TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Streng kulde VS. bilstereo

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #309570  av inzane2012
 
Kjøpte meg jo helt nytt anlegg til bilen min i sommer, og har jo ikke lyst at dette skal ta kvelden, så lurte litt på dette her med kulde og sånt og hvordan det påvirker dette.

Nå nærmer det seg jo sprengkulde tempemeraturer her oppe og hver morra jeg skal ut i bilen for å kjøre madammen til skolen så er jo hele bilen gjennfrossen nesten, treg å starte og frost både på utsiden og innsiden av rutene. Hvor godt er rustet er bilstereo og sånt mot skikkelig heftig kulde? Er det større fare for å ødlegge noe nå som det er så kaldt som det er, eller har det bare liten eller ingen påvirkning?
 #309572  av ArildM
 
Mine praktiske erfaringer tilsier at det går greit, både subb og spiller fungerer greit. Cd-spilleren min har dog nærmest tatt kvelden i kulda pga mye kondens og fukt sikkert både i spiller og på platene :S Ellers fungerer radio glimrende.

Sett fra et teknisk ståsted skulle en tro at temperaturforskjeller fra -10 til +100 på enkelte komponenter skulle kunne skape kondens og overslag osv. Men det har heldigvis ikke skjedd, så en får tro bilstereokomponenter er laget med tanke på at de skal være montert i biler og tåle fuktig vær og kulde.
 #309574  av hmsilset
 
Tror kun cd spiller er særlig utsatt.Sett inn kassettspiller :D
 #309575  av Supramk3turbo
 
Varm garasje, eller kupevarmer er tingen :)
 #309576  av inzane2012
 
Supramk3turbo skrev:Varm garasje, eller kupevarmer er tingen :)
ja enig med du, men er ikke alle som har den luksusen vettu :)
 #309590  av angrykid
 
Går helt fint det, nicolay. Men du burde få tørket bilen ett par ganger innveding i løpet av en fuktig vinter her i trøndelag. Få lånt deg en kupevifte eller en garasje eller lignende. Mr2'en er vel den definitivt fuktigste kupe'en jeg noen gang har vært borti :) men det var vel kanskje pga lekkasje i t-taket som gjorde det for min egen del. :) Lex'en har ikke noe problem med å starte opp å spille med lcd skjerm i 10 minus. :) Men den reagerer bare litt treigt før den blir helt varm.. Så du kan med fordel spille, men ikke dra på noe sinnsykt før elektronikken er blitt varm.:)
 #309604  av inzane2012
 
angrykid skrev:Går helt fint det, nicolay. Men du burde få tørket bilen ett par ganger innveding i løpet av en fuktig vinter her i trøndelag. Få lånt deg en kupevifte eller en garasje eller lignende. Mr2'en er vel den definitivt fuktigste kupe'en jeg noen gang har vært borti :) men det var vel kanskje pga lekkasje i t-taket som gjorde det for min egen del. :) Lex'en har ikke noe problem med å starte opp å spille med lcd skjerm i 10 minus. :) Men den reagerer bare litt treigt før den blir helt varm.. Så du kan med fordel spille, men ikke dra på noe sinnsykt før elektronikken er blitt varm.:)
ja, den kan vere litt fuktig ja, men har ikke vert plaget med noe særlig lekkasje fra t-taket etter jeg klinte på en del sånn pakningssilikon på pakningene da, så er mest snøen og driten som en drar med seg og som blir liggende igjen i teppet og sånt... men får vel kjøpe meg ei sånn kupèvifte ja, og tatt ut teppa og fått tørket dem skikkelig:)

men hvordan blir dem med membranen på suben og på høytalerne da? vil mann merke noe særlig endring i lyden når det blir så kaldt? og er det større sjangs for at membranen på f.eks suben revner vist den har stått en stund i denna kulda når jeg begynner å spille igjen? (tenker da på normalt volum, sånn at det går ann å snakke med den som eventuelt måtte sitte ved siden av)
 #309622  av ArildM
 
Har gått bra så langt det ja :) Tror jeg spilla som F i fra første sekund på førstesubben min uansett temp, revna ikke den heller. Så normalt volum skulle gå bare bra.
 #309628  av inzane2012
 
ArildM skrev:Har gått bra så langt det ja :) Tror jeg spilla som F i fra første sekund på førstesubben min uansett temp, revna ikke den heller. Så normalt volum skulle gå bare bra.
var det jeg trodde, begynte bare å lure litt når madammen spurte om det her for litt siden, og har jo ikke så god erfaring med bilstereo og sånt :) og med min flaks så er det better safe then sorry :) hehe
 #310560  av @lpher
 
Er bilen tett...så skal det ikke være noe problem nei :) Man ser det gjerne på displayene som de blir nevnt her...treghet...men det tar ikke skade av det...