TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • pluss-minus feil pÃ¥ kondensator - resultat

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #314195  av chris
 
Til dere som lurer på hva som egentlig skjer når man kobler feil pluss og minus på en normal 1 farad kondensator, her er bilde ;)

I følge han som koblet feil tok det ca 30 sekunder før det smalt.. og første halvtimen etterpå var den så varm at jeg klarte knapt å ta i den. Lukta jævlig gjorde det også.
So be careful guys (and girls) :P
Vedlegg
30012009287.jpg
30012009287.jpg (398.14 kiB) Vist 3241 ganger
 #314198  av Supramk3turbo
 
He he, tøft. Prøv med 230 volt, det funker enda bedre, da trenger man ikke tenke på å koble feil engang :lol:
 #314204  av inzane2012
 
vist dere virkelig skal ha det gøy med å smelle kondensatorer så må dere prøve med en litt mer "høyspent"
vi testa det når jeg gikk på første året på elektro, hadde en gal svenske som lærer som skulle lære oss hva som skjedde vist vi koblet feil og fant fram den største kondensatoren dem hadde, lukta så jævlig i klasserommet etterpå at vi fikk fri av han resten av dagen :P
merkelig nok var han der bare første halvåret, for etter nyttår var han vekke... merkelig med det der :P
 #314210  av chris
 
inzane2012 skrev:vist dere virkelig skal ha det gøy med å smelle kondensatorer så må dere prøve med en litt mer "høyspent"
vi testa det når jeg gikk på første året på elektro, hadde en gal svenske som lærer som skulle lære oss hva som skjedde vist vi koblet feil og fant fram den største kondensatoren dem hadde, lukta så jævlig i klasserommet etterpå at vi fikk fri av han resten av dagen :P
merkelig nok var han der bare første halvåret, for etter nyttår var han vekke... merkelig med det der :P
Hehe, dette var ikke på gøy da, dette var faktisk et uhell av vedkommende som koblet :P

Ikke så rart han svensken forsvant, men det var nok gøy når det pågikk :P Var vel litt mindre kondensatorer da, vil jeg tro. :)
 #314404  av inzane2012
 
kan ha vert ånden til han svenske og da, for han hadde en ånde som var på samme nivå som lukta av sprengte kondensatorer:P hehe
husker når vi prøvde å ta den høyspenten, låste alle dørene inn til klasserommet, rigga oss til bak en arbeidsbenk 10 meter unna med en "detonator" :) følte oss som små unger som hadde laga knallbomer :P