. Og litt Brown bread i bagasjerommet/dempertårn der subbene skal være.
Og muligens dobbelt lag inni dørene siden det er god plass der 8)

Noen komentarer på dette?

Målet er lite veistøy og god lyd uten at alt av dører skilt og annet møkk vibrerer som om fanden var løs på dem.
Jeg ville IKKE skippet å dempe taket. Taket er den største flata du har i hele bilen. Hvilken type headunit du har spiller vel liten rolle. Taket er fortsatt den største flaten i bilen, så skal du få ordentlig utbytte av å dempe så bør du ta med deg taket.

Ønsker du ikke å bruke penger på Brown Bread dempe matter så skjønner jeg det, men bruk noen såne biltema matter i taket.
MacGyver skrev:Deleted:
skal si du har lagt arbeid og penger i demping. men ble det stoor forsjell og ?
richeros skrev:Jeg og lurer veldig på hvordan resultatet ble.
Jeg er ikke ferdig med projectet enda, har så vidt begynt på monterings siden. Men det blir en mer "død" lyd i bilen, ingen tvil om det. Merker det når jeg lukker igjen dørene i bilen mm.

Synes egentlig det blir litt feil å snakke om projectet mitt i denne treaden. Er dere intresert i projectet og hvordan resultatet blir, følg linkene i signaturen min.

Hvis det er interesse for det kan jeg heller åpne et nytt topic under projecter.

Beklager Zepticon, om du føler at jeg har stjålet\sabotert treaden din.

 #181286  av Rømmling
 
jeg tenkte også på litt støydemping i celica'n men bare litt for å dempe vei støy og litt litt for sterioen i bilen da så klart. tenkte på biltema plater og enkelt gjenomføring så ta ut noe mere enn baksetene og slikt blir ikke gjort. men tenkte baksetene bagasjen og hjulbune og mulig dørerne. gå for 10 og 20mm plater legge 300kr og litt tid i det ville vel gjøre noe forskjel eller?

 #181288  av Zepticon
 
Deleted skrev:[quotJeg ville IKKE skippet å dempe taket. Taket er den største flata du har i hele bilen. Hvilken type headunit du har spiller vel liten rolle. Taket er fortsatt den største flaten i bilen, så skal du få ordentlig utbytte av å dempe så bør du ta med deg taket.

Ønsker du ikke å bruke penger på Brown Bread dempe matter så skjønner jeg det, men bruk noen såne biltema matter i taket.
okay... selve arbeidet er ikke noe stress... problemet er bare at jer er bekymret for at jeg ikke skal få taket skikkelig på plass igjen :roll:
Men skal høre med folk som ahr mer peiling en emg på om taket i 626 er mye stress å jobbe med...
Deleted skrev: Beklager Zepticon, om du føler at jeg har stjålet\sabotert treaden din.
Bre stjel i vei :wink: Bruker å hijacke poster selv såe :roll:
Uansett så er forumet her for at folk skal spørre om ting dem lurer på, og siden det ikke er så off-topic heller så er det bare å kjøre på :wink:

 #181368  av Deleted
 
Rømmling skrev:jeg tenkte også på litt støydemping i celica'n men bare litt for å dempe vei støy og litt litt for sterioen i bilen da så klart. tenkte på biltema plater og enkelt gjenomføring så ta ut noe mere enn baksetene og slikt blir ikke gjort. men tenkte baksetene bagasjen og hjulbune og mulig dørerne. gå for 10 og 20mm plater legge 300kr og litt tid i det ville vel gjøre noe forskjel eller?
Det du foreslår vil nok vil nok hjelpe, noe er garantert bedre en ingenting. Eneste jeg egentlig kan si er at det utgjør en brukbar forskjell om en demper bilen eller ikke.

Personlig har jeg ikke lang erfaring innen bilstereo, jeg får tips og råd fra Ketil på http://www.audio-art.no som jeg prøver å følge så godt jeg kan. Ketil har lang erfaring innen bilstereo bygging og har vunnet div bilstereo konkurangser tidligere. Ketil er også certifisert EMMA dommer.

Jeg står også i http://www.audio-art.no sine lokaler å jobber med den audio relaterte "byggingen" slik at Ketil titter over det jeg gjør, og sier ifra om jeg har gjort noe mindre lurt eller ikke vært nøye nok med noe.
Zepticon skrev:okay... selve arbeidet er ikke noe stress... problemet er bare at jer er bekymret for at jeg ikke skal få taket skikkelig på plass igjen :roll:
Men skal høre med folk som ahr mer peiling en emg på om taket i 626 er mye stress å jobbe med...
På Celicaen var det genialt å ta ned taket, siden det er god plass på sidene til å legge høytaler kabler mm. Hvis du først bestemmer deg for å dempe taket kan du jo vurdere å trekke en del av høytaler og signal kablene dine i taket.

Alle strøm relaterte bilstereo kabler som feks remote, hoved spennings kabelen osv til forsterkern(e) kan du legge langs gulvet i bilen. Dermed får du god avstand mellom strøm kablene og signal\høytaler kablene i bilen.

Alternatift legger du strømførende kabler på ene siden av gulvet i bilen, signal og høytaler kabler på andre siden av gulvet.

 #181425  av Rømmling
 
får ta og legge noe nå og får vente på vinteren så kan jeg mulig ta ut inventaret og isolere resten da.
full isolert bil er vel posetivt ved vidre salg å det en gang.

 #181605  av Deleted
 
Rømmling skrev:får ta og legge noe nå og får vente på vinteren så kan jeg mulig ta ut inventaret og isolere resten da.
full isolert bil er vel posetivt ved vidre salg å det en gang.
Skader vel ikke vil jeg anta, så sant du ikke skal selge bilen til en som skal blo trimme den og helst vil at den skal veie minst mulig (Disse mattene veier jo noen KG). Disse dempemattene er garantert noe dritt å få ut igjen.

Men selvfølgelig selger du bilen til en som skal bygge vanlig bilstereo i den, blir nok han\hun fornøyd med å få ferdig dempet bil.

 #182232  av Torbiz
 
Vil demping av bagasjerom ta bort mye av "skranglingen" i spoiler, bagasjelokk og skilt? Eller er trikset å dempe hver av tingene på en måte? :roll:

 #182254  av @lpher
 
Torbiz skrev:Eller er trikset å dempe hver av tingene på en måte? :roll:
Er nok smartest å ta for seg en og en lyd ja...og dempe der det er behov...ellers kan man risikere å dempe så mye at bilen blir TUNG! :D