TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Støydemping i bilen

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo

 #183075  av TrustNo1
 
Jeg funderer også på å sette i gang med demping nå. Ser at noen bruker biltema sine matter, mens det også finnes andre alternativer. Er det noen som har erfaringer med flere av disse type matter og kan anbefale noe?

Jeg er både ute etter mindre veistøy, samt bedre lyd og bli kvitt all skrangling.

Prisen har vel ikke all verden betydning, da MR2'n har relativt liten flate å isolere, så fryktelig dyrt blir det vel ikke uansett.

Derimot om biltema sine plater er gode nok(altså ikke noen stor forskjell) så tar jeg gjerne disse, da jeg bor like rundt svingen for biltema :) Jeg kunne nemmelig tenkt meg å gjort dette uken som kommer nå, da jeg har fri denne uken, men er tilbake på jobb igjen neste uke. Eventuellt om det er andre som har forslag til andre typer jeg kan kjøpe i drammensområdet?

 #183099  av Larsen
 
La brown bread i taket samt dørene selv for litt siden. Jeg prøvde først og fremst å fjerne motorstøyen. Kan vel si at den har gjordt jobben ganske bra så langt. Om den fjerne støy fra dekka vet jeg ikke siden det ikke er mulig å høre i bilen ennå, men jeg vil tro at den fjerner bedre støy fra dekkene enn fra motoren. Vibrasjoner rundt i kupeen ble ihvertfall bedre.

 #183114  av gnmfr
 
Siden tråden handler om demping så må jeg bare spørre om noe... Hva gjør dere med skiltet? Det rister jo alltid som en helt, kan umulig holde å bare dempe bilen innvendig for å slippe dette? Legger dere en gummi-list bak eller no slikt? :?

Så forresten en bmw på streetshow i skien for ikke lenge siden som spelte i db konkuranse... Når han sto med dørene lukka så hørte vi ingenting, men med en gang han fikk ned et vindu eller gikk ut døra så var det grise høyt, moro med dempa bil :D

---------------------------------

Til trådstarter:
Har akkurat dempa dørene i bilen min, la mattene helt innat chassi på bilen, slik at vinduene kommer såvidt ned på innsiden, var faktisk ganske mye plass på innsiden der, men var et mareritt å komme inn ditt med ferdig skjærte matter, klistra seg fast overalt :lol: Brukte biltema matter som er 2-3 cm tykke, merka god forskjell når jeg står på utsiden, men må ta hjulbuer og alt det andre også ;) Du kan vurdere å bygge høytalerne dine inn i kasser, dette vil nok hjelpe veldig, har planer om å prøve selv, men er liten plass på grunn av vinduet som skal ned :?

 #183118  av TrustNo1
 
Hvor skaffer man brown bread?

 #183181  av TrustNo1
 
TrustNo1 skrev:Hvor skaffer man brown bread?
L2read :oops:

 #183202  av @lpher
 
nlight skrev:
Deleted skrev:Personlig har jeg brukt noe som kalles Brown Bread dempematte som jeg kjøpte av http://www.audio-art.no.
ELLER....man kan velge å handle det TS-OGN medlemmene får best pris! :D

 #183217  av Larsen
 
TrustNo1 skrev:Hvor skaffer man brown bread?
Fort knox i drammen har også.

 #183237  av Zepticon
 
@lpher skrev:
nlight skrev:
Deleted skrev:Personlig har jeg brukt noe som kalles Brown Bread dempematte som jeg kjøpte av http://www.audio-art.no.
ELLER....man kan velge å handle det TS-OGN medlemmene får best pris! :D
Vi skal ta oss en prat på MSN :D


Men hvilke flater er det jeg tjener mest på å isolere med Brown Bread? Siden dette er dyrt har jeg ikke råd til så mye av det, men vil ha best mulig resultat. Og etter en nærmere budsjettoversikt ser det ut til at felger blir utsatt pga reprasjoner, så da har jeg litt til overs å bruke på demping...

Dama klager også på at det er mye veistøy inne i bilen, og av og til høres det ut som om jeg kjører med vinduer åpne :roll: Så det trenges å dempes ja...

 #183310  av TrustNo1
 
Hvor mye er det snakk om at brown bread koster pr kvadrat? Kan man eventuelt legge dobbelt lag av biltema-mattene og få samme nytten?

 #183434  av Deleted
 
Zepticon skrev:Men hvilke flater er det jeg tjener mest på å isolere med Brown Bread? Siden dette er dyrt har jeg ikke råd til så mye av det, men vil ha best mulig resultat. Og etter en nærmere budsjettoversikt ser det ut til at felger blir utsatt pga reprasjoner, så da har jeg litt til overs å bruke på demping...

Dama klager også på at det er mye veistøy inne i bilen, og av og til høres det ut som om jeg kjører med vinduer åpne :roll: Så det trenges å dempes ja...
Tja, lydmessig alle de STORE flatene i bilen, og inni dørene er det lurt å dempe. Med tanke på Hvor du skal bruke hva for å spare penger vil jeg si taket og inni dørene. Siden brown bread mattene bare skal varmes opp å dyttes på plass, så slipper du å tulle med lim og dritt i tak og inni dører, noe som sikkert vil være et helvete.

Nå får du vel ikke kjøpt mindre enn 1 rull vil jeg anta, noe som går for rundt 2000 kr hos de fleste bilstereo sjappene.

 #183460  av gnmfr
 
Deleted skrev:Tja, lydmessig alle de STORE flatene i bilen, og inni dørene er det lurt å dempe. Med tanke på Hvor du skal bruke hva for å spare penger vil jeg si taket og inni dørene. Siden brown bread mattene bare skal varmes opp å dyttes på plass, så slipper du å tulle med lim og dritt i tak og inni dører, noe som sikkert vil være et helvete.

Nå får du vel ikke kjøpt mindre enn 1 rull vil jeg anta, noe som går for rundt 2000 kr hos de fleste bilstereo sjappene.
Hva med overhjulbuer og lsikt? Vil det ikke være herfra det er mest veistøy? :P

Kan ihvertfall si det slik at å dempa bagasjeromsdøra er et mareritt :P Gjorde det i går, holdt på vanvittig lenge med å få alt inn i mellom alle krokane som er der :wink:

 #183548  av Deleted
 
gnmfr skrev:Hva med overhjulbuer og lsikt? Vil det ikke være herfra det er mest veistøy? :P

Kan ihvertfall si det slik at å dempa bagasjeromsdøra er et mareritt :P Gjorde det i går, holdt på vanvittig lenge med å få alt inn i mellom alle krokane som er der :wink:
For å si det slik, idielt sett bør du selvfølgelig dempe hele bilen. Men en demper ikke kun for å bli kvitt støy hvis en tenker bilstereo wise. Du demper også for å få en mer "død" lyd i bilen, slik at du ikke føler at du sitter inni en blikkboks.

Det er ingen tvil om at det er stress\pes å dempe bilen, men det tar jo faktisk ikke så lang tid når en først setter igang. Jeg personlig brukte riktignok rundt 2 arbeidsdager på jobben, men det hadde sikkert gått fortere nå om jeg skulle gjort igjen.

Når en skal gjøre noe for første gang bruker en somregel mer tid på det enn 2,3,4 gang liksom.

 #184598  av TrustNo1
 
Jeg tenkte å sette i gang med støydemping av bilen denne uken. Noen som har formening om hvor lang tid jeg burde beregne på en 93 MR2? Jeg er godt kjent med å skru ut og inn interiøret da jeg har gjort dette en god del ganger.

Det eneste jeg ikke har hatt ut tidligere er seter og gulvteppe. Setet ser for meg ut til å bare være 2 skruer forran og 2 bak, noen som kan bekrefte dette? Lurer også forøverig på om gjengene sitter i karroseriet, eller om jeg må komme til en mutter på undersiden av bilen også?

Når setene er ute, går jeg ut fra det er greit å dra ut gulvteppet?

 #184605  av Larsen
 
Regn med ca 1-2 timer per dør. Trenger sikkert rundt 4 timer for å ta under gulvteppet hvis du ikke skal fjernet teppet helt da. Bare grovt regnet.