TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Anlegg i Lexus IS200 :) (Mye bilder)

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #302146  av angrykid
 
Heisann godtfolk.
Jeg kjøpte KK-MA70 sin IS200 nå like før sommerferien, og kjørte meg en lang tur nordover med den. Dette er nærmere beskrevet i en tråd på lexus delene på forumet her, så skal ikke gå inn noe mere på det. Men jeg har hele tiden savnet bedre lyd i bilen. Det plager meg faktisk nevneverdig mye at diskant og midbass kommer framfra, mens bass og deler av midbass kommer bakfra. Dette gjør at lyden i bilen blir annerledes om jeg flytter på hodet bare 20 cm fram og tilbake. Dette liker jeg så dårlig, at jeg har gått til det steget at jeg skal oppgradere anlegget i bilen. :)

Jeg har kommet meg relativt godt avgårde i prosessen, alt av deler har blitt kjøpt inn og ligger klart til å monteres. Det som skal inn i bilen er følgende komponenter.

Alpine IVA-W202r
Rainbow KW2270
Rainbow KW M2000
Rainbow Germanium CS265.25
Rainbow Hammer

Bilder av herlighetene finner du her Rainbow og Alpine
Så det jeg da har gjort så langt, er at jeg har ribbet ned bagasjerommet, fjernet den skihatch'en som er der fra før, og så har jeg tatt mål og kappet og montert ei subkasse som skal romme 12" fra Rainbow. Dette er jeg ferdig med, kassa er dog ikke kledd enda, da jeg ikke er helt sikker på finish på den enda. Jeg har ett par ideer i hodet om hva jeg vil gjøre med den, men ingenting er spikret enda. :)

Utover det, så har jeg kjøpt dempematerialer og kabler slik at jeg skal få dempet ned framdørene tilstrekkelig nok til å få bra lyd ut av komponentsettet mitt. Dette settet har jeg hatt stående i mr2'en min i snart ett år, og det er en helt herlig lyd i det. Jeg har ikke hørt mye som har passert med tanke på lydkvalitet, dog har jeg ikke den størte erfaringen innenfor stereo enda. :) Har ikke hørt anlegg i 50 000 kroners klassen enda, men den tid kommer vel. Jeg blir også å fjerne navigasjonen i bilen min, tror jeg. Jeg har en plan med hva jeg skal gjøre der, men det får bli en hemmelighet inntil videre. :D

Litt bilder fra prosessen kan dere også få. :) Skal se om jeg får linka de inn i posten. De skal være på ca 100kb hver, så kan hende det tar litt tid å laste.. :D

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Det er så langt jeg har kommet til nå. :) Så får tiden vise hva som skjer videre. målet er å bli høvelig ferdig fram mot neste helg. Da er det bassrace nede i Oslo som jeg har veldig lyst å dra å se på, men jeg vet ikke om jeg rekker å bli ferdig til da. :) Vi får se hva som skjer.
 #302166  av unzane
 
Lite tips, tror anlegget ville spilt mye bedre om du monterte elementet på baksiden av kassen, og hadde lufting gjennom skiluken.
Gjorde dette i en Bmw 316i E46, og det funket knall ;)

Her er bilde (om det funker da)

Bilde

link : http://www.new.facebook.com/photo.php?p ... =801300202

ligger altså på facebook, om noen ikke kan se det si ifra så jeg kan endre noen innstillinger.
 #302172  av angrykid
 
Takk for tipset. :) Skal se på dette hvis jeg blir misfornøyd med dette bygget. Er ikke værre enn å bare bygge nytt :) Får ikke sett bildet, orker ikke å regge meg på facebook. :) men ikke noe stress, skjønner hva du mener.
 #302560  av angrykid
 
Har fått gjort egentlig fint lite i helga, annet enn å kommet på fjerdeplass i ei volleyballturnering. :D

Har sånn smått begynt på understellet til forsterkerne som skal ligge i reservehjulsbrønnen. Dette er egentlig ikke så mye jobb, men det er litt mangel på motivasjon for tiden, samt at jeg ligger nedsyltet med influensa. :D Så da blir det litt så som så med bygging. Skal komme sterkere tilbake til dette. :)
 #302959  av angrykid
 
Da ser det ut til at jeg får hele helgen for meg selv, med tilsvarende høy musikk og arbeidsmoral. :D regner da med å bli ferdig med følgende..

1: feste for forsterkere nede i reservehjulsbrønnen
2: Feste for delefiltre samt splittblokker
3: Trekking av høytalerkabler fra bagasjerom fram til hver respektive dør.

Dette er hva jeg håper å bli ferdig med i løpet av helga. Skal selvfølgelig komme med bilder under prosessen, det sier jo seg selv det. :D
 #304549  av @lpher
 
unzane skrev:Lite tips, tror anlegget ville spilt mye bedre om du monterte elementet på baksiden av kassen, og hadde lufting gjennom skiluken.
Gjorde dette i en Bmw 316i E46, og det funket knall ;)

Dette vil jeg ikke anbefale...

Om man benytter en porta kasse...så MÅ bass og port spille i sammen rom! På det oppsettet som blir nevnt ovenfor her...så vil bassen spille i bagasjerommet...mens porten spiller inn i kupeen...du vil nok få "dunk dunk" uansett ja...men noe bra lyd vil det nok dessverre aldri bli ;)
 #304724  av angrykid
 
Rainbow er ett anerkjent og bra merke, andre plasser enn her i Norge. :) Forrige importøren gjorde en høvelig grei jobb med å promotere merket, men nåværende importør er tafatt og håpløs. :| Så ja, jeg liker rainbow. De har mye fint å fare med, og jeg gleder meg til å høre oppsettet i lex'en etterhvert som jeg blir ferdig med det.

Det har vært litt stillstand pga mye dårlig vær og ingen plass å stå ute å jobbe, men har sånn høvelig fått ferdig grovskissa til plata til forsterkerne, samt at jeg har fått montert forsterkere og delefiltre på plata. Gjenstår å trekke dette med noe fint stoff, eventuelt male/lakke det midlertidig. Blir også å se om jeg klarer å finne ett tilsvarende farget stoff som er i bagasjen fra før, slik at jeg får trukket kassa i samme farge. Dette blir forhåpentligvis gjort i løpet av oktober. :) Hadde vært morro å fått lyd i bilen før snøen la seg, men jeg vet ikke om jeg rekker det. Jobben tar 30 timer av døgnet mitt for tiden. :|

Bare for å vise hvordan de ser ut, så er monoblokka og forsåvidt samtlige av forsterkerne dems i denne utførselen. http://195.243.203.21/rainbow/index.asp ... 21&lan=ENG
 #306088  av angrykid
 
Da har jeg nå fått montert ferdig spilleren i bilen, om ikke annet. Jobbet dritmye i dag med å få til dørene og spacere til frontsettet mitt, men det var langt fra enkelt. :| Så ble en liten runde i tenkeboksen for å løse dette, har funnet en praktisk løsning på det nå, men ikke fått gjort jobben helt enda. :D

her er ett par bilder av spilleren ferdig montert. Beklager dårlig kvalitet, digicam'et mitt er borteborte bø.. :|

Spilleren er nesten helt ferdig montert på bildene, blir å ta nye bilder etterhvert som jeg blir ferdig med alt, slik at dere får se hvordan det ser ut. Skal også få gjort det i godt dagslys.. :D

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
 #306519  av angrykid
 
Da har jeg fått montet frontsett samt koblet av av ledninger på bilen. Mangler bare selve batteripolene nå, og sikring framme. Sikringen har jeg liggende, men mangler batteripolsko som passer. Muligens jeg må rusle meg opp på bensinstasjonen ovenfor her å se hva de har for noe lurt liggende. :)

Her er i allefall noen flere bilder. Ikke akkurat mye, men men.. Regner faktisk med å kunne starte innspillingen i kveld allerede. :) Håper i allefall det. Hadde vært digg om jeg fikk gjort det.

SÃ¥ au revoir. :)

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
 #306531  av angrykid
 
Skal få fikset bilde, Karl.

legger ut alle bildene på hjemmesiden min nå, så da linker jeg direkte dit, så får dere se dem der. :)