TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Ideer til bassløsning i mr2?

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #337242  av magnesmurf
 
Trenger litt innspirasjon.

Skal etterhvert bygge annlegg i min mr2 (mk2) og må finne beste løsningen for plassering av bass elementer.
Kravet for min del er at plassen til targataket ikke skal offres. Så ser meg om etter andre løsninger enn basskasser bak setene.

Legg gjerne inn noen bilder eller tips hvis noen her har gjort et slikt bygg før.

Forløbig har jeg kommet frem til at det beste å prøve er å kjøpe 6,5" basser og legge en i hvert rom der de orginale ligger. Alternativt kjøp en aktiv sub og plassere på gulvet bak setene, foran targaoppbevaring.

Litt usikker på hvor god effekt jeg vil få av to stk 6,5" kontra en aktiv 8". Er jo ikke akkurat store kupeen i bilen, og krever ikke enorme mengder med bass, men vil ha bra trykk fra bånn av, sånn at det er bass i annlegget. En annen ting er jo at forsterkeren må stå et sted. Og jeg skal ha reservehjulet i bilen, så kaster ikke ut det. Har sett en løsning med forsterker innebygd i veggen bak setene, så det er mulig det må bli noe slikt.
mr2.Forsterker.jpg
mr2.Forsterker.jpg (33.68 kiB) Vist 5081 ganger

Kom uansett med tips og ideer :) Hvis noen har klart å lage basskasse bak setene med plass til targaen vil jeg gjerne se det og :)
 #337274  av chris
 
magnesmurf skrev:Trenger litt innspirasjon.

Skal etterhvert bygge annlegg i min mr2 (mk2) og må finne beste løsningen for plassering av bass elementer.
Kravet for min del er at plassen til targataket ikke skal offres. Så ser meg om etter andre løsninger enn basskasser bak setene.

Legg gjerne inn noen bilder eller tips hvis noen her har gjort et slikt bygg før.

Forløbig har jeg kommet frem til at det beste å prøve er å kjøpe 6,5" basser og legge en i hvert rom der de orginale ligger. Alternativt kjøp en aktiv sub og plassere på gulvet bak setene, foran targaoppbevaring.

Litt usikker på hvor god effekt jeg vil få av to stk 6,5" kontra en aktiv 8". Er jo ikke akkurat store kupeen i bilen, og krever ikke enorme mengder med bass, men vil ha bra trykk fra bånn av, sånn at det er bass i annlegget. En annen ting er jo at forsterkeren må stå et sted. Og jeg skal ha reservehjulet i bilen, så kaster ikke ut det. Har sett en løsning med forsterker innebygd i veggen bak setene, så det er mulig det må bli noe slikt.
Kom uansett med tips og ideer :) Hvis noen har klart å lage basskasse bak setene med plass til targaen vil jeg gjerne se det og :)
Jeg (og flere andre) har skrevet mye om dette tidligere, så jeg skal gjøre dette noe kort.
Glem 6,5" basselementer - vanskelig å få tak i, og funker dårlig. Velg i så fall heller en eller to aktive 8". Men hvorfor ikke velge en slik?
viewtopic.php?f=46&t=27933
Glasstakene kan du jo "henge" på kassene. Jeg hadde selv to custom made 12" kasser bak setene, og når taket skulle av hang jeg bare takene på sub-kassene, sånn at glasset gikk ned foran subwooferen. Fikk såklart ikke til å spille like høyt akkurat da, men likevel mye mye høyere enn en bitteliten 8" aktiv sub. Se en del tidligere tråder om dette.
Hvorfor skal du ha reservehjul i bilen? Bare bortkastet vekt og plass.
På mitt første anlegg i mr2'en ble det laget en plate som lå oppå reservehjulet foran, som forsterkeren stod skrudd fast i. Men hjulet ble ganske fort fjernet.
 #337280  av magnesmurf
 
Reservehjulet vil jeg beholde av den enkle grunn at jeg har opplevd å punktere uten reservehjul :wink:
Men går vel ann å enten lage en plate under reservehjulet, feste en forstekrer på orginal plass eller legge en under setet...

Ser poenget med å få en ordentlig kasse og sub. Men synes det ser litt dumt ut med kassen bak der, og virker som om det blir stress med tanke på taket og plassering av det.
Liker i grunn best når alt er skjult eller bygd pent inn. Men er mulig det er letteste løsningen med den rockford saken.

Trenger som sagt ikke noen sinnsyke mengder med bass. Klarer meg med en 12" i bagasjen på camryen min, og det er godt isolert mellom bagasjen og kupeen i den bilen. Og kupeen i en mr2 er jo ikke halvparten engang.

Derfor jeg tenkte at to 6,5" kanksje gjør nytten. Men må vel bare høre på dem...

Ikke så vanskelig å få tak i 6,5" bass element, men verre å få hørt dem først.

Link gjerne til noen tidligere innlegg. Fant jo en del med søkefunksjonen, men ikke så mye informativt. Ble for mye å gå gjennom rett og slett.
 #337294  av mr298
 
Jeg har tenkt litt på det samme, og hvis du går for èn sånn rockford har du fortsatt plass til begge targaene bak det andre setet..
 #337301  av magnesmurf
 
Tok litt mål igår.

Fant ut at rockforden faktisk får plass mellom setet og hylla til taragen.

Alternativt er pioneer sin akitve 8" også liten nok til å få plass de fleste steder. Og da slipper jeg å måtte finne plass til forsterker.

Men vil høre på et 6" bass element først, bare for å høre om det finnes noen sjanse for at jeg kan bli fornøyd med et slikt.
 #337374  av magnesmurf
 
Lurer fortsatt på om det er noen her som faktisk har erfaring med 6,5" subber i en mr2, og man dele litt erfaringer?

Hadde vært interessant å vite om det gir ok bass.

Skrudde opp bassen i det orginale annlegget, og må inrømme at det faktisk ble helt ok bass. Trenger ikke være noe mer for min del. Så da kan jeg jo tro at det kanskje duger med et par 6,5" som ettermonteres.
 #337424  av sindrejl
 
magnesmurf skrev:Reservehjulet vil jeg beholde av den enkle grunn at jeg har opplevd å punktere uten reservehjul :wink:
Men går vel ann å enten lage en plate under reservehjulet, feste en forstekrer på orginal plass eller legge en under setet...
reserverhjul på boks ;)
 #337429  av magnesmurf
 
Funker ikke hvis man får flenge i dekket...
 #337489  av TrustNo1
 
Har selv droppet reservedekket, og lagt inn en boks. Opplever punktering såppas sjelden at jeg ikke ser på det som noe problem. Får ringe Naf om jeg skulle være så uheldig å få en flenge :D

Uansett, løsningen jeg har gjort er forholdvis tidkrevende å få bra, men jeg er iallefall svært fornøyd. Jeg har støpt kasse bak hvert sete i glassfiber der det sitter 2 stk 8" kicker i hver kasse. Forsterkerene har jeg forran.

Dersom du klarer deg med bare 1 stk på hver side (trykker garantert også bra) så er det sikkert mulig å få plassert forsterkere også bak setet med litt tilpassing.
Vedlegg
glassfiberform.jpg
glassfiberform.jpg (34.44 kiB) Vist 5011 ganger
sub4_.jpg
sub4_.jpg (40.12 kiB) Vist 5011 ganger
sub8_.jpg
sub8_.jpg (23.9 kiB) Vist 5011 ganger
sub10_.jpg
sub10_.jpg (95.22 kiB) Vist 5011 ganger
front4_.jpg
front4_.jpg (48.39 kiB) Vist 5011 ganger
 #337493  av Sven
 
Jeg støpte kasse bak setet og monterte i en 10" Shallow element fra Earthquake.
Montertre forsterker på seteryggen å putta kabla inni setet. Syns det blei meget bra selv. Og syns det holdt med trykk. Men kan vel kanskje anbefale å sette suben bak passasjersetet. Med min kasse fikk man ikke setet helt bak. I den boksen bak passasjersetet putta jeg sikringsboks og 230V converter.
Vedlegg
IMG_1615.JPG
IMG_1615.JPG (252.24 kiB) Vist 5010 ganger
IMG_1612.JPG
IMG_1612.JPG (322.02 kiB) Vist 5010 ganger
 #337495  av magnesmurf
 
Den siste så jo relativt praktisk ut.

Ser ut som om du får plass til targaen på toppen av kassa til subben?

Den boksen var selvstøpt?
 #337498  av TrustNo1
 
Her er løsningen jeg hadde i den gamle MR2'n min. Her kan man sette targaene oppa kassa på brakettene jeg har skrudd på toppen, men det krever at du klipper vekk rammen til den orginale subben/boksen som sitter der slik at du får kassene helt ned på gulvet. Du mister heller ingen setevandring med disse kassene

Dersom du er intressert har fortsatt en kasse stående, men den er for øyeblikket i bruk til stereoen jeg har i garasjen, så jeg må eventuellt ha en annen kasse i bytte til å stå der :P

De er bygget i 19mm MDF og laget med innfelling i front til elementene. Mulig trekket begynner å bli litt slitt.
Vedlegg
8 inch sub.jpg
8 inch sub.jpg (63.15 kiB) Vist 5007 ganger
 #337510  av magnesmurf
 
Har tenkt på den løsningen med å kutte vekk den orginale veggen til rommet bak setene, men forkastet den.

Vil at alt jeg gjør på bilen skal kunne settes tilbake til orginal stand, og begynner man å skjære i bilen er den løsningen oppbrukt. Ellers kunne jeg fint fått inn to 8" i selvbygde kasser med plass til t-taket.

Men ting skal beholdes så orginalt som mulig. Kunne kanskje vurdert å skjære i noen tepper, så lenge jeg hadde nye liggende.

Har en del ideer om ting nå, så får inspirasjon fra løsninger som jeg ser. Men det betyr at jeg ikke nødvendigvis må kopiere løsningene, bare la meg innspirere :)
 #337525  av magnesmurf
 
Vært og tatt litt mål av forskjellige plasser i bilen idag. Har også snakket litt med noen installasjonsfolk. Om noen dager skal jeg i butikk og lytte til litt forskjellige typer subber.

Desverre viste det seg at det ikke er plass til noenting under setet. Er jo ikke engang 5 cm fra gulv til sete. Og skjærer helst ikke i gulvteppe.

Men skal se litt mer etter jeg har lyttet på diverse ting.

SKal få litt fler råd fra instalasjonsfolka og. Men det skulle ikke være noe problem å spesialbygge en kasse som gav plass til t-taket.
 #337526  av TrustNo1
 
Var litt usikker på i gamlebilen min jeg også om jeg skulle kutte vekk blikket der. Ble til at jeg gjorde ett kompromiss der jeg halvveis skjærte det ned på siden og bøyde det tilbake. Når jeg solgte den så bøyde jeg veggen tilbake, dro over teppet og satt i orginalboksene. Var ikke synelig at det hadde vært gjort noe.

Men for all del, skjønner godt om du ikke vil gjøre noen modifikasjoner i fra orginalt :) Er nok mulig å få utnyttet plassen oppe i rommene også dersom du er litt aktiv med glassfiberen, men det blir nok litt arbeid. Skal du bare ha vanlige kasser oppa orginalrommene og i tilegg ha plass til targa taket så vil kassene bli rimelig små.