TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Rockford Fosgate Power HXII

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #21483  av Turbotrille
 
Hei, dette er vel i hovedsak til @lpher, men det er vel noen andre som også kan svare.
Jeg har en 12" sub som overskriften hentyder til, har ikke fått bygget kasse på den enda, og nå tenkte jeg å kjøpe en til.
Det jeg da lurer på, disse subbene har jeg fått opplyst fra Bilradiospesialisten i Bergen at skal ha 35L i lukket kasse, og 56L i bassrefleks, hva blir best når jeg skal tyne maks ut av de og det skal spille så mye bass som mulig?
Lukket eller bassrefleks? Lukket tar jo mindre plass, men plassen er ikke noe problem her.
Det skal spille VÆRST!!!
Forsterkeren jeg skal bruke er en Phoenix Gold ZPA 0.5.
 #21488  av @lpher
 
Turbotrille skrev:Hei, dette er vel i hovedsak til @lpher, men det er vel noen andre som også kan svare.
Jeg har en 12" sub som overskriften hentyder til, har ikke fått bygget kasse på den enda, og nå tenkte jeg å kjøpe en til.
Det jeg da lurer på, disse subbene har jeg fått opplyst fra Bilradiospesialisten i Bergen at skal ha 35L i lukket kasse, og 56L i bassrefleks, hva blir best når jeg skal tyne maks ut av de og det skal spille så mye bass som mulig?
Lukket eller bassrefleks? Lukket tar jo mindre plass, men plassen er ikke noe problem her.
Det skal spille VÆRST!!!
Forsterkeren jeg skal bruke er en Phoenix Gold ZPA 0.5.
RF Power HX2 er en av favoritten mine ihvertfall...kan jo hende det er derfor jeg valgte å gå for to sånne 10" i Supran også ;-)

Den trives best i 35 liter lukket, eller 56,6 liter i lukket kasse (4" aeroport og 20cm lengde på røret + aeroport-munningen)

Når det er sagt så er det veldig smak og behag om man skal velge portet/lukket...i korte trakk kan man si at:

Lukket: Enklest å få til å spille ordentlig....spiller mest 'presist'...krever at du har en forsterker som er rett dimensjonert til subben(e) ...uten tvil min favoritt ;-)

Portet: Spiller ikke like nøyaktig...men man får gjerne en 'boost' i de laveste frekvensene....(portens lengde bestemmer hvor)....kan være nødvendig om du har en underdimensjonert forsterker i forhold til subb.

Når det gjelder bilen din i forhold kassevalg..så spiller det ingen rolle...begge konstruksjonene trives like godt i en 'hatchback' ;-)

Begge kasser bør plasseres slik at de spiller bakover...den portede kassen bør i tillegg ha porten på samma 'vegg' som elementet står på...

@lpher

Second opinions folkens? Hva foretrekker folk here inne?

 #21511  av erling
 
Det er jo klart det skal være lukket.. :wink: MTX'en min spiller saft-suse-digg i lukka kasse. Som en øks i ryggen. :D

 #21515  av chris
 
erling skrev:Det er jo klart det skal være lukket.. :wink: MTX'en min spiller saft-suse-digg i lukka kasse. Som en øks i ryggen. :D
Mine 10" rockford sub'er står også i lukket kasse. Husker ALDRI hva slags betegnelse disse har, men Alf vet :D

 #21519  av @lpher
 
chris skrev: Mine 10" rockford sub'er står også i lukket kasse. Husker ALDRI hva slags betegnelse disse har, men Alf vet :D
Rockford Fosgate RFP3410 du har du...HE på folkemunne ;-)

De er bestselgerne våre..mye pga pris/ytelse forholdet...HX2 krever en del mer av forsterkeren..og blir således en god del dyrere i innkjøp...

@lpher

 #21520  av chris
 
@lpher skrev:
chris skrev: Mine 10" rockford sub'er står også i lukket kasse. Husker ALDRI hva slags betegnelse disse har, men Alf vet :D
Rockford Fosgate RFP3410 du har du...HE på folkemunne ;-)

De er bestselgerne våre..mye pga pris/ytelse forholdet...HX2 krever en del mer av forsterkeren..og blir således en god del dyrere i innkjøp...

@lpher
Ja, man skal jo ha muligheten til å oppgradere. Kan ikke kjøpe det beste fra begynnelsen av :D

 #21553  av Turbotrille
 
Nei nei, de skal ikke stå i Supraen, får jo være måte på, kan ikke ta livet av noen heller.
Nei de skal stå i Transporteren min, har tidligere hatt 4 stk Soundstream SPL12 i reflekskasser men de er nå solgt.
Det som er nå er at jeg regner absolutt med at 2 RF spiller vel så bra som 4 av SPLene gjorde. (145,4 dB på høyeste måling)
Hva blir da best å lage Portet eller Lukket?
Obs. SPLene stod vendt fremover med refleksrøret oppover.
Forsterkeren skal ikke være noe underdimensjonert.

 #22409  av bose
 
DEt kommer veldig ann på åssem musikk du spiller.Reflex-kasser er jo oxo mer effektive.siden du får ut lyden fra begge sidene av elementet. Spiller du rock e.l,så burde gå for en lukket kasse pga bedre presisjon.men spiller du dunk dunk musikk så burde du brukt reflex kasser.
kjenner ikke til RF produkter,men husk en ting. DEn største grunnen til at en høyttaler-spole blir brent er liten forsterker.Når du overbelster en forsterker begynner den å sende likestrøm pulser som dreper spolen.

 #24217  av Turbotrille
 
Ka spiller grisegodt??????????

56 liter bassrefleks og brokoblet i hytt og gevær, fy faeen så fett.

 #24225  av @lpher
 
Aner jeg noen som har sett (eller hørt?) lyset? ;-)

@lpher

 #24255  av Turbotrille
 
Noe sånt ja.
Prøvde først med en lukket kasse på 35 liter, men det funket heller dårlig.