TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Neon lys i bagasjerommet, hvordan montere?

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #288401  av stn
 
Hei!

Jeg tenker å montere neonlys i bagasjerommet, hvordan skal jeg koble kablene? Skal jeg kutte av de, den klipsen som står på er jo beregnet for montering inni ei pc strømforsyning.,

Takk for svar
 #288415  av Tiendreal
 
vanlig PC neon? burde vel egenlig heller tatt neon beregna til bil synes nå jeg da..
vel du må koble deg på en 12v forsyning, mest sansynlig legge en egen kurs med sikring til den.
Men synes egentlig du forklarte litt dårlig.. sett gjerne et bilde av lysa, gjerne med kablene du snakker om, osv.
for og feste neonlys burde du ikke legge de rett på plast, eller et teppe.. må nok lage noe eget for de, er ikke sikker siden du ikke sa noe om hvordan de ser ut osv.
 #288453  av stn
 
Hei igjenn.

Beklager dårlig forklaring. Det jeg tenker er å handle neon lys som jeg skal ha i bagasjerommet ved siden av subbene mine. Men jeg må ha neon lys som ikke får strøm via "sigarett pluggen"

Og da lurer jeg på hvor man kobler kablelen? Kutter man av der sigarett tenneren er og plasserer kabelen på en annen strømkilde?
Og hvor skal jeg eventuelt kjøpe neon for ha i bil?
 #288463  av chris
 
stn skrev: Og da lurer jeg på hvor man kobler kablelen? Kutter man av der sigarett tenneren er og plasserer kabelen på en annen strømkilde?
Er jo bare å koble deg inn på samme strømkabelen som til forsterkeren, og jorde i karosseriet. No problemo :)
 #288479  av ArildM
 
Jupp :)

Siden det finnes mye Neon, katoder og forskjellig lysutstyr billig til pc så er det vel en del som prøver dette utstyret i bil. I følge mine erfaringer fungerer dette helt glimmers i de fleste tilfeller. Bare å kutte bort molex plugger eller liknende og koble ledningene på en eller annen plass der du har 12v (feks til forsterkeren din som chris sier). Samme hvilken plass du henter strømmen fra bare det er 12v der. Vet ikke om det blir dumt å koble til forsterker om det står konstant 12v på den bare at selve forsterkeren slår seg på når den får remote signal mens neonlyset blir stående på hele tiden?
 #288506  av chris
 
stn skrev:Tusen takk for nyttige innlegg. Noen som har noen gode sider jeg kan bestille fra?
Den gangen jeg brukte slikt i forbindelse med stereo-montering bestilte jeg herfra:
http://www.microplex.no/category.aspx?cat=50&mcat=c50

Masse forskjellige varianter og farger, vifter og katoder og masse stæsj.. og koster lite. :) Går rett på 12v, og var aldri noen problemer. Tåler temperatursvingningene som er i en bil, tåler rystelsene, osv.
 #288567  av Tiendreal
 
de katodene derifra er helt geniale til bil, i enden er de firkantete, så de kan festes med/på alt mulig, har ikke prøvd dem i bil da men ^^
 #288665  av KK-ma70
 
De er geniale. Prøv å finn en 12v+ som går på tenning eller lys. Da slukker lysene når du slår av bilen :D
Har du mange og kun skal bruke de til show, lag egen bryter på de slik du kan slå de av og på selv. Da slipper du at de blender deg på kveldstid hvis du har åpent bagaserom inn til kupe.(vet ikke hvilken bil du har)

Hær er det brukt kalde katoder,vifter med lys fra Microplex:
Vedlegg
Supra 1970.JPG
Supra 1970.JPG (148.31 kiB) Vist 3409 ganger
 #288830  av mr2storbrua
 
Siden du skal ha de i bagasjerommet er det kanskje lurt å koble det på lyset som allerede er i bagasjerommet? Slik at det slår seg på når du åpner det, og av igjen når det lukkes. Er jo ikke noe vits i at det skal lyse når ingen ser det...