TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • diverse lydproblemer... tips?

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #293362  av FireWalk
 
Er endelig snart ferdig med motoren min og tenkte at jeg nå kunne flytte fokuset frem til kupeen.
Jeg har et problem med stereoen i bilen. Jeg føler det blir bare bass og discant, og at mellomtonen nærmest "slukes" pga bråket fra motoren. Bilen er vesentlig trimmet og det bråker en hel del. Uansett hvordan jeg stiller spilleren så får jeg det ikke helt bra. Blir veldig pipete og ekkel lyd, og jeg må spille svært høyt for i det hele tatt å få med meg lyden pga motoren overdøver sånn.

SKulle ønske jeg kunne spille musikk på alle slags volum og faktisk høre hva som synges..

Jeg har et par Cerwin Vega høytalere som frontsett, og en JBL1000 subwoofer 10" som er drevet av spilleren, en SOny et eller annen (kostet 4500 ny). Har også en rockford forsterker som driver subben. Det er ikke noe delefilter på frontsettet såvidt jeg vet, med mindre der er noe orginalt? bruker orginale kabler.

Hva kan og bør jeg gjøre for å få bedre lyd? er det i det hele tatt mulig å bli kvitt disse problemene siden motorlyden er såpass dominerende og konstant?...
 #293421  av Zepticon
 
Vell... Det du bør gjøre er å ringe chris på Bilradiospesialisten og få han til å shippe deg 2 esker med Vibroplast M1 eller Bimast Bomb (spørs hva lommeboken sier og hvor mye det bråker) Er høy motorlyd et problem så er det bare å prøve å kvitte seg med den så godt man kan.

Har selv dempet hele min bil og lyden ble merkart bedre bare av det. Om jeg feks banker på taket så blir det bare en "thump" lyd i steden for den vanlige metallklangen. Etter min mening vell anvendte penger og det bør dempes før man bygger stereo. Selve dempearbeidet inne i bilen er gjort på en dag(gulv dører tak) på en vanlig personbil, mens en MR2 bør gå en del fortere. Er samtidig greit å legge opp skikkelige kabler når man først er i gang.

Kan sjekke utvalget på http://installbay.no/index.php?cPath=67 ... 7faa5ead71
Er vell dette som gir minst lyd per krone.
 #293442  av FireWalk
 
Har isolert hele bilen med demper materiale beregnet på bass kasser og lignende, og det ble litt stillere etter det. Men ikke nok. Er ikke plass til mer isolasjon nå.

Kan spille på full styrke på anlegget og man hører omtrent ingenting fra utsiden.

Men misstenker at komponentene jeg har ikke er helt top notch heller, så er vel mye der og. Om ikke annet burde jeg vel hatt et frontsett med delefilter.
 #293571  av FireWalk
 
Kikket litt på disse... noen som har noen erfaringer med disse? eller kan man få noe som er bra til en billigere penge? http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736

Jeg er ganske blank på dete med god lyd i bil. så litt hjelp ang valg av komponenter i mitt spesielle og bråkete tilfelle hadde gjort susen :)
 #293691  av chris
 
FireWalk skrev:Kikket litt på disse... noen som har noen erfaringer med disse? eller kan man få noe som er bra til en billigere penge? http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736

Jeg er ganske blank på dete med god lyd i bil. så litt hjelp ang valg av komponenter i mitt spesielle og bråkete tilfelle hadde gjort susen :)
Personlig liker jeg bedre Polk Audio DB6501, og de kan faktisk også drives uten ekstern forsterker. En annen ting du kan gjøre for å forbedre lyden er å bytte ut spilleren. Sony er rævva på midbass :)