TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Signalstøy osv... *oppgitt*

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #282619  av AP_H
 
Har Nettopp montert inn ett JBL frontsett med delfilter å lakt opp kabler i min mr2 mkII.
Kobla opp alt og la signalkabel for seg selv å kobla pluss å minus rett på bateri fra forsterker, altså samme joringspungt.
Plugga i spillern en pioneer av type ny. Første som sjedde var att de var generelt "støy å hyling i høytalerane" Bytta jeg sang hoppa elementa kraftig. Og starta jeg opp bilen da hørte jeg dynamon i høytalerane :cry:
Hadde store forventninger til att jeg endlig skulle få lyd i bilen så kommer alt det der! Noen som kan komme med tips om hva de kan vær? Er det spilleren som har klikka? eller er det forsterkeren?
Alt er riktig kobla å har strekt opp nye kabler til alt! pluss å minus til og fra spillern osv....
 #282672  av Sven
 
Har du støyfilter på spenninga til spilleren?
 #282709  av Helgeland
 
du kan kjøpe noe støyfjerner og ha på signalkablene og.. men du har ikke prøvd og koble minus på karosoriet? det er verdt et forsøk mener jeg...
 #282740  av AP_H
 
Der er ei sånn boks på strømkabelen til spiller. Men kan de ha noe å si att en bruker Biltema signalkabel/audio kabel?
 #282818  av tojo
 
Følg denne listen så blir nok problemet borte:
http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=36&ids=artID

Skal ikke ha noe å si at du har "biltema signalkabel"
 #283027  av chris
 
AP_H skrev:Har Nettopp montert inn ett JBL frontsett med delfilter å lakt opp kabler i min mr2 mkII.
Kobla opp alt og la signalkabel for seg selv å kobla pluss å minus rett på bateri fra forsterker, altså samme joringspungt.
Plugga i spillern en pioneer av type ny. Første som sjedde var att de var generelt "støy å hyling i høytalerane" Bytta jeg sang hoppa elementa kraftig. Og starta jeg opp bilen da hørte jeg dynamon i høytalerane :cry:
Hadde store forventninger til att jeg endlig skulle få lyd i bilen så kommer alt det der! Noen som kan komme med tips om hva de kan vær? Er det spilleren som har klikka? eller er det forsterkeren?
Alt er riktig kobla å har strekt opp nye kabler til alt! pluss å minus til og fra spillern osv....
Linjeutgangene på spilleren din er gåen. Dette er egentlig ikke en garantisak, da det skyldes manglende eller dårlig jording. Men likevel lar Pioneer det går som garanti første gangen. Spilleren må altså sendes inn til butikken hvor du kjøpte den, eller direkte til Servicesenteret i Ålesund (sammen med kvittering). Når du får tilbake spilleren skal du legge opp en tynn jordingskabel mellom minusen på forsterkeren din og chassiet på cdspilleren, dette FØR oppkobling av spilleren. Dette for å hindre at linjeutgangene ryker igjen. Det som skjer er at når forsterkeren har for lite/dårlig jord, prøver den å hente jord gjennom signalkablene, og dette tåler ikke spilleren.
Pioneer har såkalt flytende jord, mens mange andre merker har fast jord.. og det er visst dette som kan skape denne konflikten.
 #283028  av chris
 
tojo skrev:Følg denne listen så blir nok problemet borte:
http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=36&ids=artID

Skal ikke ha noe å si at du har "biltema signalkabel"
Ikke at det har noe med problemet til AP_H her, da jeg har forklart hva som er feil over, men legg godt merke til dette punktet på den linken du ga:

"Bruk alltid produkter av høy kvalitet. "

;)

Jo, det har noe å si at man bruker "biltema signalkabler" i veldig mange tilfeller, men det er sjelden nødvendig å ta opp banklån for å få råd til de dyreste kablene på markedet liksom.. det er unødvendig.
 #283038  av Zepticon
 
chris skrev:
tojo skrev:Følg denne listen så blir nok problemet borte:
http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=36&ids=artID

Skal ikke ha noe å si at du har "biltema signalkabel"
Ikke at det har noe med problemet til AP_H her, da jeg har forklart hva som er feil over, men legg godt merke til dette punktet på den linken du ga:

"Bruk alltid produkter av høy kvalitet. "

;)

Jo, det har noe å si at man bruker "biltema signalkabler" i veldig mange tilfeller, men det er sjelden nødvendig å ta opp banklån for å få råd til de dyreste kablene på markedet liksom.. det er unødvendig.
Regner med du mener kabler fra spiller--->forsterker da?
Dette er fordi om du får en forstyrrelse på signalet så vlir den forsterket opp og tydeligjort i forsterkeren. mellom forsterker og høytaler holder det med en kleshenger :D
 #283039  av mr2storbrua
 
Zepticon skrev:
chris skrev:
tojo skrev:Følg denne listen så blir nok problemet borte:
http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=36&ids=artID

Skal ikke ha noe å si at du har "biltema signalkabel"
Ikke at det har noe med problemet til AP_H her, da jeg har forklart hva som er feil over, men legg godt merke til dette punktet på den linken du ga:

"Bruk alltid produkter av høy kvalitet. "

;)

Jo, det har noe å si at man bruker "biltema signalkabler" i veldig mange tilfeller, men det er sjelden nødvendig å ta opp banklån for å få råd til de dyreste kablene på markedet liksom.. det er unødvendig.
Regner med du mener kabler fra spiller--->forsterker da?
Dette er fordi om du får en forstyrrelse på signalet så vlir den forsterket opp og tydeligjort i forsterkeren. mellom forsterker og høytaler
holder det med en kleshenger :D
Mellom forsterker og høytaler er det vel ikke signalkabel? Er vel bare standard kobbertråder som i en vanlig strømkabel uten noen form for skjerming?
 #283046  av Zepticon
 
mr2storbrua skrev: Mellom forsterker og høytaler er det vel ikke signalkabel? Er vel bare standard kobbertråder som i en vanlig strømkabel uten noen form for skjerming?
Jepp.. har hørt mye rart om forskjellige kabler så må bare være sikker 8)
 #283136  av sindrejl
 
chris skrev:
tojo skrev:Følg denne listen så blir nok problemet borte:
http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=36&ids=artID

Skal ikke ha noe å si at du har "biltema signalkabel"
Ikke at det har noe med problemet til AP_H her, da jeg har forklart hva som er feil over, men legg godt merke til dette punktet på den linken du ga:

"Bruk alltid produkter av høy kvalitet. "

;)

Jo, det har noe å si at man bruker "biltema signalkabler" i veldig mange tilfeller, men det er sjelden nødvendig å ta opp banklån for å få råd til de dyreste kablene på markedet liksom.. det er unødvendig.

Jeg hadde faktisk ganske moderat dynamostøy med biltemakabler en gang i tiden, Kjøpte meg kvalitets HJEMMEKINO kabler. Ble bra tvert :) Sier litt om skjerminga på biltemakablene.

Øh ja vi snakker såklart om kablene fra Spiller til forsterker :)
 #283140  av tojo
 
sindrejl skrev:
chris skrev:
tojo skrev:Følg denne listen så blir nok problemet borte:
http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=36&ids=artID

Skal ikke ha noe å si at du har "biltema signalkabel"
Ikke at det har noe med problemet til AP_H her, da jeg har forklart hva som er feil over, men legg godt merke til dette punktet på den linken du ga:

"Bruk alltid produkter av høy kvalitet. "

;)

Jo, det har noe å si at man bruker "biltema signalkabler" i veldig mange tilfeller, men det er sjelden nødvendig å ta opp banklån for å få råd til de dyreste kablene på markedet liksom.. det er unødvendig.
Jeg hadde faktisk ganske moderat dynamostøy med biltemakabler en gang i tiden, Kjøpte meg kvalitets HJEMMEKINO kabler. Ble bra tvert :) Sier litt om skjerminga på biltemakablene.

Øh ja vi snakker såklart om kablene fra Spiller til forsterker :)

Hmmm kjører normalt med Montercable 400serie. men ble ikke vesentlig(merkbar) forskjell med Biltemas "kostbare" signalkabel. (den Rosa hehe var iallefall det før i tiden) hihi må si dette var når vi skulle teste om det var forskjell) kjørte med RF spiller,3 X RF forsterkere40.2, 100.2 0g 1000a2,RF 1faradx2,RF EPX2,RF power høytallere og JBL GTI subber

Så hva mener du med "Bruk alltid produkter av høy kvalitet. "? er disse nevnte produktene av for dårlig kvalitet?
 #283141  av mr2storbrua
 
Her har det vel også litt å si hvor mye støy kablen blir utsatt for. I en vanlig bil med frontmontert motor legges kablen gjerne langt unna annen strøm, mens på en MR2 er det mange som har forsterkeren foran under panseret. Korteste veien frem dit blir vel da forbi batteriet, og dette kan forårsake en del støy dersom du har en kabel med dårlig skjerming som kanskje biltema-kabelen kan ha. Allikevel kan det være at skjerminga er god nok dersom den ikke blir utsatt for så mye støy...
 #283163  av chris
 
tojo skrev:Så hva mener du med "Bruk alltid produkter av høy kvalitet. "? er disse nevnte produktene av for dårlig kvalitet?
Ikke for at jeg prøver å krangle, men ja.. såkalte "biltema-signalkabler" er av for dårlig kvalitet :)

Men når det er sagt.. i en del biler har det ikke så mye å si hva slags signalkabler man bruker, hvis man utelukkende tenker på støy. Mengden støy varierer voldsomt fra biltype til biltype.
Vi bruker som oftest Monster Cable, men jeg har også funnet ut at de rimeligere Zealum-kablene holder bra nok i de aller fleste tilfellene. :)
 #283173  av tojo
 
chris skrev:
tojo skrev:Så hva mener du med "Bruk alltid produkter av høy kvalitet. "? er disse nevnte produktene av for dårlig kvalitet?
Ikke for at jeg prøver å krangle, men ja.. såkalte "biltema-signalkabler" er av for dårlig kvalitet :)

Men når det er sagt.. i en del biler har det ikke så mye å si hva slags signalkabler man bruker, hvis man utelukkende tenker på støy. Mengden støy varierer voldsomt fra biltype til biltype.
Vi bruker som oftest Monster Cable, men jeg har også funnet ut at de rimeligere Zealum-kablene holder bra nok i de aller fleste tilfellene. :)
OBS! dette jeg skriver refererer litt tilbake i tid(som dere kan se på komponentene)
Som sagt jeg kjører også med Monster Cable, det vi gjorde var å teste (di "kostbare" biltemakabelen) for å høre om vi kunne høre noe forskjell. Vi kunne ikke høre merkbar forskjell.
Så om ikke (di "kostbare" biltemakablene)er blitt dårligere med tiden(det vet jeg ingenting om), så holder dem bra nok i de aller fleste tilfeller.
Men mulig det er mine andre komponenter som er problemet:
RF spiller(RFX-8140),3 X RF forsterkere40.2, 100.2 0g 1000a2,RF 1faradx2,RF EPX2,RF power høytallere og JBL GTI subber