TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • spm. om Kondensator

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #313725  av Ullsokk
 
Hei, har vert og sett på nettet litt og der står det at ALLE kondensatorer på lades opp, og lades ut,
men det står ingen ting om hva som skjer om du ikke gjør dette, så

Hva skjer om dette ikke gjøres ?
 #313726  av Sven
 
PANG
:mrgreen:
 #313727  av Ullsokk
 
neh, det vet jeg ikke skjer, har næmlig prøvd, men har ikke skjedd noe unormalt heller, var derfor jeg lurte :P
 #313728  av samejon
 
De fleste kondensatorer har vel en slik ventil som gjør at man skal få en "rolig" utladning av kondensatoren og at den ikke skal smelle eventuelt. Hvis man f.eks hadde fått en 1 farads kodensator til å smelle og ikke blåse ut på en "kontrollert" måte så ville det smelt GODT
 #313735  av Ullsokk
 
Hva skjer om man ikke lader den, har den akkurat samme effekt som om den blir ladet før den blir koblet til?
Hva er forskjellene på dette, og hva blir resultatet (Lydmessing) om man ikke lader den opp?
 #313754  av @lpher
 
En enkel 1F kondis kan man fint koble rett på...uten å lade ;)
 #313813  av karljent
 
Hele tingen med kondensatorer er jo at de vil fungere som små 'strømtyver' som snapper opp strøm (Ampere) og lader seg ut like fort forsterkeren begynner og trekke mye strøm.. DVS, gjerne mer strøm en batteri og dynamo klarer og levere i tunge slag..
Og, det vil også si at en kondensator lader og utlader seg vanvittig fort.. Det at den skal lades med motstand, er for og ikke gi den en for høy strømimpuls, som vil fungere som en 'kortslutning' i kondensatoren, og det vil kondensatoren kunne ta skade av. Ikke nødvendigvis, men i stor grad! :)

Etter mine erfaringer, og flere anbefalninger, så dropp heller kondensatoren, og kjøp ett ekstra batteri :)
Det vil fungere MYE bedre, og forsterkeren får rikelig med strøm! ;)
Kinetik, odyssey, stinger, er blant annet GODE merker som levere mange knallbra bilstereo batteri til gode priser :)
Bruker sjøl Kinetik OG odyssey!