TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 2 bassere i en kasse

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #316160  av ErikG
 
Driver å bygger kasse til basserne mine. Lurer på om jeg kan ha en kasse for 2 bassere eller om jeg bør dele kassen. Blir en ikke symetrisk kasse. Vil dette by på problemer?
 #316169  av angrykid
 
Neida, det er ikke noe problem det, så lenge volumet i kassen tilsvarer 2x det 1 sub skal ha. :)

Hvis du lager en asymmetrisk kasse, og deler den i to, så blir det vel vanskelig å få likt volum på begge sider, ergo spiller subbene forskjellig i forhold til hverandre. Så anbefaler heller at du kjører begge to i en åpen løsning, altså uten skillevegg..
 #319186  av chris
 
Eneste grunnen til å dele opp en kasse er for å stive av kassen.. eller om man av en eller annen grunn skal bruke to forskjellige elementer (dette anbefales absolutt ikke, men noen gjør det likevel).
 #319190  av angrykid
 
stive av kassen kan også gjøres med avstivere, noe som er mere fornuftig enn å dele av kassen i to separate rom. :)

Så anbefaler ingen å dele en asymmetrisk kasse opp i to med mindre du er helt sikker på å få likt volum i begge delene.
mvh Sture
 #319229  av Techpoint
 
jaja, så får man vel svare litt her også da..

1.
Det er svært sjeldent at 2 subber er like, selv om de er av samme merke og type, av samme grunn anbefales det derfor å skille av kassene om man driver med en ren SQ installasjon, for å unngå at subbene jobber mot hverandre på en eller annen måte.

2.
Det er svært sjeldent at folk hører forskjell på en kasse med og uten skillevegg, så derfor er dette strengt tatt ikke nødvendig med mindre man konkurrerer og vil være på den sikre siden. (er flere i EMMA som selvfølgelig kjører 1 kammer på 2 subber.

3.
Når det gjelder antall liter en kasse skal være på så tror jeg folk skal slutte å se så mye på tallene som står i bruksanvisningene, for i mange tilfeller så blir man skuffet hvis man bygger en "optimal" kasse til subben.
Når det gjelder lukket kasse så vil du neppe høre forskjell på kassen om den er 30 eller 40 liter, mens på en portet kasse så vil denne forskjellen være mer markant i form av at tuningen endrer seg, som også kan justeres med porten på en enkel måte.

4.
Bygger man en portet kasse anbefaler jeg gjerne å bygge den 20 liter eller mer enn det som er anbefalt, som i de fleste tilfeller gir ett mye bedre resultat.
tuning av porten kan man simulere i ett program eller rett og slett prøve seg frem, og begynn gjerne med en litt lang port.


Når det kommer til dB-drag hvor man bruker 2 subber i en kasse så anbefales det av trykkmessige grunner å bruke 1 kammer på 2 subber.