TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Generelle Spm fra meg, svar fra dere :)

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #303920  av Ullsokk
 
Er fersking når det kommer til Anlegg, så har et par spm som kansje virker litt dumme for dere, men som jeg trenger svar på uannsett.

Først å fremst, Anlegget mitt består av.

Forsterker til subben: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331577

Subb: Denne mener jeg http://www.pioneer.no/no/products/25/13 ... specs.html
I hjemmelaget Tett kasse, eller så tett som man kan få det med stikksag og silikon :P ( dvs. Ikke helt tett )

Spiller : http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736

Kondensator: panasonic 1,5 farad, high performence. Fant ikke denne på nettet :S

Forsterker til mellomtoner\tweeters. http://www.eikeraudio.no/filarkiv/Image ... io-f47.jpg

mellomtoner\tweeters husker jeg ikke hva var, bare at det er mbquart og noe annet :P.

Kabler: http://www.sonicelectronix.com/item_393 ... +PKD1.html

Har et helt vanlig 12v batteri på 65Ah. 250amp maks.

Har hatt dette annlegget noen mnd nå, og har ikke fått stilt det inn skikkelig da jeg ikke har så mye peiling, spiller
ganske greit, men når jeg skrur opp litt, så skulle man tro det var et rullende diskotek som kom bortover, lysene mine ser ut som noen diskolamper.
Fikk låne en kondensator av en kammerat nå i kveld, bare for å prøve å se om det var noen forskjell, men det var det ikke, verken på lysene, eller lyden :(
Så lurer jeg på, hva som skjer, er den for liten, eller er det batteriet mitt som burde vert byttet ut?

Takker på forhånd :)
 #303993  av lexusmann
 
Du burde bytta batteri ja, har veldig god erfaring med Maxxima 900, er et veldig godt batteri, så har du red/yellow top batteriene... :wink:
 #304054  av Gt-4-Ever
 
Jeg kjøpte Optima Gul-topp til gammelbilen min, ble fantastisk mye bedre lyd i anlegget mitt da. Var skikkelig hul lyd i høyttalerene før det. Ble mer trøkk naturlig nok og høyttalere vrengtes ikke etter at jeg byttet batteri. Har utrolig mye å si at anlegget får nok strøm. Kan si at Optima-batteriet svarte til forventningene og mer til. Absolutt verdt pengene å bytte.
 #304188  av Ullsokk
 
Vet du hvor jeg kan få kjøpt det? og ca pris? Prøvde på google, men fant ikke noe spesielt :(

Enda et spm til dere, Jeg har jo hjemmesnikra kasse, og lagde den klar med hull til port, men
fikk ikke kjøpt det røret som skal nedi hullet, så jeg skrudde en forsterker over hullet, sånn at det ble tett.
Fikk høre annlegget til en kompis her om dagen, som har en 12" sub ( Cadance tror jeg ) i portet kasse, mindre rms enn meg, men
mye bedre lyd, og lurer på om det virkelig er så mye forskjell på portet og tett kasse.
Noen som har noen fordeler vs. ulemer ?
 #304197  av Gt-4-Ever
 
Tror jeg kjøpte mitt hos bilmateriell.

Ang. subkasse så:

Tett kasse er mer presis og spiller finere bass (viktig at kassen er tett)

Portet kasse skal det være mye trøkk i. (avhengig av at kassen er bygd rett, rett str på portet og volum.

Ikke minst er det viktig å bygge en kasse etter subens krav til kasse. Opplysninger om dette finner du som oftest på produsentens hjemmeside, under produktet.
 #304225  av Daniel HS
 
En ting som er 110% viktig er valg av kabler, synes det er rart at ingen har nevnt dette.

Bilen har som kjent 12V, og en forsterker trekker høy strøm, spesielt når den peaker. Derfor er det viktig at du har store tversnitt på kablene dine. Ikke bare feit jording fra forsterker og ned i bilen slik mange tror. Her må du ha et stort tversnitt fra batteriet og bak, husk at er går det fort noen meter, jo flere meter, jo høyere spenningsfall.

Kort fortalt høy strøm + spenningsfall ender som regel i to ting, dårligere lyd/blinkende lys, eller at du regelrett får så stort spenningsfall at elektronikken blir ødelagt.

I tillegg til pluss kabelen og jordingen fra forsterkeren og ned i chassiset, bør du sjekke (-)kabelen fra batteriet til chassiset. Dersom denne er liten er det bortkastet med de andre store kablene da du får spenningsfallet over her i steden.
 #304254  av Ullsokk
 
Daniel HS skrev:En ting som er 110% viktig er valg av kabler, synes det er rart at ingen har nevnt dette.

Bilen har som kjent 12V, og en forsterker trekker høy strøm, spesielt når den peaker. Derfor er det viktig at du har store tversnitt på kablene dine. Ikke bare feit jording fra forsterker og ned i bilen slik mange tror. Her må du ha et stort tversnitt fra batteriet og bak, husk at er går det fort noen meter, jo flere meter, jo høyere spenningsfall.

Kort fortalt høy strøm + spenningsfall ender som regel i to ting, dårligere lyd/blinkende lys, eller at du regelrett får så stort spenningsfall at elektronikken blir ødelagt.

I tillegg til pluss kabelen og jordingen fra forsterkeren og ned i chassiset, bør du sjekke (-)kabelen fra batteriet til chassiset. Dersom denne er liten er det bortkastet med de andre store kablene da du får spenningsfallet over her i steden.
Om du trykket på linken jeg la ut til kabler, ( http://www.sonicelectronix.com/item_393 ... +PKD1.html ) så ser du at kabler
ikke er noe problem da jeg har et rimlig heftig kabel sett, 50 kvadrats strøm bak til fordelings blokk, 50 til jord, og 25kvadrats videre til forsterkeren, så jeg tror ikke det er problemet, men -kabelen fra batteriet til chassis skal jeg ta å sjekke størrelstøren på,
Takker for tipset.
 #304258  av Daniel HS
 
Ullsokk skrev:
Daniel HS skrev:En ting som er 110% viktig er valg av kabler, synes det er rart at ingen har nevnt dette.

Bilen har som kjent 12V, og en forsterker trekker høy strøm, spesielt når den peaker. Derfor er det viktig at du har store tversnitt på kablene dine. Ikke bare feit jording fra forsterker og ned i bilen slik mange tror. Her må du ha et stort tversnitt fra batteriet og bak, husk at er går det fort noen meter, jo flere meter, jo høyere spenningsfall.

Kort fortalt høy strøm + spenningsfall ender som regel i to ting, dårligere lyd/blinkende lys, eller at du regelrett får så stort spenningsfall at elektronikken blir ødelagt.

I tillegg til pluss kabelen og jordingen fra forsterkeren og ned i chassiset, bør du sjekke (-)kabelen fra batteriet til chassiset. Dersom denne er liten er det bortkastet med de andre store kablene da du får spenningsfallet over her i steden.
Om du trykket på linken jeg la ut til kabler, ( http://www.sonicelectronix.com/item_393 ... +PKD1.html ) så ser du at kabler
ikke er noe problem da jeg har et rimlig heftig kabel sett, 50 kvadrats strøm bak til fordelings blokk, 50 til jord, og 25kvadrats videre til forsterkeren, så jeg tror ikke det er problemet, men -kabelen fra batteriet til chassis skal jeg ta å sjekke størrelstøren på,
Takker for tipset.
Okey, sjekket ikke linken, litt slurv på researchen der :P Men er uansett et godt tips til andre som leser her :)

Men godt å se en som har tenkt litt da :D

Et annet tips er dynamoen. Er mulig at dynamoen eller laderegulatoren begynner å bli dårlig.

Dersom du skal bytte til et større batteri (mer Ah) bør du også oppgradere dynamoen til en som leverer nok strøm. Dynamoen må være større enn batteriet, ellers vil du aldri klare å lade det fullt opp, noe som vil føre til at det aldri leverer den strømmen det skal, pluss at levetiden blir mye kortere.
 #304555  av Ullsokk
 
Når jeg spiller en sang med bra bass i, og det kommer en serie med dype bass noter sånn at subben får kjørt seg litt,
så synker volten på kondensatoren til rundt en 12,5-12 ( når bilen er igang )
Når den ikke går så synker den ned til rundt en 12-11,5
Når annlegget er av og bilen går, så ligger volten på ca 14.

Alt dette er avlest på kondensatoren, så hvor nøyaktig det er vet jeg ikke.
er i stuss på hva jeg må investere i av batteri og dynamo først da :S
 #308117  av @lpher
 
Når bilen er i gang...tar anlegget så godt som all strøm rett fra dynamo... Med motoren av...er det selvfølgelig batteriet som leverer. So..you gotta ask yourself...når spiller jeg mest høyt...med motoren av eller på? ;)

Få målt hva dynamoen din leverer med motoren på 2-3000rpm du...en normalt frisk dynamo bør leverer over 14v her...