TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Sette inn spiller. Forvirret.

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #23290  av Zerpent
 
Hei!

Jeg skal kjøpe meg ny cd spiller til mr2 mk2'n min neste uke. Det er en pioneer spiller.
Jeg har lest litt på forumet angående kabler, iso kontakter, original forsterker og sub og mye annet rart... Og er forvirret! :oops:

Det er original sub på bilen min. Hvordan får jeg tak ti den? Må jeg demontere sidepanelet bak døra? Og har bilen min da original forsterker? Eventuellt hvor er denne?

Jeg skal ikke bytte ut høyttalere, sub og forsterker foreløpig. Må ha mere penger først. :)

Jeg vil bruke forsterkeren i spilleren. Må jeg da fjerne original forsterker? Må jeg legge opp nye kabler eller kan jeg bruke originalt? Vet at det lønner seg å bytte til bedre kabler, men tenkte jeg skulle vente til det blir nye høyttalere, sub og forsterker.

Som dere kanskje har skjønt vil jeg gjøre det så enkelt som mulig.

Ble mange spørsmål dette her men jeg har ikke så veldig til peiling på stereo. Kan godt hende jeg kommer med flere etterhvert. :wink:

Bilder av stereoløsninger mottas med stor takk!

 #23291  av MRQuoc
 
røsk ut alt , for så å sette dine ting i :]

 #23293  av chris
 
Tror nesten Alf må få svare på dette :)

 #23297  av Replik
 
Originale forserkere ligger bak sidepanelet bak døra. Det er hvertfall en til forsterker til sub der og muligens en til de andre høytalerne, avhengig av hvordan spiller bilen ble levert med.

Hvordan du skal koble spilleren vil avhenge av det, har du kun sub forsterker vil det vært ganske greit å koble (evnt. midlertidig) med de originale ledninger. da vil du nok også (kanskje).. kunne få iso overgang...

 #23300  av erling
 
Zerpent skrev:Jeg skal ikke bytte ut høyttalere, sub og forsterker foreløpig. Må ha mere penger først.
Kjøp et billig frontsett da heller, sparer deg for mengder med arbeid/hodebry, og lyden blir sinnsykt mye bedre. Sinus Live f.eks, billig og greit nok, 5"-5.5" passer veldig bra uten å sage istykker halve døra. :)
 #23316  av @lpher
 
Sletta dette svaret...jeg svarer på nytt når jeg er blitt skikkelig edru..og helt klar i toppen ;-)

---------------------------------








@lpher
Beklager om noen av svarene mine er litt dårlig formulert etc. idag...er ikke helt i slag....ble litt veeeell fuktig på byen i går....noe Chris can vouch for...LOL ;-)
 #23318  av Dalan
 
@lpher skrev:Sletta dette svaret...jeg svarer på nytt når jeg er blitt skikkelig edru..og helt klar i toppen ;-)

---------------------------------








@lpher
Beklager om noen av svarene mine er litt dårlig formulert etc. idag...er ikke helt i slag....ble litt veeeell fuktig på byen i går....noe Chris can vouch for...LOL ;-)
LOL :mrgreen:
klokken var nå 21.35, det MÅ ha vært en fuktig kveld :D
 #23320  av MRQuoc
 
Dalan skrev:
@lpher skrev:Sletta dette svaret...jeg svarer på nytt når jeg er blitt skikkelig edru..og helt klar i toppen ;-)

---------------------------------








@lpher
Beklager om noen av svarene mine er litt dårlig formulert etc. idag...er ikke helt i slag....ble litt veeeell fuktig på byen i går....noe Chris can vouch for...LOL ;-)
:mrgreen: haha :mrgreen:

LOL :mrgreen:
klokken var nå 21.35, det MÅ ha vært en fuktig kveld :D

 #23332  av chris
 
TRO meg, det var det. Jeg kjørte.. og dere skulle sett'n. Og hørt'n! hehehe. Det var et syn :D

 #23333  av Christian
 
Jeg har hatt Sinus live 6,5"i døra, må bare skjære bittelitt :mrgreen:

 #23344  av MR2turbo
 
Jeg satt inn frontsett når jeg kjøpte ny spiller, for å slippe å koble den orginale forsterkeren, eller kjøpe delefilter (ligger orginalt i forsterkeren)...
Jeg kjøpte 6,5" Focal access sett og disse passa rett inn når jeg skar ur en 12mm tykk spacer til de i kryssfiner.. måtte skjære litt i innsiden av dørtrekket og, men det var minimalt.. de koster noe over 2000kr om jeg ikke tar feil.. fikk en god deal hos han jeg kjøpte spilleren hos så jeg ga 1800kr..

For å sette inn selve spilleren trekk jeg ny pluss fra batteriet, og jord rett i karroseriet innenfor dashbordet, så fant jeg frem til acc-spenningen, remote til sub forsterker og antenna i orginalkontakten og brukte disse.
Jeg trakk nye høytaler-ledninger til dørene, og til høynivå inngangene på sub-forsterkeren.

brukte dette koblingsskjemaet, hentet fra http://www.mr2-tech.com/bgb.htm :
Bilde
Bilde
Ps. på den siden finner du og forklaringer til fargekodingene på diagrammet.. :wink:

 #23356  av Zerpent
 
Takk for svar hittil. Bra med koblingsskjemaer.

Men det er ikke sub på bilen min allikevel. Ble lurt av selger! :x
Ikke så farlig egentlig. Fikk nesten 3000 i avslag på grunn av for høy CO verdi. Det ble fiksa for 200. :wink:

Litt flaut å ikke merke det før jeg åpner opp og det ikke er noe der da men... Trodde dårlig lyd hadde med dårlig spiller og sub å gjøre. Men men... Kan hende det gjør det lettere for meg å installere ny spiller raskt.

Jeg bør vel uansett sjekke om det er noen original forsterker til høyttalere? For å få av dekselet og sjekke, hvordan gjør jeg det med hendelen til motorrommet? Ser det er en skru der men vaieren vil vel følge med når jeg skal ta bort dekselet?

 #23359  av MR2turbo
 
om du ikke har sub i bilen tror jeg at det er litt enklere å få satt inn spilleren med de orginale høyttalerne.. tror du kan bruke de orginale lediningene og.. ;) Da er det bare å ta av dørtrekka og "ohme" se frem til hvilken som er hvilken..

 #23360  av erling
 
@lpher skrev:Sletta dette svaret...jeg svarer på nytt når jeg er blitt skikkelig edru..og helt klar i toppen ;-)
Svartna det for deg når du leste "Sinus Live" kanskje? :mrgreen:
Zerpent skrev:Men det er ikke sub på bilen min allikevel.
Da er det nok litt enklere ja, som Markus sier. :)
Zerpent skrev:hvordan gjør jeg det med hendelen til motorrommet? Ser det er en skru der men vaieren vil vel følge med når jeg skal ta bort dekselet?
Armen med vaieren står igjen, skruen holder bare ramma rundt, du trenger bare ta av den ramma. :)