TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Problem med lyd i fra datamaskin i bilen.

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #329104  av Remi
 
Hei folkens.
som sagt i prosjekt tråden så har jeg et problem etter montasjen av Carputern
:
jeg har linje utganger i fra maskinen som går til forsterkeren.
problemet er at når jeg skal spille en sang i fra en cd. så hakker lyden, og i tillegg så kommer det "puls" lyder i fra elementene i høytalleren. dette gjelder alle høytalerene inkludert subben.. har noen peiling på hva som kan være problemet?

edit : pulsen kommer uansett om jeg spiller lyd eller ikke.. og kommer med en gang jeg skrur på maskinen. og stopper ikke før jeg har skrudd den av.
 #329161  av Remi
 
nei.. har 12v på forsterkeren og datamaskinen fungerer sån som den skal...
æ har en liten mistanke om forsterkeren..
 #329188  av Bil&Lim
 
Bruker du galvanisk skille på signalet da? Referansejord i signalutgangen på pc'n er ikke det samme som jord. Signalkabler fra pc'er til anlegg skal aldri kobles sammen uten skille. Ender opp med at forsterkeren tar kvelden. Lærte dette av en kar på dales elektronikk service da forsterkeren min tok kvelden pga akkurat dette.
 #329195  av Remi
 
æ har jording til pcn og har ingen ting anna en linje utgangene til forsterkeren.
forsterkeren er jordet til chassi.
pcn har jord igjennom ledningsnettet.
hvor mener du at det skille skal monteres?
 #329255  av Bil&Lim
 
Den skal monteres på signalkabelen mellom pcn og forstekeren. Signalet ut fra linjeutgangen på pc'n er en pluss og en minus leder. Signalet er jo i plussen med minusen som referanse. På forsterkeren er minus signal samme punkt som jord(med mindre den er balansert), mens minus signalet ut fra pc er ikke jord. All dritten/støyen som ligger i den minusen kjørs rett inn i signalinngangen på forsterkeren, som forsterkeres opp og kjøres rett ut på høyttalerene.

Som KK-ma70 skriver er det ved støyproblemer lurt å ha felles jordingspunkt for utstyret ditt. Viktig med elektronikk er å ha stjerne jord(felles punkt hvor alt er koblet). I bil skulla man tro at det er bare å kjøre alle jordingene rett i chassis og bruke hele bilen som fellespunkt. I praksis kan det funke dårlig pga at det kan være potesialforskjell i de forskjellige deler i bilen. I tillegg kan man ved å ha jordingspunkt langt unna hverandre og blande sammen jordingene i installasjonen danne jordsløyfer, og det skaper fort støyproblemer. Prøv å isolere bort minusen med skille og flytt jordingspunktene dine. Støy i bil er ikke lett å bli klok på, men er nesten uten unntak jordingsproblemer.
 #329319  av Remi
 
okei. da e æ kvitt litt av problemet.. felles jord+ny forsterker og det e rimelig bra nu. men æ treng nye høytallera! dem æ har nu spille særdeles dårlig ! :P :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
 #329466  av KK-ma70
 
Remi skrev:okei. da e æ kvitt litt av problemet.. felles jord+ny forsterker og det e rimelig bra nu. men æ treng nye høytallera! dem æ har nu spille særdeles dårlig ! :P :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Det er bra :D

Ellers må jeg henvise til forumreglene for posting. Bruk bokmål når du poster, da er det enklere for alle å forstå. + enklere å finne for de som søker etter samme problem :wink:
 #329542  av Remi
 
Chris.. har du noen høytallere som passer i orginal slotten? pris?
 #329613  av chris
 
Remi skrev:Chris.. har du noen høytallere som passer i orginal slotten? pris?
Send meg en mail på jobben, så skal jeg sjekke på mandag når jeg er tilbake fra ACR. Bare timer til vi drar nå :D
 #329710  av inzane2012
 
KK-ma70 skrev:Ellers må jeg henvise til forumreglene for posting. Bruk bokmål når du poster, da er det enklere for alle å forstå. + enklere å finne for de som søker etter samme problem :wink:
*kremt* du glemte nynorsk ;) er likestilt med bokmål det ;)
 #329718  av Haugrud
 
"okei. da e æ kvitt litt av problemet.. felles jord+ny forsterker og det e rimelig bra nu. men æ treng nye høytallera! dem æ har nu spille særdeles dårlig !"
Kommet enda en utgave av nynorsk da eller? :D
 #329719  av inzane2012
 
Haugrud skrev:"okei. da e æ kvitt litt av problemet.. felles jord+ny forsterker og det e rimelig bra nu. men æ treng nye høytallera! dem æ har nu spille særdeles dårlig !"
Kommet enda en utgave av nynorsk da eller? :D
har ikke sagt at tromsø dialekta er nynorsk, bare at nynorsk er ett godtatt skrift språk på forumet sammen med bokmål ;)