TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • mere db uten bytte av anlegg?

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #327328  av TrustNo1
 
Vel, det kommer jo annpå hva du har gjort fra før, men noen ting som hjelper på:

- Fulldemping av karroseriet på bilen
- God kasse (mye avstivning, tjukke plater etc)
- Eventuellet bygge en båndpass kasse. Det kan øke lydtrykk noe, men senker gjerne lydkvaliteten, samt det er meget viktig at kassen bygges helt riktig.
- Sist men ikke minst; God strømtilførsel. Altså dynamo som leverer tilstrekkelig med strøm og kabler med god nok tverrsnitt for strømtrekket forsterkeren krever
 #327332  av bakke84
 
ok. noe huske regler for kabel str.?
har portet kasse med 2x10" mtx 5500thunder og 1stk usamp md2d :)
kassa er fra bassworxs eller oe sånn.
vurderte kjøpe av en til 5500 så det blir 3x10". får da forsterkeren nedi 1,3ohm ifølg mtx sine skjemaer.. 1500w rms da på 1ohm. har idag 1000w rms på 2ohm.
men vil jeg få problemer siden det blir 1,3 og ikke 1ohm?
 #327334  av mr2storbrua
 
Har vel også litt en del å si hvordan kassa blir plassert og "lufting" til kupé. Elementene skal slå bakover, og være ganske nærme (ca 5-10 cm?) enden av bagasjerommet. Så kan du prøve å ta ned setene dersom det går i den bilen du holder på med.
 #327335  av TrustNo1
 
Angående kabelstørrelse så husker jeg ikke helt, men google det så finner du mange sider på nettet som du kan beregne dette. Når det er snakk om såppas kraftig forsterker du har så bør du sannsynligvis ha en 50kvm kabel.

Når det gjelder 1,3 ohm så er ikke det noe problem (så lenge forsterkeren er stabil ned til 1ohm så takler den alle motstander over dette), men du vil jo få litt mindre effekt enn på 1 ohm.
 #327357  av KK-ma70
 
mr2storbrua skrev: Elementene skal slå bakover
Tull... :wink: Kommer helt an på biltypen. 2dørs, 3dørs eller stasjonsvogn.

Portet kasse spiller dypere enn lukket. Personlig liker jeg best lukket, føler bassen er mere responsiv til musikken jeg spiller.
Men spørsmålet lukket/portet henger vell mere på hvilken type musikk du hører på... Er det bare db du er ute etter så er vell portet det rette valget. Men det betyr også mye større kasse + riktig bredde og lengde på port.
 #327361  av mr2storbrua
 
KK-ma70 skrev:
mr2storbrua skrev: Elementene skal slå bakover
Tull... :wink: Kommer helt an på biltypen. 2dørs, 3dørs eller stasjonsvogn.
Ok. Tenkte først og fremst på firedørs, men visste ikke at det var forskjell på det. Kan du utdype det litt?
 #327365  av KK-ma70
 
4dørs: Vend element mot bakseterygg med port ut midtarmlenet eller opp i hattehylle.
3dørs: Vend element opp og plasser kassen så langt bak som mulig(gjelder iallefall lukket, så mulig det virker på porte også)
 #327369  av KK-ma70
 
1sub av din type skal ha 21 liter hver i lukket kasse og 41 liter i portet kasse. Og det dobbelte hvis du har to i samme kasse. MTX anbefale lukket kasse til disse.

Noen tegninger: http://www.mtx.com/caraudio/products/su ... 510-04.pdf
 #327387  av TrustNo1
 
bakke84 skrev:ok, men da bør jeg nok bytte kassa da :P trur den er litt i minste laget..får man kjøpt db måler noen plass?den trenger ikke være helt nøyaktig, bare så jeg ser om det blir forskjell på kasse bytte osv..
Tror ikke en ok db-måler er å få tak i til en nogenlunde vettug pris. Tror du må oppi 3+ lapper for en som funker nogenlunde.

Om du har Iphone kan du jo eventuellt laste ned ett seismografprogram :) Er kanskje diskutabelt hvor nøyaktig det blir også men.
 #327496  av chris
 
bakke84 skrev:jojo..men nøyaktigheten er ikke så nøye.var mest det å se om det ble mere eller mindre trykk.. :)
Du må nesten ha noe som er noenlunde nøyaktig siden du kanskje vil oppleve å få 1 eller 2 dB ekstra. Ellers vil du normalt ikke klare å måle såpass "små" forskjeller.