TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Skuffa over DLS, formeninger fra folket? CHRIS help me;)

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #335668  av steina89
 
Eg slo på stortromma for en stund tilbake og kjøpte "dyrt" frontsett å skulle få sjikelig lyd i MR2 mk2 en.

DLS UP5i frontsett:

Speaker type : 2-way system
Woofer size : 13 cm (5.25")
Power handling capacity : 120 W RMS / 180 W max
Tweeter : 28 mm (1.1") tweeter
Sensitivity : 89 dB (1W/1m)
Magnet size : 62 mm (2.44") Hybrid ferrit/neodymium
Outer diameter of woofer : 130 mm (5.12")
Installation depth : 58 mm (2.28")
Mounting hole : 120 mm (4.72")
Crossover : Box filter LP: 6 dB & HP: 12 dB slope

Product Description

Ultimate series UP5 is a 13 cm (5.25") 2-way system with cone of polypropylene. Powerful hybrid neodymium / ferrite magnet system. Two inch voice coil. Filterboxes with selectable tweeter level. 28 mm silk dome tweeter UP1C. Grilles are included.

sammt PIONEER GM 3200T forsterker til dette settet,

Specifications
Specifications GM-3200T
Maximum Output Power 2 x 120W or 1 x 300W (4Ω)
Continuous power output (RMS)
14.4V (20Hz-240kHz/4Ω): 2 x 60W / 1 x 150 W (bridged)
14.4V (20Hz-20kHz/2Ω): 2 x 75W
Load impedance capability 2 - 8Ω
Distortion < 0.008 %
S/N ratio > 100 dB
LPF 80 Hz
RCA terminals Yes (input)
Speaker Terminals Screw-type
Input level control 400 mV - 6.5 V
Max. current consumption (A/4ohms) 15 A
Chassis size (W x H x D) 300 x 61 x 195 mm
Unit weight 2.7 kg

så har eg jo subene og forsterker til det,men det ble eg fornøyd med (2xRockford Fosgate P3L-S10 og DLS ca12 forsterker)
brukte og den toppmodellen til alpine (nr eg kjøpte) Alpine CDA-9886R.

Hva kan ver galt? eg har ikkje brukt sån trering rundt mellombassen til komp settet?
kan det ver det?
Kom med innspill folkens! feil forsterker til kompsettet?
På forsterkeren er det LPF og den står på, sammt GAIN(usikker på hva den skal stå på)
Kom med innspill! får eg ikkje dette til så ser dere det snart på bruktmarkedet og handler focal igjen(storfornøyd med det eg hadde i Gammle 328 caben!

7814588056.jpg
7814588056.jpg (27.64 kiB) Vist 2527 ganger
IMG_0309.JPG
IMG_0309.JPG (643.65 kiB) Vist 2527 ganger
 #335670  av TrustNo1
 
Leste igjennom posten din to ganger uten å nøyaktig forstå hva som egentlig var problemet, men antar at det er at du har for dårlig lyd?

Å bruke ringer rundt elementene fremfor å sette de direkkte i mykt dørtrekk er absolutt å anbefale. Det er viktig at rammen til høytalerene sitter så "dødt" som mulig.

Nå vet jeg ikke om du gjør det, men du bør også kjøre high pass filter inn på settet(blir somregel løst via aktivt delefilter på forsterker) ett sted rundt 100hz +/- (bør testes litt)
 #335672  av steina89
 
ja,problemet er att komponentsettet låter helt for JÆ... dårlig:S har hatt mye forsjilligt oppjennom, men dette var ren skuffelse!
eg har hatt HPF på on på forsterkeren, LPF er vel for sub?
lurer litt på om spilleren kan ha noe med det og gjøre,men eg har skrudd elementet rett i karos eg:S skulle vel kansje ikkje ha gjort det,mn..

takker
 #335700  av lexusmann
 
Du må bruke avstandsringer ja...gjorde jeg med mitt Infinity Reference frontsett...ble veldig bra, etter min mening... :wink:
 #335724  av sindrejl
 
tviler sterkt på at det er spilleren iallefall, uten at jeg vet hvordan dls skal låte, så kan jeg holde en liten knapp på forsterkeren.. pioneer.. :roll:
Men avstandsringer er viktig :)
 #336162  av chris
 
Er ikke så lett å komme med et direkte fasitsvar på dette uten å høre og se selv. Men det er ganske viktig å ikke skru høyttalere fast i metall, men bruke en slags avstandsring i f.eks. MDF. Når det er sagt, så skal ikke dette utgjøre himmel mot helvete. Det vil bare gjøre det siste lille ekstra på en måte. Har veldig lite erfaring med DLS, så kan egentlig ikke svare på hvordan de SKAL låte. Og som Sindre sier, Pioneer sine billigforsterkere er ikke spesielt kjent for god lyd. Kanskje høyttalerne er for tunge å drive for forsterkeren? Jo dyrere frontsett, jo større utfordringer for å få de til å spille 100%. Kanskje det er en kombinasjon av mange uheldige faktorer? Som sagt vanskelig å si, uten å se og høre.

PS! Om du finner ut du skal kjøpe noe annet får du ta kontakt. Vi selger Focal også vi nå :)
 #336969  av mr2pondus
 
Fra de tidene jeg drev med lyd i store mengder,lot jeg spillerene ta seg av delingen.
De fleste litt fetere spillere har et solide delingsmuligheter.
Da har jeg stilt alt flatt på forsterkeren,altså at den slipper alle frekvenser igjennom.
Jeg har i utg.punktet holdt meg til Pioneer spiller og Rockford forsterkere.
På høytalerfronten har jeg hatt best erfaring med JL Audio.
Uansett er min erfaring at det er letter å styre/kontrollere lydbildet,når man lar spilleren bestemme.
Jeg tuna gjerne anlegget med osiloskop,for å få komponert det etter mine ører og anleggets tåleevne.
Støtter for øvrig opp under disse ringene. Jo dødere,dess bedre.
Ukontrolert og uønsket resonans dreper lydbildet.
En ting til jeg ville ha sjekka,er om du i farta kan ha kopla det en elementet i motfas.
Er to element kopla ulikt,kan de rett og slett "utlikne" hverandre,og da forsvinner mye av lyden.
 #337276  av chris
 
mr2pondus skrev: En ting til jeg ville ha sjekka,er om du i farta kan ha kopla det en elementet i motfas.
Er to element kopla ulikt,kan de rett og slett "utlikne" hverandre,og da forsvinner mye av lyden.
Yes. Ikke bare forsvinner mye av lyden, men den lyden som blir igjen blir helt snodig å høre på.
Fase-feil er, for de som ikke skjønner det, f.eks. at høyttaleren på ene siden er koblet feil pluss og minus.