TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Anlegg i mr2 mk2

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #30494  av angrykid
 
Nå har ikke jeg sett så veldig nøye på denne bilen, men på den forrige jeg hadde, mk1, så var det akkurat plass til 1x8" bak hvert sete. Er det mulig å bygge noe lurt på en mk2?

Jeg har tilgang til å snekre kasser, og tenkte i første omgang på å bruke plexiglass, da det ikke trenger så veldig tykke vegger for å være stabil, og ergo mer plass til luft i kassa.

De jeg hadde stående i mk1'en, var 15 liters tette kasser, uten bassreflexrør. DÆVEN (unnskyld uttrykket) så dem slo. Helt insane. Så jeg hadde gjerne lyst å perfeksjonere dette med plexiglass og ny spiller i en eventuelt ny mr2 som jeg blir å handle meg etterhvert.

Tips og eventuelt bilder av mk2'en innvendig er ønskelig, helst bilder bak setene i bilen.

MVH angrykid
 #30495  av Mr2 Mk2
 
[quote="angrykid"]De jeg hadde stående i mk1'en, var 15 liters tette kasser, uten bassreflexrør. DÆVEN (unnskyld uttrykket) så dem slo. Helt insane.

MVH angrykid[/qoute]

Åssen i helsike fikk du plass til 15liters bak der! :shock: ?Holder på med å skaffe kasser bak setene som Amund her på forumet skal bygge,men de er 8,5l men syns ikke de kan ta no mer plass.Skal faktisk opp til en kompis senere idag å bare snekre noen midlertidige.

Bilder av kasser i mk2 fikser de andre på forumet her,ligger noen bilder visst du vil søke litt.
(legger ved bilde av de jeg skal ha i Mk1`en)

-Edit sitter nå bare her på pc`en uansett så søkte og fant den gamle tråden http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... sser+i+mk2
Vedlegg
2003_1103_104317aaliten.jpg
2003_1103_104317aaliten.jpg (22.45 kiB) Vist 6557 ganger
 #30498  av angrykid
 
Jostein skrev:
angrykid skrev:De jeg hadde stående i mk1'en, var 15 liters tette kasser, uten bassreflexrør. DÆVEN (unnskyld uttrykket) så dem slo. Helt insane.

MVH angrykid[/qoute]

Åssen i helsike fikk du plass til 15liters bak der! :shock: ?Holder på med å skaffe kasser bak setene som Amund her på forumet skal bygge,men de er 8,5l men syns ikke de kan ta no mer plass.Skal faktisk opp til en kompis senere idag å bare snekre noen midlertidige.

Bilder av kasser i mk2 fikser de andre på forumet her,ligger noen bilder visst du vil søke litt.
(legger ved bilde av de jeg skal ha i Mk1`en)

-Edit sitter nå bare her på pc`en uansett så søkte og fant den gamle tråden http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... sser+i+mk2
Takker for link. :-)

Måtte skyve setene litt fram, så man fikk en litt latent tilbakelenende kjørestilling, noe som tyder på litt råning :-D hehe.

De kassene der ser veldig OK ut. Håper dem duger. Mine var tilpasset "buen" bak setet, altså det lille rommet som var der, samt at jeg luket bort alt av isolering som lå bak ryggmatta, og la den over kassa. Så jeg fikk en veldig OK lyd ut av det. (hjemmesnekret of course) men det gikk no på ett vis. :-)

Plexi hadde vært mye grymmere, men får se hvor mye vits det er, dem vises jo aldri uansett :D

 #30500  av Mr2 Mk2
 
hmm ok skulle likt å sette dette :(
Bilen er temmelig ny så har ikke fått gjort mye,så jeg bruker det foreløpig slik som forrige eier hadde laget det.L volumet blir nok ok,men er jo langt fra tett da :wink: Men de passer perfekt så det er jo bra...Men ettersom jeg harf kjøpt nytt anlegg trenger jeg skikkelige kasser :roll:
Vedlegg
IM000311.JPG
IM000311.JPG (65.35 kiB) Vist 6550 ganger
IM000310.JPG
IM000310.JPG (69.43 kiB) Vist 6550 ganger

 #30503  av angrykid
 
Temmelig nøyaktig slik som det der hadde jeg mekka, bare tett kasse :-D
Passa perfekt. Men da igjen, ble litt humbug mekking.. Skal gjøre det bedre neste gang, når jeg får tak i meg ny bil.
 #30528  av @lpher
 
angrykid skrev:Nå har ikke jeg sett så veldig nøye på denne bilen, men på den forrige jeg hadde, mk1, så var det akkurat plass til 1x8" bak hvert sete. Er det mulig å bygge noe lurt på en mk2?
Det er vel en 10" bak hvert sete de fleste benytter....kasser i MDF eller spon...
angrykid skrev: Jeg har tilgang til å snekre kasser, og tenkte i første omgang på å bruke plexiglass, da det ikke trenger så veldig tykke vegger for å være stabil, og ergo mer plass til luft i kassa.
Da hadde jeg brukt glassfiber istedet....Plexiglass fjærer noe helt jæv** dessverre...vi har prøvd på jobb utallige ganger....og plexiglasset skal være innmarri tykt, og ergo dyrt også, for at det ikke skal flexe nevneverdig...MEN...det kommer selvfølgelig ann på hvor nøye man er da...ingenting er som kjent umulig :-)
angrykid skrev: De jeg hadde stående i mk1'en, var 15 liters tette kasser, uten bassreflexrør. DÆVEN (unnskyld uttrykket) så dem slo. Helt insane.
DET tror jeg så gjerne...åssen merker brukte du? any pics? :-)
angrykid skrev: Så jeg hadde gjerne lyst å perfeksjonere dette med plexiglass og ny spiller i en eventuelt ny mr2 som jeg blir å handle meg etterhvert.
Bare si fra hva du vil ha avb utstyr så ordner jeg pris :-)
angrykid skrev: Tips og eventuelt bilder av mk2'en innvendig er ønskelig, helst bilder bak setene i bilen.

MVH angrykid
Come on guys...show him the good stuff? ;-)

@lpher

 #30536  av angrykid
 
Har nok ikke noe bilder fra byggingen av anlegget desverre. Skulle gjerne hatt det. Jeg må nok ha meg en spiller etterhvert, da min er i ferd med å avgå med døden. (les: i allefall fem år gammel)

Jeg hadde ett par pioneer 8" stående bak, og så monterte jeg i nye framme, tror dem var 4", eller noe slikt. Og så satte jeg ett par oppe ved ørene i hjørnene på bilen. var rimelig OK lyd, og sier meg fornøyd med min første jobb som bilstereomekker.

Har en jalla forsterker som drev bassene, men den gjorde det faktisk bra. Har ikke noe merke på den. Alt jeg har igjen av den bilen, er bare noen bilder. :-| savn savn..

Alt av bilder fra den bilen, har jeg nok liggende på http://angrykid.uten.net/mr2/ Ikke mye.. Klarte å totalknuse frontspoileren første vinteren, og herpa motoren siste vinteren. ble en dyr affære, kan vi vel si. :-| Synd at jeg lot det gå så langt, dog. Hadde vært en herlig bil å jobbet videre med. Tror ikke jeg har kjørt bedre bil på vinterføre som har vært bakhjulstrekk på i allefall.

Anyway, mulig jeg tar deg opp på det tilbudet om å hente inn noe nytt lydanlegg til ny bil når jeg kjøper. :-)

 #30567  av chris
 
Bilder av sub'er i mr2 mk2 ? no problemo

Her er noen, både av original sub, og den jeg har nå. en 10" bak hvert sete. Hele anlegget er kjøpt hos @lpher ;) (sånn, nå har du fått credit IGJEN.. hehe)
Vedlegg
Original_sub_ovenfra.JPG
Original_sub_ovenfra.JPG (43.59 kiB) Vist 6511 ganger
Original_sub.JPG
Original_sub.JPG (81.03 kiB) Vist 6511 ganger

 #30568  av chris
 
Og sånn er det nå..
Vedlegg
IMG_1484.jpg
IMG_1484.jpg (43.58 kiB) Vist 6510 ganger
IMG_1483.jpg
IMG_1483.jpg (48.5 kiB) Vist 6510 ganger

 #30577  av angrykid
 
Ahhh, dette var søtt. :-D er det 10"'ere du har liggende å slå bak der?
Jeg har bare to 8", men skulle tro det skulle duge fint det og.. sånn litt i allefall. Finnes det plass til 1x12" eller blir det overkill? jeg har en boss forsterker liggende, samt at jeg har en gammel jallaforsterker. Tenker jeg blir å montere Boss'en under setet, er det plass til det? (snakker om mr2 her da)

 #30584  av @lpher
 
angrykid skrev: Har nok ikke noe bilder fra byggingen av anlegget desverre. Skulle gjerne hatt det. Jeg må nok ha meg en spiller etterhvert, da min er i ferd med å avgå med døden. (les: i allefall fem år gammel)
5 år er nok litt i overkant av 'best før' daton på en bilstereospiller ja...om man skal være litt kresen da :-)
angrykid skrev:
Jeg hadde ett par pioneer 8" stående bak, og så monterte jeg i nye framme, tror dem var 4", eller noe slikt. Og så satte jeg ett par oppe ved ørene i hjørnene på bilen. var rimelig OK lyd, og sier meg fornøyd med min første jobb som bilstereomekker.
Det er det som er viktigst...at du sjøl er fornøyd :-)
angrykid skrev:
Har en jalla forsterker som drev bassene, men den gjorde det faktisk bra. Har ikke noe merke på den. Alt jeg har igjen av den bilen, er bare noen bilder. :-| savn savn..
Skønner savnet ja...
angrykid skrev:
Alt av bilder fra den bilen, har jeg nok liggende på http://angrykid.uten.net/mr2/ Ikke mye..
Skal ta en titt på sidene når det roer seg her... ;-)
angrykid skrev:
Klarte å totalknuse frontspoileren første vinteren, og herpa motoren siste vinteren. ble en dyr affære, kan vi vel si. :-| Synd at jeg lot det gå så langt, dog. Hadde vært en herlig bil å jobbet videre med.
Sant nok....
angrykid skrev:
Tror ikke jeg har kjørt bedre bil på vinterføre som har vært bakhjulstrekk på i allefall.
Rimelige 'fordelaktig' vektfordelinga på mr2 ja...mildt sagt... :-)
angrykid skrev:
Anyway, mulig jeg tar deg opp på det tilbudet om å hente inn noe nytt lydanlegg til ny bil når jeg kjøper. :-)

Just say the word :)

@lpher
 #30621  av erling
 
@lpher skrev: Come on guys...show him the good stuff? ;-)

@lpher
Hadde nå et bilde i den tråden det ble linka til, men kan legge det her og jeg:

Bilde

Skjønner ikke hva dere vil med mer bass enn en stk skikkelig 8 tommer.
Jeg får ihvertfall vondt i kroppen av min når jeg guffer opp. :cry:
Skal ikke mye til for å få trøkk i den lille kupëen. Men hvis dere skal spille for hele nabolaget såå.... :P:P

Chris: Høyttalerkablene dine henger og slenger jo.. :mrgreen:

 #30640  av chris
 
angrykid skrev:Ahhh, dette var søtt. :-D er det 10"'ere du har liggende å slå bak der?
Jeg har bare to 8", men skulle tro det skulle duge fint det og.. sånn litt i allefall. Finnes det plass til 1x12" eller blir det overkill? jeg har en boss forsterker liggende, samt at jeg har en gammel jallaforsterker. Tenker jeg blir å montere Boss'en under setet, er det plass til det? (snakker om mr2 her da)
Det er en 10" bak hvert sete ja. Rockford. 12" , da vet jeg ikke om man får stor nok kasse bak der? blir kanskje overkill også, lydmessig. Bedre å ha kjappe punch-sub'er synes jeg da :)
 #30642  av chris
 
erling skrev: Skjønner ikke hva dere vil med mer bass enn en stk skikkelig 8 tommer.
Jeg får ihvertfall vondt i kroppen av min når jeg guffer opp. :cry:
Skal ikke mye til for å få trøkk i den lille kupëen. Men hvis dere skal spille for hele nabolaget såå.... :P:P
Kupèen i mr2 er så kompakt, at selv om jeg spiller HØYT, så er det bare såvidt det høres utvendig. Så det med å spille for hele nabolaget, det skjer ikke uansett ;)
En stk 8" hadde blitt for lite til meg. En stk 10" i hver korsrygg, det er akkurat passe :)
erling skrev: Chris: Høyttalerkablene dine henger og slenger jo.. :mrgreen:
Hehe, jada jada, venta på den kommentaren der ja. De slenger ikke da, er stramme de.. og ikke vises de når setet er dytta bakover. Skyld på gjengen til @lpher.. de som mekka kablinga :P

 #30643  av @lpher
 
chris skrev:
angrykid skrev:Ahhh, dette var søtt. :-D er det 10"'ere du har liggende å slå bak der?
Jeg har bare to 8", men skulle tro det skulle duge fint det og.. sånn litt i allefall. Finnes det plass til 1x12" eller blir det overkill? jeg har en boss forsterker liggende, samt at jeg har en gammel jallaforsterker. Tenker jeg blir å montere Boss'en under setet, er det plass til det? (snakker om mr2 her da)
Det er en 10" bak hvert sete ja. Rockford. 12" , da vet jeg ikke om man får stor nok kasse bak der? blir kanskje overkill også, lydmessig. Bedre å ha kjappe punch-sub'er synes jeg da :)

Tror nok du må lære deg å trylle om du vil ha inn en 12" eller to ja dessverre...er jo omtrent ikke plass til magneten på den engang...i dybden :)

BÃ¥de 8" og 10" spiller pent i mk2....

@lpher