TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Anbefaler alle Ã¥ lese denne trÃ¥den.. (bruk av kondensator)

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #315791  av angrykid
 
Jeg linker nå til en tråd på en annen side, håper det går bra. Hvis ikke, så får dere stenge tråden og slette linken.

Meningen med dette, er å belyse bruk av kondensator, eller misbruk av kondensator i en bil. :) Tråden er på engelsk, VELDIG lang, men sinnsykt bra lesing. Til og med for meg, som ikke er noen geek innenfor strøm og hvordan ohms lov fungerer. Den er selvforklarende helt ned til siste detalj, kjempebra oppsummering og delt opp i enkel moduler.

http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=5992

Konklusjonen er, for de som er veldig late, er at en kondensator er bortkastet tid og penger. Den gjør ingen nytte for seg i ett bilstereoopsett, none what so ever. :)

Happy reading..
 #316031  av chris
 
angrykid skrev:Jeg linker nå til en tråd på en annen side, håper det går bra. Hvis ikke, så får dere stenge tråden og slette linken.

Meningen med dette, er å belyse bruk av kondensator, eller misbruk av kondensator i en bil. :) Tråden er på engelsk, VELDIG lang, men sinnsykt bra lesing. Til og med for meg, som ikke er noen geek innenfor strøm og hvordan ohms lov fungerer. Den er selvforklarende helt ned til siste detalj, kjempebra oppsummering og delt opp i enkel moduler.

http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=5992

Konklusjonen er, for de som er veldig late, er at en kondensator er bortkastet tid og penger. Den gjør ingen nytte for seg i ett bilstereoopsett, none what so ever. :)

Happy reading..
Føler jeg må ta deg litt på den der. Eller kanskje ikke deg, for det er jo ikke du som har skrevet den vil jeg tro :P

Vi som jobber med dette har HELT andre erfaringer enn at kondensator er bortkastet tid og penger. Jeg er veldig lat og gidder ikke lese den linken akkurat nå, men vi VET at kondensator er viktig i et bilstereooppsett, spesielt hvor bass er en stor del av oppsettet. Kondensator fungerer som et strømbuffer og sørger for mindre sjanse for klipping av signal til sub ved bass-slagene. I tillegg har den faktisk en funksjon som støyfilter.. den filtrerer bort en del støy (om man har det problemet). En kondensator erstatter ikke batteri og dynamo, men er en veldig billig kompensasjon om man ikke tar seg (eller har) råd til å bytte de to nevnte.
I en perfekt teoretisk verden kan det kanskje stemme at kondensator ikke gjør noen nytte, men det er ikke en perfekt verden, og praksis sier noe annet.

Gjør man jobben skikkelig, bytter batteri og setter inn kraftigere dynamo.. da har kondensator mindre virkning :)

Dette sier jeg ikke for at vi skal tjene penger på å selge kondensatorer, men jeg sier dette fordi dette er vår erfaring.
 #316042  av angrykid
 
Det er ikke meningen å trekke noen i tvil med denne tråden i det hele og det store, det er bare det at kondensator er blitt enn opphypet ting som egentlig ikke gjør stort med ett anlegg.

Men chris, kan jeg be om en tjeneste hvis det er mulig? :) For jeg elsker å lese teorier, men har ikke muligheten alltid til å teste ut ting i praksis. Kan du, eller har du muligheten til å gi meg en lyttetest på ett anlegg en gang med og uten kondensator? Altså, samme anlegget der det er enkelt å koble fra kondensatoren fra anlegget, slik at det kanskje er mulig å høre om det faktisk har noen praktisk bruk for en kondensator? For jeg vil tro at det er hørbart om du mener det fungerer som ett støyfilter eller en strømbuffer..

Er det ett støyfilter, så bør det høres på anlegget om det er mye støy eller ikke som filtreres bort.
Er det en strømbuffer, så vil det jo tilsi at bassen gir seg tidligere uten kondensator, sant? Altså, at man opplever forvrengning tidligere enn man gjør med kondensator?
 #316059  av Espen-S
 
Kondensatoren min er fungerer veldig greit! Jeg prøvde med og uten. (till tross for at batteriet mitt og dynamoen er så liten )
Når jeg prøvde først uten, dreiv lys og blinka KRAFTIG og bassen slo seg ut osv ( fikk ikke ordentlig trøkk ) Men når jeg monterte kondensatoren hjalp det litt på blinkinga i lyset når basse slo og den kutta ikke ut.
Jeg er veldig fornøyd med min :D
 #316061  av Daniel HS
 
chris skrev: Føler jeg må ta deg litt på den der. Eller kanskje ikke deg, for det er jo ikke du som har skrevet den vil jeg tro :P

Vi som jobber med dette har HELT andre erfaringer enn at kondensator er bortkastet tid og penger. Jeg er veldig lat og gidder ikke lese den linken akkurat nå, men vi VET at kondensator er viktig i et bilstereooppsett, spesielt hvor bass er en stor del av oppsettet. Kondensator fungerer som et strømbuffer og sørger for mindre sjanse for klipping av signal til sub ved bass-slagene. I tillegg har den faktisk en funksjon som støyfilter.. den filtrerer bort en del støy (om man har det problemet). En kondensator erstatter ikke batteri og dynamo, men er en veldig billig kompensasjon om man ikke tar seg (eller har) råd til å bytte de to nevnte.
I en perfekt teoretisk verden kan det kanskje stemme at kondensator ikke gjør noen nytte, men det er ikke en perfekt verden, og praksis sier noe annet.

Gjør man jobben skikkelig, bytter batteri og setter inn kraftigere dynamo.. da har kondensator mindre virkning :)

Dette sier jeg ikke for at vi skal tjene penger på å selge kondensatorer, men jeg sier dette fordi dette er vår erfaring.
Bare rette deg også litt jeg :P En kondensator er ikke en strømbuffer. Den ligger å kompenserer for spenningsfallet fallet du får der peakstrømmen blir for høy og man får spenningsfall.

Jeg er heller ikke helt med på at den filtrerer? En kondensator ligger jo i parallel med strømforsyningen, kondensatorer blir koblet i serie for å filtrere. Med mindre det er å jevne ut rippelspenningen som ligger igjen i likestrømmen du tenker på?

Jeg har heller ikke lest tråden i og med at jeg ikke er veldig opptatt av bilstereo, men vil tro det hjelper mye bare det og oppgradere dynamo, batteri, og ikke minst, overdimensjonere kabler, både plusskabel, jord fra forsterker til chassis, og fra chassis til batteri.
 #316066  av Daniel HS
 
Og oppgradere jordingen fra motor til chassis/batteri. Kabelsko osv kan også være svake ledd...
 #316097  av sindrejl
 
Daniel HS skrev: Bare rette deg også litt jeg :P En kondensator er ikke en strømbuffer. Den ligger å kompenserer for spenningsfallet fallet du får der peakstrømmen blir for høy og man får spenningsfall..
Akkurat.. et strømbuffer.. den kompenserer for spenningsfallet ved å mellomlagre strøm sånn at forsterkeren får nok strøm hver gang den peaker. Åssn ellers trodde du den skulle kompensere for spenningsfallet? :) Produsere strøm ved spenningsfall? :P

En kondensator har definitivt noe for seg, da mange biler har dårlig batteri/dynamoer og man får svært ujevn strømtilførsel til forsterkeren, aka lys som blinker osv. Han som har skrevet den teksten lever jo i en drømmeverden hvor bilbatterier er i perfekt stand og leverer nydelig perfekt med strøm hele tiden..

Selv de største motstanderene mot kondensatorer klarer å lire ut av seg at kondensator hjelper når man har dårlig strømforsyning, altså dårlig batteri/dynamo som ofte er problemet. Er jo en grunn til at moderne strømforsyninger og forsterkere er stappfulle av små kondensatorer, nettopp for å gi stabil strøm ved peaks.

Men sånn helt ærlig.. jeg har faktisk overhode ikke peiling.. bare hørtes så fornuftig ut i hodet mitt dette vrøvlet her.. *stikke på byen*
 #316113  av Daniel HS
 
sindrejl skrev:
Daniel HS skrev: Bare rette deg også litt jeg :P En kondensator er ikke en strømbuffer. Den ligger å kompenserer for spenningsfallet fallet du får der peakstrømmen blir for høy og man får spenningsfall..
Akkurat.. et strømbuffer.. den kompenserer for spenningsfallet ved å mellomlagre strøm sånn at forsterkeren får nok strøm hver gang den peaker. Åssn ellers trodde du den skulle kompensere for spenningsfallet? :) Produsere strøm ved spenningsfall? :P
Ikke meningen å være frekk, men du vet ikke helt hva du skrev her nå, gjorde du? En kondensator lagrer IKKE strøm!!! Er veldig stor forskjell på strøm og spenning. Når du får spenningfall vil strømmen gå opp. Spenningen er den som ligger konstant over forsterkeren, mens strømmen er det forsterkeren trekker. Man kan ikke "spare opp" strøm slik som med spenning. En kondensator er koblet parallelt med forsterkeren og batteriet. Skal du gjøre noe med strømmen må du inn i serie mellom batteriet og forsterkeren...

Dersom du har en forsterker som trekker 500W på peak og du har 12V får du en strøm på 41A ved peak. Dersom du har dårlige kabler/batteri får du et spenningsfall, f.eks 10V, da blir peak strømmen 50A. Her setter du en inn en kondensator for å beholde 12V, for at strømmen ikke skal overstige den peakstrømmen 41A. Man mater inn med ekstra spenning for å holde strømmen nede. Det som også må sies her er at jo større strømmen blir, jo større blir spenningsfallet og du er inne i en ond sirkel der alt blir verre.

Legger ved tegning av hvordan en kondensator er koblet, så får du forklare meg hvordan den gjør noe med strømmen...
Kondensator kobling.JPG
Kondensator kobling.JPG (15.78 kiB) Vist 4292 ganger
Skal den kondensatoren inn i kretsen, så blir det slik som dette:
Feil Kondensator kobling.JPG
Feil Kondensator kobling.JPG (15.7 kiB) Vist 4293 ganger
Det eneste du oppnår med det er å bryte kretsen frem til forsterkeren siden en kondensator ikke leder strøm...
 #316115  av ArildM
 
Mye bra lesning. Har selv tvilt på effekten av kondensator. Skulle kanskje ha hatt meg en kondensator ser jeg, blinker litt vel kraftig i lysene på gamle Mazdaen og slår ut til slutt om jeg spiller for høyt over lengre tid.
 #316117  av KK-ma70
 
Daniel HS skrev:
Bare rette deg også litt jeg :P En kondensator er ikke en strømbuffer. Den ligger å kompenserer for spenningsfallet fallet du får der peakstrømmen blir for høy og man får spenningsfall.
Oki... Du brukte 18 ord for å si det samme som Chris sa på 1.... En buffer er der for å kompansere :wink:
 #316118  av Daniel HS
 
KK-ma70 skrev:
Daniel HS skrev:
Bare rette deg også litt jeg :P En kondensator er ikke en strømbuffer. Den ligger å kompenserer for spenningsfallet fallet du får der peakstrømmen blir for høy og man får spenningsfall.
Oki... Du brukte 18 ord for å si det samme som Chris sa på 1.... En buffer er der for å kompansere :wink:
Ja, men det jeg skal ha frem er forskjellen på strøm og spenning...
 #316126  av chris
 
Daniel HS skrev: Ikke meningen å være frekk, men du vet ikke helt hva du skrev her nå, gjorde du? En kondensator lagrer IKKE strøm!!! Er veldig stor forskjell på strøm og spenning. Når du får spenningfall vil strømmen gå opp. Spenningen er den som ligger konstant over forsterkeren, mens strømmen er det forsterkeren trekker. Man kan ikke "spare opp" strøm slik som med spenning. En kondensator er koblet parallelt med forsterkeren og batteriet. Skal du gjøre noe med strømmen må du inn i serie mellom batteriet og forsterkeren...
bla bla osv :)
Ikke for å være frekk.. men har du noengang koblet et bilstereoanlegg? En kondensator kobles mellom batteri og forsterker, ikke parallellt. Og dessuten: jo, en kondensator lagrer strøm en kort periode. Er kondensatoren stor nok kan man faktisk fortsette å drive en forsterker en liten periode selv etter at batterikabel er koblet helt fysisk fra. Er ikke det strømlagring, så vet ikke jeg :)
At jeg brukte ordet buffer kan kanskje teoretisk sett være misvisende, men i praksis er det den gjør.. bufrer strøm, slik at man får jevnest mulig tilgang på strøm til forsterkeren, selv ved hurtige utladninger (som ved kraftige bass-slag).
 #316127  av chris
 
angrykid skrev:Det er ikke meningen å trekke noen i tvil med denne tråden i det hele og det store, det er bare det at kondensator er blitt enn opphypet ting som egentlig ikke gjør stort med ett anlegg.

Men chris, kan jeg be om en tjeneste hvis det er mulig? :) For jeg elsker å lese teorier, men har ikke muligheten alltid til å teste ut ting i praksis. Kan du, eller har du muligheten til å gi meg en lyttetest på ett anlegg en gang med og uten kondensator? Altså, samme anlegget der det er enkelt å koble fra kondensatoren fra anlegget, slik at det kanskje er mulig å høre om det faktisk har noen praktisk bruk for en kondensator? For jeg vil tro at det er hørbart om du mener det fungerer som ett støyfilter eller en strømbuffer..

Er det ett støyfilter, så bør det høres på anlegget om det er mye støy eller ikke som filtreres bort.
Er det en strømbuffer, så vil det jo tilsi at bassen gir seg tidligere uten kondensator, sant? Altså, at man opplever forvrengning tidligere enn man gjør med kondensator?
Om anledningen byr seg, så skal jeg si i fra. Er ikke nødvendigvis at bassen gir seg. Og forvrengning på bass hører man i mange tilfeller ikke i det hele tatt. Men det er ingen tvil om at om man ikke har optimalt tilgang med strøm, så vil en kondensator forlenge levetiden på subelementer, og dB målinger viser også at man spiller noe høyere.
Mange opplever også reduksjon i såkalte "diskolys" i kupelys, instrumentpanel og utvendige lys. Dette rett og slett fordi man har mer strøm tilgjengelig når bassen slår. Så enkelt er det. Dette trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne :)

Støyfiltrering krever jo selvfølgelig at man har støy i utgangspunktet. Jeg hadde noe dynamostøy i MR2'en, som forsvant ved montering av kondensator.

Tro det eller ei, men dette er altså våre erfaringer, som jobber med dette :)
 #316128  av chris
 
ArildM skrev:Mye bra lesning. Har selv tvilt på effekten av kondensator. Skulle kanskje ha hatt meg en kondensator ser jeg, blinker litt vel kraftig i lysene på gamle Mazdaen og slår ut til slutt om jeg spiller for høyt over lengre tid.
Sving deg en tur innom, så skal jeg gi deg en god pris. Skal se at blinkingen reduseres kraftig, eller forsvinner :)
 #316132  av Zepticon
 
chris skrev:Ikke for å være frekk.. men har du noengang koblet et bilstereoanlegg? En kondensator kobles mellom batteri og forsterker, ikke parallellt.
Men da er det ikke kondensatorer dere har koblet inn heller da... Kondensatorer leder ikke strøm.
Og kondensatorer må stå parallellt for å virke som spennignsbuffer.