TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Anbefaler alle Ã¥ lese denne trÃ¥den.. (bruk av kondensator)

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #316254  av Daniel HS
 
inzane2012 skrev:spenning = Volt
Strøm = amper

og en kondensator glatter ut rippel spenninga i kretsen så den blir mest mulig stabil, enkelt og greit :P
Det var en ganske enkel måte å forklare det på ja... :P
 #316256  av sindrejl
 
Daniel HS skrev: Tror egentlig alle vil frem til det samme, men er ikke alle som helt er kjent med korrekte definisjonene på de forskjellige tingene her...
Kan nok se sånn ut ja :)
 #316262  av inzane2012
 
Daniel HS skrev:
inzane2012 skrev:spenning = Volt
Strøm = amper

og en kondensator glatter ut rippel spenninga i kretsen så den blir mest mulig stabil, enkelt og greit :P
Det var en ganske enkel måte å forklare det på ja... :P
så rema sier, det enkle er ofte det beste :P
 #316266  av chris
 
Alle er jo enige med meg, er bare flisespikkeri i forhold til terminologi. Siden jeg jeg ikke har gått alle disse fancy fagene og lærer hvordan man spikrer en ledning til veggen (spøk :P) så kaller jeg uheldigvis det som går fra batteri til en forsterker for "strøm". Og pga dette startet en heftig diskusjon der alle var enige. Hehe :D

Når vi nå har satt dette til side, så anbefaler jeg folk om å lese den linken om "how capacitors work", som er en mye mer riktig beskrivelse av nytten i en kondensator enn den som står i første tråd. Den forklarer på en veldig lettforståelig måte om nytten og hvorfor man skal bruke kondensatorer i forskjellige sammenhenger, og ikke vranglære ved hjelp av en haug med matematiske formler.
 #316268  av mr2storbrua
 
Godt vi alle er blitt enige :wink:

Men hvordan vil det være å sette i et ekstra batteri nærme forsterkeren i stedet for kondensator?
 #316274  av inzane2012
 
chris skrev:Alle er jo enige med meg, er bare flisespikkeri i forhold til terminologi. Siden jeg jeg ikke har gått alle disse fancy fagene og lærer hvordan man spikrer en ledning til veggen (spøk :P) så kaller jeg uheldigvis det som går fra batteri til en forsterker for "strøm". Og pga dette startet en heftig diskusjon der alle var enige. Hehe :D

Når vi nå har satt dette til side, så anbefaler jeg folk om å lese den linken om "how capacitors work", som er en mye mer riktig beskrivelse av nytten i en kondensator enn den som står i første tråd. Den forklarer på en veldig lettforståelig måte om nytten og hvorfor man skal bruke kondensatorer i forskjellige sammenhenger, og ikke vranglære ved hjelp av en haug med matematiske formler.
sånn det pleier å vere det :)
 #316280  av chris
 
mr2storbrua skrev:Godt vi alle er blitt enige :wink:

Men hvordan vil det være å sette i et ekstra batteri nærme forsterkeren i stedet for kondensator?
Det er en mulighet, men husk at to batterier er hardt å lade for en standard dynamo. Og batteriene bør være samme størrelse og med samme indremotstand. Med to forskjellige batterier får det ene batteriet ganske kort levetid (det største). Det vil fungere en stund, men..
Jeg anbefaler heller å kjøpe et større og kraftigere batteri til å erstatte originalbatteriet foran med, og bruke bare det ene batteriet. Det er en mye bedre løsning :)
 #316281  av chris
 
inzane2012 skrev:
chris skrev:Alle er jo enige med meg, er bare flisespikkeri i forhold til terminologi. Siden jeg jeg ikke har gått alle disse fancy fagene og lærer hvordan man spikrer en ledning til veggen (spøk :P) så kaller jeg uheldigvis det som går fra batteri til en forsterker for "strøm". Og pga dette startet en heftig diskusjon der alle var enige. Hehe :D

Når vi nå har satt dette til side, så anbefaler jeg folk om å lese den linken om "how capacitors work", som er en mye mer riktig beskrivelse av nytten i en kondensator enn den som står i første tråd. Den forklarer på en veldig lettforståelig måte om nytten og hvorfor man skal bruke kondensatorer i forskjellige sammenhenger, og ikke vranglære ved hjelp av en haug med matematiske formler.
sånn det pleier å vere det :)
Vi er på en måte litt avhengig av å bruke samme terminologi som "folk flest" også, og "folk flest" bruker ordet "strøm" på samme måte som meg. Og som sagt, jeg har ikke elektroutdanning, så det jeg kan (og ikke kan :P) er i hovedsak basert på erfaring fra jobben.
Bare glad vi er enige jeg :D
 #330379  av magnesmurf
 
Er vel ikke helt riktig at man bare måler spenning i et batteri... Som utdannet bilteknikker må jeg nok krangle litt med den andre elektrikeren her inne.

Når man tester et batteri tester man både hvor god spenning det har, men også evnen det har til å levere fra seg strøm. Sistnevnte gjøres ved å kople til en spesiell forbruker hvor du selv varierer strømstyrken. Batteriet skal i utgangspunktet tåle en belastning på 3x amperetimetallet i 5 sekunder. Det skal deretter rasket hente seg til minst halvfull spennings verdi. Du har da målt batteriets evne til å avgi strøm.

Og når man kjøper et batteri får man oppgitt både wattstyrke og amperetimetall. Det siste står for hvor mange ampere (hvor mye strøm) batteriet kan avgi over en hvis tid. Hvis battereit er på 55ah kan det levere 55 ampere i en time før det er tomt, eller 1 ampere i 55 timer (teoretisk sett)

Så et batteri oppgis nok både i støm og spenning. Men når det er sagt så må man ha en last som bestemmer strømmen. Og kondensatoren er som tidligere nevnt koblet til annlegg for å jevne ut rippel effekten (unngå høye "peaks" eller strømtopper) Grunnen til at dette vil unngåes er at disse strømtoppene sliter på både dynamo og batteri. Samt at lyspærer osv også får korttere levetid.

De fleste her har nok rett, det er bare forskjellige måter å si ting på.
 #330527  av inzane2012
 
magnesmurf skrev:Og kondensatoren er som tidligere nevnt koblet til annlegg for å jevne ut rippel effekten (unngå høye "peaks" eller strømtopper) Grunnen til at dette vil unngåes er at disse strømtoppene sliter på både dynamo og batteri. Samt at lyspærer osv også får korttere levetid.

De fleste her har nok rett, det er bare forskjellige måter å si ting på.
rippel strøm?? trodde det bare var rippel spenning jeg, at kondensatoren holdt spenninga stabil ;)
 #330586  av magnesmurf
 
inzane2012 skrev:
magnesmurf skrev:Og kondensatoren er som tidligere nevnt koblet til annlegg for å jevne ut rippel effekten (unngå høye "peaks" eller strømtopper) Grunnen til at dette vil unngåes er at disse strømtoppene sliter på både dynamo og batteri. Samt at lyspærer osv også får korttere levetid.

De fleste her har nok rett, det er bare forskjellige måter å si ting på.
rippel strøm?? trodde det bare var rippel spenning jeg, at kondensatoren holdt spenninga stabil ;)

Har aldri skrevet Rippel strøm... Skrev Rippel effekt. Altså at spenningen synker ved strømtopper når anlegget bruker mer strøm enn batteri og dynamo klarer å levere samtidlig som spenningen er stabil.

Spenningen synker når strømmen øker. Altså blir spenningen lavere når strømmen øker, i takt med at anlegget jobber. Og kondensatoren hjelper til med å utjevne dette fordi den lagrer STRØM og SPENNING. Og før du motsier meg på at en kondensator lagerer strøm så kan du søke litt på nettet angående en kondensators kapasitans, som måles i farad.
Sammenliknet med et batteri blir kapasitansen i en kondensator det samme som amperetimetallet i et batteri. Nemmelig en måleenhet for hvor mye strøm som lagres.
Det finnes også formler for hvor lang tid en kondensator bruker på å lade seg opp i forhold til spenning og kapasitans, hvis du vil lære ennå mer om emnet...
 #330694  av inzane2012
 
magnesmurf skrev:
inzane2012 skrev:
magnesmurf skrev:Og kondensatoren er som tidligere nevnt koblet til annlegg for å jevne ut rippel effekten (unngå høye "peaks" eller strømtopper) Grunnen til at dette vil unngåes er at disse strømtoppene sliter på både dynamo og batteri. Samt at lyspærer osv også får korttere levetid.

De fleste her har nok rett, det er bare forskjellige måter å si ting på.
rippel strøm?? trodde det bare var rippel spenning jeg, at kondensatoren holdt spenninga stabil ;)

Har aldri skrevet Rippel strøm... Skrev Rippel effekt. Altså at spenningen synker ved strømtopper når anlegget bruker mer strøm enn batteri og dynamo klarer å levere samtidlig som spenningen er stabil.

Spenningen synker når strømmen øker. Altså blir spenningen lavere når strømmen øker, i takt med at anlegget jobber. Og kondensatoren hjelper til med å utjevne dette fordi den lagrer STRØM og SPENNING. Og før du motsier meg på at en kondensator lagerer strøm så kan du søke litt på nettet angående en kondensators kapasitans, som måles i farad.
Sammenliknet med et batteri blir kapasitansen i en kondensator det samme som amperetimetallet i et batteri. Nemmelig en måleenhet for hvor mye strøm som lagres.
Det finnes også formler for hvor lang tid en kondensator bruker på å lade seg opp i forhold til spenning og kapasitans, hvis du vil lære ennå mer om emnet...
rolig nå gutt, er bare jeg som las litt feil ;) har gått på elektro linja på skolen så kan litt om kondensatorer :)
 #330720  av magnesmurf
 
Er helt rolig jeg :) Men må jo korrigere deg når du klarer å feilsitere meg på den måten :wink:
 #330778  av inzane2012
 
magnesmurf skrev:Er helt rolig jeg :) Men må jo korrigere deg når du klarer å feilsitere meg på den måten :wink:
joda joda :) men da er vi begge enige da, og tror folket her inne har fått en litt bedre forståelse av hvordan en kondensator fungerer og hva den gjør i ett anlegg og hvilke positive effekter den kan ha.

du burde kanskje tatt å skreve en skikkelig gjennomgang kondensatorer og sånt og lagt det ut som en egen post slik at folk som er helt grønne på annlegg (les. meg) slipper å stille mange av dem samme spm om igjen og om igjen ;)