TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Basskasse spm.

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #321597  av ure
 
Hei,skal lage en kasse med innvendige mål på: D 140mm.B 660mm.H 360mm. Husker ikke hvordan man regner ut liter lengre,så trenger litt regnehjelp. Er redd kassen kan bli litt liten til en Sony Xplod 12" sub,men det er plassen jeg har i Stv`en etter at hundeburet er på plass. Noen som tror dette kan gå bra :?:
 #321612  av hmsilset
 
Bare tipper at denne kassen er litt over 30 liter i volum.Bør ha over det dobbelte for å få god lyd i en 12" sub.Vel, dette er opplysninger jeg har fra mitt første bygg midt på 90 tallet,så for å være sikker bør det komme flere svar her etterhvert :P
 #321619  av mr2storbrua
 
Dersom kassa er firkanta, så er det bare å gange det sammen. Dersom du gjør om til desimeter før du ganger får du det rett i liter (dm^3=l), ellers må du dele med en million dersom det er mm du regner ut ifra.

Hvis ikke den er firkanta, må du dele den opp i seksjoner, der du får hele firkanter og trekanter. Husk innvendige mål, ikke utvendige. Og trekk fra størrelsen på elementet.
 #321626  av ure
 
Takker for svar.Kassen er firkantet og blir 33,3 l innvendig da. HÃ¥per det er nok... :roll:
 #321879  av chris
 
hmsilset skrev:Bare tipper at denne kassen er litt over 30 liter i volum.Bør ha over det dobbelte for å få god lyd i en 12" sub.Vel, dette er opplysninger jeg har fra mitt første bygg midt på 90 tallet,så for å være sikker bør det komme flere svar her etterhvert :P
Hehe. Det svaret ditt kan være bullshit og helt riktig samtidig :P
Det kommer helt an på elementet, hvordan det er designet, hvor mange liter det faktisk skal ha. Før var sub-elementer designet på en slik måte at de krevde veldig store kasser. I dag er det helt vanlig at subwoofere "optimalt" skal ha 20-30 liter i lukket kasse og 40-50 liter i portet kasse. Men "optimalt" betyr ikke at det er best, det er på en måte bare det som er anbefalt fra leverandør. Det kan godt være at man treffer på mye bedre ved å bygge en større eller mindre kasse. Kommer an på en masse faktorer som bilens utforming, kassens utforming, frekvenser osv..
 #321880  av chris
 
ure skrev:Takker for svar.Kassen er firkantet og blir 33,3 l innvendig da. HÃ¥per det er nok... :roll:
Går nok bra. Er jo bare å prøve. ;) Tror faktisk dette vil passe bra med en sony subwoofer jeg :)
 #321890  av hmsilset
 
chris skrev:
hmsilset skrev:Bare tipper at denne kassen er litt over 30 liter i volum.Bør ha over det dobbelte for å få god lyd i en 12" sub.Vel, dette er opplysninger jeg har fra mitt første bygg midt på 90 tallet,så for å være sikker bør det komme flere svar her etterhvert :P
Hehe. Det svaret ditt kan være bullshit og helt riktig samtidig :P
Det kommer helt an på elementet, hvordan det er designet, hvor mange liter det faktisk skal ha. Før var sub-elementer designet på en slik måte at de krevde veldig store kasser. I dag er det helt vanlig at subwoofere "optimalt" skal ha 20-30 liter i lukket kasse og 40-50 liter i portet kasse. Men "optimalt" betyr ikke at det er best, det er på en måte bare det som er anbefalt fra leverandør. Det kan godt være at man treffer på mye bedre ved å bygge en større eller mindre kasse. Kommer an på en masse faktorer som bilens utforming, kassens utforming, frekvenser osv..
Rart,Trodde faktisk en bass måtte ha så og så store kasser jeg :P Er ikke materialet viktig daP Bygd kun en kasse i 1997 jeg.Samme 12",kasse og forsterker er i dagelig bruk enda :P
 #321942  av chris
 
hmsilset skrev:
chris skrev:
hmsilset skrev:Bare tipper at denne kassen er litt over 30 liter i volum.Bør ha over det dobbelte for å få god lyd i en 12" sub.Vel, dette er opplysninger jeg har fra mitt første bygg midt på 90 tallet,så for å være sikker bør det komme flere svar her etterhvert :P
Hehe. Det svaret ditt kan være bullshit og helt riktig samtidig :P
Det kommer helt an på elementet, hvordan det er designet, hvor mange liter det faktisk skal ha. Før var sub-elementer designet på en slik måte at de krevde veldig store kasser. I dag er det helt vanlig at subwoofere "optimalt" skal ha 20-30 liter i lukket kasse og 40-50 liter i portet kasse. Men "optimalt" betyr ikke at det er best, det er på en måte bare det som er anbefalt fra leverandør. Det kan godt være at man treffer på mye bedre ved å bygge en større eller mindre kasse. Kommer an på en masse faktorer som bilens utforming, kassens utforming, frekvenser osv..
Rart,Trodde faktisk en bass måtte ha så og så store kasser jeg :P Er ikke materialet viktig daP Bygd kun en kasse i 1997 jeg.Samme 12",kasse og forsterker er i dagelig bruk enda :P
Neida, er mange basser i dag som faktisk ikke funker særlig om kassen blir for stor. Materialtypen er ikke så viktig så lenge det blir stivt nok. Enkelte forståsegpåere sverger til tykke sponplater, men de fleste bruker MDF da dette er enklere å holde på med og mindre fleksibelt. Men antall liter blir det samme uansett.