TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • El. antenne MR2 90.mod

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #28196  av Master
 
Hallo!

Bare et lite spørsmål: I bilen min er det montert en Pioneer cd-spiller som har en blå/hvit ledning for kobling til elektrisk antenne. Antennen på bilen min beveger seg ikke i det hele tatt så jeg bestemte meg for å ta ut spilleren å sjekke om noe var koblet til - noe som det ikke var. Jeg har søkt litt rundt omkring på dette forumet for å prøve å finne ut hvilke ledninger jeg skal koble til spilleren for at antennen skal gå opp/ned uten særlig hell. Fant en tråd der det stod at antennekablene var rosa med blå linje og svart med rød linje (noe som jeg ikke fant i bilen min). Ligger disse ledningene bundlet sammen med b+ og acc? noen med ca samme modell som kan fortelle meg hvilken farge nøyaktig det er på de kablene som styrer antenna? hadde vært stor hjelp. Finner ikke særlig nyttig i elektiske skjemaer osv heller :?

 #28198  av Replik
 
Fra hva jeg kan se av skjema kobler du en Grønn/Svart og en Rosa/Blå sammen med den blå ANT. fra stereoen. Det vil funke, eller du kan koble Grønn/Svart til ANT. og Rosa/Blå til AMP. Hvilken stikke du vil finne de i kan jeg ikke si, men de ligger bak stereoen, og det er ingen andre der med de fargene.

 #28208  av Master
 
hm.. skal se igjen i morgen, men mener å ikke ha sett noen rosa ledning :/ kan dette variere fra modell til modell?

 #28209  av CelicaTurbo
 
se bedre etter, ledningene står ikke nødvendighvis på samme kontakt :)

her er diagram om du ikke har subhøytalerog forsterker som standard:

Bilde

og dette er diagrammet om du har bil med ekstra sub og forsterker installert:

Bilde

De ledningene du må koble sammen er dem som går fra spiller og heter ant+ og amp+, de skal da kobles sammen med den blå ledningen fra den nye spilleren din..

 #28211  av Master
 
var bare et komplett ledningkaos bak der.. er visst dobbelt opp med ledningsnett til høyttalerne.. får se om jeg ikke bare legger alt nytt med tiden.jeg kunne se en rosa ledning, men denne var kobla på en brei hvit sokkel som så ut til å gå til noe under stereoen (mulig varmeapparatinnstillingne eller noe) skal skjekke i morgen, og rapportere inn.

edit: hmm.. på det skjemaet der ser det ut som om at den ene ledningen er brun for så grønn? stemmer dette?

 #28222  av Replik
 
Det ser sånn ut på skjema over ja :) men på de skjema jeg har står det G-B (Green-Black). Jeg ser på US skjema så det kan være en ting som er forskjellig på US/EUR.

 #28227  av CelicaTurbo
 
Det er en del ekstra kaos i kontakter der bak om du har en forsterker+sub som standard, men de samme fargene skal fremdeles gjelde. Jeg slet litt før jeg fant dem jeg også. Den ene er svart med rød strek, og selv om tegningen viser at denne endrer farge senere i skjemaet så gjør den det et helt annet sted mener jeg, mulig bak ved antennen at den bytter, eventuellt ved en sikring? Uansett er det svart/rød du skal se etter.. du får rett og slett bare gå gjennom alle ledningene og ta en sjangs når du kobler det.. går det +12 på både svart/rødstrek og rosa/blåstrek samtidig så skal antennen gå opp.

Om antennen din allerede står oppe men ikke beveger på seg så er nok problemet heller at nylonwiren i masten er røket så forrige eier koblet fra mekanismen.. slik var det på MR2'en jeg hadde.

 #28232  av Master
 
fant ledningene. koblet til og antennen gikk opp (den var halvveis oppe fra før), men motoren sluttet aldri å gå. da jeg slo av radioen gikk motoren konstant uten at antennen bevegde på seg nedover. er det noe galt med antennen da? keep in mind at den bevegde seg fint opp, men altså ikke ned da jeg slo av tenninga

 #28235  av chris
 
Master skrev:fant ledningene. koblet til og antennen gikk opp (den var halvveis oppe fra før), men motoren sluttet aldri å gå. da jeg slo av radioen gikk motoren konstant uten at antennen bevegde på seg nedover. er det noe galt med antennen da? keep in mind at den bevegde seg fint opp, men altså ikke ned da jeg slo av tenninga
Det er nok den nylonwiren som CelicaTurbo sikta til.. har samme problemet selv. Valgte å kjøre den helt opp, og så koble den av. Så nå står den oppe hele tiden. Skal få @lpher til å hjelpe meg å fikse antenna igjen, siden han kan det :D

 #28245  av CelicaTurbo
 
er nok wiren da, og motoren stopper normalt etter et halvminutts tid. Du kan få kjøpt ny antennemast med wire hos toyota for en ganske grei pris, Larsst185 undersøkte dette for meg og fant en pris på 300-og-noe for mast på min Celica (strøk med rett før jul dessverre)..

 #28249  av chris
 
CelicaTurbo skrev:er nok wiren da, og motoren stopper normalt etter et halvminutts tid. Du kan få kjøpt ny antennemast med wire hos toyota for en ganske grei pris, Larsst185 undersøkte dette for meg og fant en pris på 300-og-noe for mast på min Celica (strøk med rett før jul dessverre)..
med hele pisken? var ikke ille det da.. men egentlig har jeg planer om å montere ei lita antennegreie på taket på bilen, og kjøre den lange originale pisken helt ned og koble den helt ut og av. men må vel bore hull i taket da, til ledning...

 #28292  av @lpher
 
Å skifte antennemasten er kjempeenkelt....men beware...IKKE ha på deg den nye Bosskjorta di...mens du rensker ut delene av den gamle nylonstrippen ihvertfall... ;-)

@lpher

 #28301  av CelicaTurbo
 
mener å huske det var mye griseri inni der ja :)