TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Aktivt Delefilter

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #314466  av alex olsen
 
Aktivt Delefilter. kan noen forklare meg vitsen med det? veit det ble brukt for omtrent 20 år siden, men skjønner ikke vitsen å buke det i dag.. har ikke omtrent alle nye forsterkere det innebygd, så man slipper å ha et aktivt delefilter itillegg??
Sist redigert av alex olsen den 16 feb 2009 19:01, redigert 2 ganger totalt.
 #314533  av chris
 
alex olsen skrev:AKTIVT DELEFILTER. kan noen forklare meg vitsen med det? veit det ble brukt for omtrent 20 år siden, men skjønner ikke vitsen å buke det i dag.. har ikke omtrent alle nye forsterkere det innebygd, så man slipper å ha et aktivt delefilter itillegg??
Helt riktig. Omtrent alle forsterkere har innebygget delefilter, og komponentsett har jo også passivt delefilter. Derfor er det omtrent umulig å oppdrive aktive delefilter, det er ingen etterspørsel etter det, og heller ingen vits i å bruke det :)
 #314580  av angrykid
 
Derimot å kjøre aktiv deling, det er jo noe annet igjen. :)

En forsterkerkanal pr element, slik at all justering og deling gjøres via spiller. Kjempekjekt om man faktisk har øre for god lyd og har muligheter til å måle seg fram til høvelig gode frekvenskurver. Ikke for den generelle mannen i gata å bruke aktiv deling, men man lærer utrolig mye ut av det om det viser seg at man ikke ødelegger noe i første forsøk. :D
 #314648  av chris
 
angrykid skrev:Derimot å kjøre aktiv deling, det er jo noe annet igjen. :)

En forsterkerkanal pr element, slik at all justering og deling gjøres via spiller. Kjempekjekt om man faktisk har øre for god lyd og har muligheter til å måle seg fram til høvelig gode frekvenskurver. Ikke for den generelle mannen i gata å bruke aktiv deling, men man lærer utrolig mye ut av det om det viser seg at man ikke ødelegger noe i første forsøk. :D
Der er jeg helt enig. Det optimale i et lydoppsett er å ha en fet spiller med masse innstillinger, og ha alle justeringer derfra.. og kjøre en forsterkerkanal på hvert element.
Ulempen er jo at man trenger en firekanals forsterker for hvert eneste komponentsett i bilen :P
 #314678  av angrykid
 
Er vel ikke noen ulempe med en hel drøss med forsterkere akkurat.. :D

Men det er ikke for alle sammen å kjøre aktiv deling da.. Man kan fort finne på å justere seg helt på hue og ræva ut døra med ett slikt oppsett.. Men det er jo alltids morro å prøve. Nå har jeg jo faktisk alt tilgjengelig for å prøve meg på aktiv deling, bortsett fra en bra spiller med justeringsmuligheter.. Mulig jeg finner råd til det over sommeren.. :D
 #314750  av chris
 
angrykid skrev:Er vel ikke noen ulempe med en hel drøss med forsterkere akkurat.. :D

Men det er ikke for alle sammen å kjøre aktiv deling da.. Man kan fort finne på å justere seg helt på hue og ræva ut døra med ett slikt oppsett.. Men det er jo alltids morro å prøve. Nå har jeg jo faktisk alt tilgjengelig for å prøve meg på aktiv deling, bortsett fra en bra spiller med justeringsmuligheter.. Mulig jeg finner råd til det over sommeren.. :D
Må ha spiller som har mulighet for å sette veldig høy delefrekvens da - til diskantene. Dumt å sette på høypassfilter på 100hz på de liksom :P
PÃ¥ spilleren jeg har kan man aktivere "pro modus", da kan man sette delefrekvenser opp til 10.000 hz. Pioneer 88RS har vel noe av det samme.
Riktig som du sier, man bør ha noe erfaring fra bilstereo for å gjøre det på denne måten, ellers kan man enten justere seg helt bort lydmessig, eller enda værre - ødelegge høyttalerne