TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Ny Sikring

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #287179  av Okstad
 
Har ei sikring i motorrommet rett etter batteriet på 40A. Den røk lett da jeg kjørte litt guffe på min nye subkasse (2x 12",2kw) Nå skal jeg bytte den. Hvor mange Ampere bør den nye sikringa ha?
 #287181  av mr2storbrua
 
Watt=Ampere*Volt
dvs
Ampere=Watt/Volt

I bilen din er det ca 14.4V og forsterkeren kan trekke 2000W
2000/14.4=138.8Ampere

Da burde du ha en sikring på over 140 Ampere etter det jeg kan se :shock:

HÃ¥per noen retter meg dersom jeg tar feil :?
 #287201  av Tiendreal
 
jeg ville anbefalt en ny kabel kun for forsterkeren / subben, men i formel for og regne ut effekt er:
P = U x I (P er Watt, U er volt, I er ampere) snur man formelen til hensyn på I får man: I = P/U
2000 / 12v ( siden biler har 12v +\- ca 1%, Lade spenningen er på ca +\-14.4v) = 166,7A
sett sikringen så nærme batteriet som mulig, men hvis du kjører 2kw hele tiden burde du nok kjøpe eget batteri og en større dynamo ( hvis du bruker standard)
ps, det lønner seg og ta en sikring som er mindre enn maks last (I dette tilfelle 166.7A) siden det er lettere og billigere og bytte en sikring enn det er å skifte bass...

når det gjelder valg av kabel bør du velge etter maks last, slik at kablen i hvertfall tåler en peak i forbruk ( feks. en motor eller vanlig trafoer kan trekke 8x merke strøm når de starter opp!)
 #287364  av chris
 
Sikring skal IKKE (!!) velges ut i fra forsterker og effekt, men ut i fra tykkelse og lengde på strømkabelen.
 #287373  av Tiendreal
 
har dere noen spesiell beregning på sikring og kabel Chris? tror jeg ble truffet av et kraftig øyeblikk av idioti hehe... er vel egentlig annbefalt uansett å trekke en egen tilførsel til forsterkere (med egen sikring) med mindre jeg virkelig har sporet av rett inn til el motorer osv
 #287401  av chris
 
Tiendreal skrev:har dere noen spesiell beregning på sikring og kabel Chris? tror jeg ble truffet av et kraftig øyeblikk av idioti hehe... er vel egentlig annbefalt uansett å trekke en egen tilførsel til forsterkere (med egen sikring) med mindre jeg virkelig har sporet av rett inn til el motorer osv
Har en fin oversikt på det der på jobben som jeg kan se om jeg får scannet inn og lagt her :)
Skal være egen strømkabel til forsterkerne fra batteriet ja, man skal såklart ikke hente strøm andre steder i bilen, da det ikke er noen strømledninger i bilen originalt som kan levere nok strøm til slikt utstyr.
 #287781  av 2fastgt4
 
ps: kjøpte meg 2 sett med kabler på henholdsvis 21 og 16mm/2.
på 16mm/2 fulgte det med 60 amp
på 21mm/2 fulgte det med 80amp er det da riktig å tro at på 35mm/2 skal det være ca 140amp :?:

dette skulle vel være ok.

sikringene i forsterkeren beskytter forsterkeren og sikringen på strømkablene beskytter batteri og elektrisk på bilen
var det en vis man som sa til meg en gang. 8)

dette er grunnen til att amperen på kabelen aviker fra strøm og efekt på forsterkeren.
 #287923  av chris
 
2fastgt4 skrev:sikringene i forsterkeren beskytter forsterkeren og sikringen på strømkablene beskytter batteri og elektrisk på bilen
var det en vis man som sa til meg en gang. 8)

dette er grunnen til att amperen på kabelen aviker fra strøm og efekt på forsterkeren.
Det stemmer.. nesten :P
Helt riktig at sikringen på forsterkeren beskytter selve forsterkeren. Sikringen på strømkabelen beskytter strømkabelen, altså hindrer den i å ta fyr hvis det skulle skje en kortslutning. Kjører man for mye strøm gjennom en for tynn kabel, går den varm og kan smelte, eller ta fyr. Derfor er det viktig at sikringen på strømkabelen stemmer noenlunde med tykkelse og lengde på kabel.