TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Anbefaler alle Ã¥ lese denne trÃ¥den.. (bruk av kondensator)

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #316134  av Daniel HS
 
Zepticon skrev:
chris skrev:Ikke for å være frekk.. men har du noengang koblet et bilstereoanlegg? En kondensator kobles mellom batteri og forsterker, ikke parallellt.
Men da er det ikke kondensatorer dere har koblet inn heller da... Kondensatorer leder ikke strøm.
Og kondensatorer må stå parallellt for å virke som spennignsbuffer.
Amen, endelig en som skjønner hva jeg prater om...
chris skrev:
Daniel HS skrev: Ikke meningen å være frekk, men du vet ikke helt hva du skrev her nå, gjorde du? En kondensator lagrer IKKE strøm!!! Er veldig stor forskjell på strøm og spenning. Når du får spenningfall vil strømmen gå opp. Spenningen er den som ligger konstant over forsterkeren, mens strømmen er det forsterkeren trekker. Man kan ikke "spare opp" strøm slik som med spenning. En kondensator er koblet parallelt med forsterkeren og batteriet. Skal du gjøre noe med strømmen må du inn i serie mellom batteriet og forsterkeren...
bla bla osv :)
Ikke for å være frekk.. men har du noengang koblet et bilstereoanlegg? En kondensator kobles mellom batteri og forsterker, ikke parallellt. Og dessuten: jo, en kondensator lagrer strøm en kort periode. Er kondensatoren stor nok kan man faktisk fortsette å drive en forsterker en liten periode selv etter at batterikabel er koblet helt fysisk fra. Er ikke det strømlagring, så vet ikke jeg :)
At jeg brukte ordet buffer kan kanskje teoretisk sett være misvisende, men i praksis er det den gjør.. bufrer strøm, slik at man får jevnest mulig tilgang på strøm til forsterkeren, selv ved hurtige utladninger (som ved kraftige bass-slag).
Som Zepticon sier her, så leder ikke kondensatorer likestrøm. En kondensator kobles faktisk i serie i en krets for at man skal kunne sende et signal (f.eks lyd inne i forsterkerkretsen på printkortet), og STOPPE strømmen!

Regner med du så tegningene over som jeg la ut? På den første tegningen er kondensatoren koblet i parallell, på den andre tegningen er den koblet i serie. SÅ, måten du kobler kondensatoren er nok som følgene; Du trekker en plusskabel bak til feks baggasjerommet, kobler pluss kabelen til kondensatoren, for så å gå videre til forsterkeren. Ergo, parallel. Kobler du kondensatoren i serie vil du overhodet ikke få den til å fungere.

Jeg har full tiltro til at du kobler bil anlegg riktig, og du bygger nok mye bedre anlegg enn meg, men virker ikke som du forstår oppbygningen til en kondensator eller en strømkrets. Slik jeg har tegnet den første tegningen er slik du kobler en kondensator.
 #316135  av Daniel HS
 
Her laget jeg to litt bedre tegninger kjapt og gale.

Parallell:
Som du ser her så står kondensatoren nærmere batteriet enn selve lasten, men den er i parallel fordi om. Så lenge begge har direkte forbindelse til pluss og jord, selv om den er koblet på kontaktpunktet på kondensatoren, går den likevel ikke gjennom selve kondensatoren.

Serie:
Her ser du at kondensatoren ligger inne i kretsen før lasten. Siden en kondensator er bygget opp (enkelt forklart) av to plater som ligger nærmt hverandre, uten å berøre hverandre, vil det ikke kunne bli noen som helst krets som gjør at lasten, i dette tilfellet forsterkeren, kan bli en del av kretsen og fungere.
Vedlegg
Kondensator kretser.jpg
Kondensator kretser.jpg (24.16 kiB) Vist 3761 ganger
 #316136  av Speeder
 
chris skrev: Dette rett og slett fordi man har mer strøm tilgjengelig når bassen slår. Så enkelt er det. Dette trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne :)

Tro det eller ei, men dette er altså våre erfaringer, som jobber med dette :)
Rakettforsker trenger man nok ikke være, men ett snev av elektronikkerfaring er sikkert kjekt å ha...
 #316137  av Daniel HS
 
Speeder skrev:
chris skrev: Dette rett og slett fordi man har mer strøm tilgjengelig når bassen slår. Så enkelt er det. Dette trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne :)

Tro det eller ei, men dette er altså våre erfaringer, som jobber med dette :)
Rakettforsker trenger man nok ikke være, men ett snev av elektronikkerfaring er sikkert kjekt å ha...
Noe jeg er så heldig å ha... :P
 #316143  av chris
 
Zepticon skrev:
chris skrev:Ikke for å være frekk.. men har du noengang koblet et bilstereoanlegg? En kondensator kobles mellom batteri og forsterker, ikke parallellt.
Men da er det ikke kondensatorer dere har koblet inn heller da... Kondensatorer leder ikke strøm.
Og kondensatorer må stå parallellt for å virke som spennignsbuffer.
Okay, da beklager jeg så meget. Da lurer jeg på hva vi har montert i alle disse årene :P
Hva er dette for noe da? http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... 436&vn=736
 #316148  av chris
 
Daniel HS skrev:Her laget jeg to litt bedre tegninger kjapt og gale.

Parallell:
Som du ser her så står kondensatoren nærmere batteriet enn selve lasten, men den er i parallel fordi om. Så lenge begge har direkte forbindelse til pluss og jord, selv om den er koblet på kontaktpunktet på kondensatoren, går den likevel ikke gjennom selve kondensatoren.

Serie:
Her ser du at kondensatoren ligger inne i kretsen før lasten. Siden en kondensator er bygget opp (enkelt forklart) av to plater som ligger nærmt hverandre, uten å berøre hverandre, vil det ikke kunne bli noen som helst krets som gjør at lasten, i dette tilfellet forsterkeren, kan bli en del av kretsen og fungere.
Du har helt rett i at man trekker en plusskabel fra batteri til kondensator, og plusskabel ut fra den igjen og inn i forsterker (se vedlegg). Forsterker henter altså strøm fra batteri via kondensator. Kondensator jordes, og kondensator jordes. Vi kobler ikke en kondensator slik som på den første tegningen du viste til.

Jeg er ikke ute etter å krangle. Men faktum er at det funker, og faktum er at en slik bilstereokondensator lagrer strøm midlertidig og lades hurtig ut. I realiteten fungerer den som et hurtigutladende batteri. En oppladet kondensator skal også behandles som et batteri, og må lades helt ut når de ikke skal brukes lenger. Som nevnt i sted har vi opplevd at forsterker fortsatt kan fores med strøm en kort periode etter at plusskabelen er koblet fra batteriet, men er kortvarig da en kondensator tømmes hurtig.
Vedlegg
kondensator.jpg
kondensator.jpg (51.45 kiB) Vist 3743 ganger
 #316149  av chris
 
Her er noen enkle forklaringer på hva en kondensator gjør:

"In a way, a capacitor is a little like a battery. Although they work in completely different ways, capacitors and batteries both store electrical energy. If you have read How Batteries Work, then you know that a battery has two terminals. Inside the battery, chemical reactions produce electrons on one terminal and absorb electrons on the other terminal. A capacitor is much simpler than a battery, as it can't produce new electrons -- it only stores them."

"Like a Water Tower
One way to visualize the action of a capacitor is to imagine it as a water tower hooked to a pipe. A water tower "stores" water pressure -- when the water system pumps produce more water than a town needs, the excess is stored in the water tower. Then, at times of high demand, the excess water flows out of the tower to keep the pressure up. A capacitor stores electrons in the same way and can then release them later."


"Once it's charged, the capacitor has the same voltage as the battery (1.5 volts on the battery means 1.5 volts on the capacitor). For a small capacitor, the capacity is small. But large capacitors can hold quite a bit of charge. You can find capacitors as big as soda cans that hold enough charge to light a flashlight bulb for a minute or more."

"A 1-farad capacitor would typically be pretty big. It might be as big as a can of tuna or a 1-liter soda bottle, depending on the voltage it can handle. For this reason, capacitors are typically measured in microfarads (millionths of a farad).

To get some perspective on how big a farad is, think about this:

A standard alkaline AA battery holds about 2.8 amp-hours.
That means that a AA battery can produce 2.8 amps for an hour at 1.5 volts (about 4.2 watt-hours -- a AA battery can light a 4-watt bulb for a little more than an hour).
Let's call it 1 volt to make the math easier. To store one AA battery's energy in a capacitor, you would need 3,600 * 2.8 = 10,080 farads to hold it, because an amp-hour is 3,600 amp-seconds. "

"Applications
The difference between a capacitor and a battery is that a capacitor can dump its entire charge in a tiny fraction of a second, where a battery would take minutes to completely discharge. That's why the electronic flash on a camera uses a capacitor -- the battery charges up the flash's capacitor over several seconds, and then the capacitor dumps the full charge into the flash tube almost instantly. This can make a large, charged capacitor extremely dangerous -- flash units and TVs have warnings about opening them up for this reason. They contain big capacitors that can, potentially, kill you with the charge they contain."


Utdrag fra How Capacitors Work:
http://electronics.howstuffworks.com/capacitor.htm
 #316150  av chris
 
Og for de av dere som har sett den STORE forsterkeren fra Rockford - T15kw, så drives forsterkerbiten fra kondensatorer. Forsterkeren trekker en jevn strøm til kondensatorene inne i forsterkeren hele tiden, uavhengig av hvor hardt man spiller.. og kondensatorene leverer igjen strøm til lyddelen (selve forsterkerdelen) hvor strøm brukes i større og mindre grad avhengig av lydvolum og kraft som trengs. Denne forsterkeren kan faktisk drives i flere minutter selv ETTER at man har plukket ut strømkabelen fra forsterkertilkoblingen. Dette utelukkende pga kondensatorer, og fordi de lagrer strøm.
Mer om dette her: http://www.caraudiomag.com/testreports/ ... index.html


Hvordan kan man da si at kondensatorer ikke lagrer strøm? Og hvordan kan man si at det ikke funker? Når selv fotoapparat trenger kondensator for å levere strøm til blitzen hurtig nok, så sier det seg selv at det funker.
 #316155  av maxgets
 
chris skrev:
Daniel HS skrev:Her laget jeg to litt bedre tegninger kjapt og gale.

Parallell:
Som du ser her så står kondensatoren nærmere batteriet enn selve lasten, men den er i parallel fordi om. Så lenge begge har direkte forbindelse til pluss og jord, selv om den er koblet på kontaktpunktet på kondensatoren, går den likevel ikke gjennom selve kondensatoren.

Serie:
Her ser du at kondensatoren ligger inne i kretsen før lasten. Siden en kondensator er bygget opp (enkelt forklart) av to plater som ligger nærmt hverandre, uten å berøre hverandre, vil det ikke kunne bli noen som helst krets som gjør at lasten, i dette tilfellet forsterkeren, kan bli en del av kretsen og fungere.
Du har helt rett i at man trekker en plusskabel fra batteri til kondensator, og plusskabel ut fra den igjen og inn i forsterker (se vedlegg). Forsterker henter altså strøm fra batteri via kondensator. Kondensator jordes, og kondensator jordes. Vi kobler ikke en kondensator slik som på den første tegningen du viste til.

Jeg er ikke ute etter å krangle. Men faktum er at det funker, og faktum er at en slik bilstereokondensator lagrer strøm midlertidig og lades hurtig ut. I realiteten fungerer den som et hurtigutladende batteri. En oppladet kondensator skal også behandles som et batteri, og må lades helt ut når de ikke skal brukes lenger. Som nevnt i sted har vi opplevd at forsterker fortsatt kan fores med strøm en kort periode etter at plusskabelen er koblet fra batteriet, men er kortvarig da en kondensator tømmes hurtig.
PÃ¥ bildet ditt vises en paralellkobling..
Dere må koble sånn det står på det første bildet hans for att en kondensator skal virke, bildet ditt og den første tegingen viser kobling på samme måte.
 #316164  av Zepticon
 
Ahh VM i missforståelser her :) Vi er enige alle sammen :lol:

Når dere kobler så går alle Minus til jord sant, og alle pluss går i ledning.
Da funker jord som ledning og Kondensatoren ligger paralell med Forsterker. Slik som det i teorien skal være.

MEN, Kondensatorer lagrer ikke strøm, de lagrer spenning. Begynner å gå over i flisespikking her men det får bare være :)
Når du kjører dynamoen så vil den levere en spenning på 14.5 volt. Batteriet leverer 12 volt. Kondensatoren skal gi spenning til forsterkeren når dynamoen ikke klarer å levere nok.

Det er i hvertfall den teorien jeg har lært. :)
 #316193  av Daniel HS
 
Ja, ser endelig ut som om folk forstår meg her. Kondensatoren lagrer spenning, på samme måte som et batteri. Strømmen kommer når man setter spenning over en last (en motstand, f.eks en forsterker). Det er aldri et problem å få nok strøm, det som begrenser strømmen er motstanden, kablene og vernet (sikring). Det som derimot er problemet er å få en jevn spenning, og det er her kondensatoren kommer inn. Synker spenningen går strømmen opp, når strømmen går opp blir det enda større spenningsfall, og man får "diskolys effekten"

Og Chris, er ikke meningen å krangle med deg heller. Er bare for å forklare hvordan det virker, og som sagt, så jeg tror nok at når du kobler bilstereo så fungerer alt ypperlig :wink: Men når det kommer til elektro/elektronikk må man ha litt bakgrunnserfaring for å forstå virkemåte til de forskjellige komponentene, virkemåten og skjemateknikken. Siden jeg har både GK og VK1 elektro, samt delvis VK1 elektronikk føler jeg at jeg kanskje stiller ganske greit.
 #316245  av mr2storbrua
 
Hvordan er det mulig å ha spenning uten strøm da? Går jo ikke an å få vanntrykk/vannstråle uten vann, eller lufttrykk uten luft...
 #316248  av Daniel HS
 
mr2storbrua skrev:Hvordan er det mulig å ha spenning uten strøm da? Går jo ikke an å få vanntrykk/vannstråle uten vann, eller lufttrykk uten luft...
Hvis du måler et batteri, hva måler du da? Spenning/volt. Skal ha strøm må du ha en last, evt en kortslutning... Skal du kunne måle strømmen må du koble deg inn i serie i kretsen, og du må ha en last.... Akkurat som i stikkontakten din hjemme, der har du spenning, ikke strøm. Dersom du hiver på en last, så trekker den strøm. Som sagt tidligere, strømmen er ikke problemet, det er spenningen som er problemet, derfor kobler man inn en kondensator, for å opprettholde spenningen.

Tror egentlig alle vil frem til det samme, men er ikke alle som helt er kjent med korrekte definisjonene på de forskjellige tingene her...