TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Samling av Mr2 stereoinfo og FAQ's.

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #340326  av magnesmurf
 
Tenkte jeg skulle poste en liten info tråd om mr2 stereoen, da jeg ser at mange spør om de samme tingene her inne, og jeg har samlet sammen såpass mye info om dette temaet, at det er verdt å dele litt.

Først en link til en engelsk side, der prossesen med å ta montere ny cd spiller osv står beskrevet, skritt for skritt med bilder: http://stephenmason.com/cars/mr2audio.html#stock
En side som omhandler innstallering av forsterker: http://www.chrisward.org.uk/mr2/amp/index.html

Neste er også en link til en engelsk side, her for å ta av dørpanel, og for å trekke nye ledninger til høytalere osv: http://stephenmason.com/cars/mr2doorwire.html

Kort beskrevet for å komme til cdspiler:
Skru av girkule, løsne girtrekk. (bare å dra av) Ta ut askebeger og skru ut de to skruene bak. Skru av en skrue i plate rett under tenningslåsen. Ta av konsollplaten hvor girtrekket satt. Den sitter også klipset, så det er bare å røske av. Plate rundt stereo, viftejustering osv er nå helt løs, og den kan røskes ut den og. (den sitter klipset) Selve cdspilleren sitter skrudd bak platen med 4 skruer. Etter de er løsnet kan man ta cd spilleren rett ut.
Det finnes forskjellige stikkere alt etter orginal cd spiller. Her er en oversikt over de forskjellige, og hvordan man kan koble seg inn på de, uten å måtte trekke nye ledninger.
http://www.mr2.com/forums/sound-off/Toy ... ation.html
Det er kun mlig å koble seg på pluss, minus, tenning lys og antenne. Høytalerledninger må man trekke selv. Det som ligger der fra før av er til orginale innebygde forsterkere, og kobler man seg på disse blir det bare ulyd.
Man kan benytte de orginale høytalerene, men man må trekke nye kable da. Og det er dårlig lyd i de orginale høytalerene.
Verdt å merke seg at man må sette spenning på både AMP+ og ANT+ for å få opp antennen på orginal anlegg med forsterkere montert sepparat. Se link til forklaring og koblingsskjema: http://www.imoc.co.uk/technical/howto/M ... Aerial.pdf

Dørtrekket av: Ha vinduet nede. Skru ut g skruer. En ved diskanten, tre på underside av dørtrekk og 1 bak dørhåndtaket, samt en bak håndtaket du lukker døren med. Diskant beskyttelsen er kun klipset i overkant. Dra ut oppe og løft den ut.
Vipp ut bryterpanel for vinduer og låser. Ta av deksel bak dørhåndtaket. Vipp ut plastikkboksen i fordypningen på armlenet. (den du stenger døra med) Bak den sitter siste skrue.
Nå skal det bare være å røske av dørtrekket i bunn. (det er klipset der) Så løfte av hele dørtrekket.

Trekking av ledninger til komponent sett i dør:
To alternativer her. Trekk nye ledninger, eller bruk de gamle. Ved bruk av de gamle, bruk et multimeter og sjekk motstand i ledningen, kombinert med fargekode. Når du finner ledningen uten motstand, har du riktig ledning på begge sider av døra.
Ved trekking av ny ledning har du to valg. Ta ut ledningsnettet, eller prøve å tre det med gjennomføringen i døra. Jeg har prøvd begge deler. Å ta ut ledningsnettet er det desidert letteste hvis ledningene skal tres gjennom gummiforingene. Prøvde første å tre ledning med foringen i døra. Tok over en time å få ledningen gjennom da. Med ledningsnettet ute tok det ti min å tre ledninger. For å gjøre det lettest mulig, smør ledningene med litt fett, og eventuelt skjær et lite hull hvor foringen er trangest, så du kan hjelpe til å tre ledningen akkurat der. Bare å forsegle med elektroteip etterpå.

Trekking av ledninger til\fra "frunk" (reservehjulsrom under panser)
Det er flere foringer her det kan trekkes ledninger gjennom. En som er lett å komme til sitter omtrent ved bremsekraftforsterkeren og kommer ut rett ovenfor gasspedalen i bilen. Dette hullet er tettet med gummiforing, men det går ingen ledninger gjennom den, så den er fin å tre ledinger gjennom. Men vær obs på å ikke tre rca\signal kabler her, da dette hullet er nære servomotor som lager magnetfelt støy og forstyrrelser på annlegget. Alle andre ledninger (høytalerkabler og strølm, kan tres her)
Rca kabler bør tres lengst mulig unna servomotor. Jeg fant et stort hull på passasjersiden, det var tettet med en form for teip, men den lot seg enkelt fjerne. Sikring til strømkabel bør monteres nærmest mulig batteri.
Jordingskabel bør monteres på egnet jordringspunkt i Frunk eller nærhet av forsterker. Den bør ikke monteres på batteriets minuspol.

Litt om dørene: Har 5,25" høytaler ogrinalt (13cm)
Hullet til orginalhøytaleren i dørene er nøyaktig 130mm i diameter. Det betyr at det er plass til 13cm høytalere og en del 16 cm høytalere som er smale, uten å gjøre modifiseringer. Man kan også få plass til stort sett alle 6,5" hvis man lager spacere.
I dybden går det 60mm før det butter i vinduet, så en avstandsring eller spacer er å anbefale til de fleste høytalere. Men noen høytalere er ikke så dype, så de kan monteres rett inn.
Velger å nevne her at Chris og Alpher på forumet selger et knall godt komponent sett, Polk audio MM6501, til en meget god pris. Det passer så og si rett inn i hullet i døra. Man trenger kun en spacer, og det følger med en i settet. Det er et 6,5" sett som gir suveren lyd! Bruker du selvborende skruer ved siden av hullene som allerede er i høytaleren, treffer du de orginale festehullene, og slipper å lage nye hull i døra.

Bakhøytalere: Her sitter det 3,5" orginalt. Hullet er ikke rundt, og høytaleren er påmontert en brakett. For å komme til disse tar man av deksel på bakvegg under sidevinduene. Dette dekselet sitter med en skrue på venstre side, der hvor åpneren til motorrommet er. Bortsett fra den er dekslet kun klipset fast. PÅ høyre side er dekslet kun festet med klips.
I og med at hullet til høytaleren ikke er rundt, er det noe vanskelig å angi diameter. Men de fleste 10cm er mulig å skru fast der på et vis. Noen 13cm får også plass. Åpningen er avlang. Har ingen bilder foreløbig. Men måler ca 10x11cm. Dybden er avrundet og 50mm på det grunneste, 55mm på det dypeste.

Forsterkerplassering på bakvegg:
Det går helt fint å feste forsterker på bakveggen, men skru av dekslene rundt og fjern stoffet først. Grunnen er enkel. Se på bildet:
mr2.baksetet.1.jpg
mr2.baksetet.1.jpg (88.75 kiB) Vist 28892 ganger
Bommer du når du skruer inn forsterkeren i bakveggen kan du kjøre skruen tvers gjennom ledningsnettet. Sånt blir det mye surr av.

En annen løsning er å plassere forsterker på gulvet, men det er kun 3cm klaring under setene, så da må det skjæres i teppet.
Å sette forsterker i bagasjerommet er ikke å anbefale, da både signalkabler og høytalerkabler må gjennom motorrommet og vil plukke opp signalstøy i annlegget. Dessuten vil strømledningen til forsterker bli lang.

De fleste velger reservehjulsrommet, eller "frunken" som den også kalles, til plasseringa av forsterker. Det er flere logiske argumenter for dette, både med tanke på veldig kort vei fra batteri til forsterker, dette krever ikke så lang strømledning, og den er lett å trekke, samt at den ikke trenger å være veldig tykk. Det er også kort vei fra spiller til forsterker, så signalkablene kan være korte.
I tilegg er det får komponenter i "frunken" som kan lage signalstøy. Det er kun servopumpa som lager elektrisk støy, så denne bør man holde seg litt unna når man trer signalkabler. Eneste bakdelen er at man mister reservehjulet, men det kan jo enkelt løses med en liten kompressor og dekkskum.
Bilder fra min og andres instalasjoner:









Subrommet i mr2:
Det finnes utallige løsninger på å montere subber i mr2. Se og så denne tråden:
viewtopic.php?f=49&t=33408
Og denne:
http://www.ts-ogn.no/index.php?option=c ... 49&t=39736

Oppsummering derfra: I stigende rekkefølge.
Erstatte de orginale subbene i subrommet med nye 5,25" subber og beholde selve kassen. Både Focal http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=10103, Hertz http://installbay.no/product_info.php?c ... cts_id=746 og audio devlopment http://installbay.no/product_info.php?c ... cts_id=589 Lager slike 13cm midbasser. Disse kan drives av en cd spiller eller en liten forsterker. Focal og Tangband er Subber, (spiller kun mellom 40-120hz) Resten er midbasser, og spiller opp til ca 2000hz. Tangband subbene http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=264-831 er de som gir best valuta for pengene. Man kan bytte ut elementene i de orginale kassene med disse, og evt sette inn en ekstra sub i midtkonsollen, eller i hanskerommet. Med 3-4 stk av disse blir det greit trøkk i en liten mr2.
Neste løsning er 6,5" basser. Man kan da sette de i entene dørene, eller formstøpe en kasse av glassfiber i de orginale subrommene. 6,5" lages av flere kjente mekrer. Kicker, earthquake, DDaudio, JLaudio, og flere. Dette er kanskje det mest plassbesparende med tanke på t-tak osv. Og gidder du ikke formstøpe glassfiber, går det ann å bygge kasser av mdf som man får klemt ned i rommet. Det er så vidt plass til slik kasse med et 6,5" element i hvert rom. Og da har man plass til t-taket oppå. Ypperlig for en diskre innstalasjon. Se tegning av sub boks:

Etter dette kommer 8". Her finnes det to løsninger, enten sub med kasse, eller aktiv sub. Den aktive subben fåes i mange varianeter, et eksempel på en fra Ground Zero er denne: http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=17158
Den kan plasseres enten under setet, (setet må da heves noen cm, eller matten må kuttes opp der den skal stå) et annet alternativ er på bakveggen. Slik som feks denne forsterkeren er plassert på bildet:
mr2.Forsterker.jpg
mr2.Forsterker.jpg (33.68 kiB) Vist 28841 ganger
En annen løsning er shallow 8" subber. Både earthquake, pioneer og flere lager disse. Man kan da få en tynn kasse bak setene og fortsatt ha plass til targaen.
Når det gjelder 10" lager rockford en tynn kasse som nesten er skreddersydd for å passe inn i mr2. Man får fortsatt så vidt plass til targaen bak setene med den. Chris og alpher her inne gir gode tilbud på den slanke rockford kassen av denne typen:
viewtopic.php?f=46&t=27933
Ellers kan man selvfølgelig sette inn en 10" eller to selv.
12" går så vidt inn, med en liten nok kasse. Men da begynner det å gå på bekosting av plassen til setet. Anbefales ikke hvis du er lang.
Neste løsning: Skjære i blekket til det orginale sub rommet. Du kan da bygge inn 12" og 15" i ny kasse bak setet. Omhandlet i samme tråd som resten av bassløsningene i mr2: viewtopic.php?f=49&t=33408
Det letteste hvis du ikke vil ødelegge noe, eller ha for mye jobb med montering blir da enten å bytte ut de orginale elemetene med nye i samme størrelse. (gir ikke mye bass)
Koble til en eller to 8" eller 10" av "shallow" type og sette kassen oppå det orginale subrommet. Eller montere en eller to aktive 8" på bakvegg i bilen.

Selve rommet bak setene i mr2 inneholder en eller to subber avhengig av årsmodell. Man kommer til rommet ved å røske i lokket bak setene, i forkant. (festet med klips) og i bakkant på undersiden er det tre skruer. Lokket er da løst. Grillen på forsiden er festet med klips. Bare å røske av. Subben er festet med 6 skruer i forkant. Ledingen sitter også fast i stikker på siden.
Slik ser sub rommet ut på innsiden, uten sub:
subwoofer rommet 010.jpg
subwoofer rommet 010.jpg (668.93 kiB) Vist 28892 ganger
Og slik ser subben ut, når den er tatt ut:
subwoofer rommet 013.jpg
subwoofer rommet 013.jpg (658.47 kiB) Vist 28892 ganger
Rommet i seg selv er litt ujevnt i størrelsen, men måler ca
B=40-45 cm.
H=10-16,5 cm
D=18 cm

Hullet i blekket er 11,5 cm i diameter. Det kan borres opp til 15 cm. Blekket kan også sages vekk, da det ikke har noen bærende funskjon.

Hullet i selve subwoofer kassen har en diameter på 124 mm.

Ellers er plassen oppe på boksen 51cm bred og 22 cm dyp. Hvis man har en stor kasse bak setet risikerer man at setet butter før det er i bakre stilling, og man får selvfølgelig ikke plass til T taket bak setene.

Skal poste mer i denne tråden etterhvert som jeg bygger annlegget i min bil, men foreløbig er annlegget bare på planleggingsstadiet. Har kjøpt inn en del komponeneter, og skal begynne montering i løpet av vinteren.
Sist redigert av magnesmurf den 18 des 2011 01:37, redigert 12 ganger totalt.
 #340340  av magnesmurf
 
Jeg får alle linkene til å virke.

Lurer på om det kan være noe galt hos deg...?
 #346780  av magnesmurf
 
Lagt til litt mer info, og tegning av skreddersydd subkasse til 6,5" subber i rommet bak setet.
 #351722  av magnesmurf
 
Lagt til litt mer info om ledningstrekking og antenne styring.

Trenger svar på et spm.

Noen her som har bygget annlegg i mr2 tidligere, som har erfaring med hvor utsatt signalkablene er for støy fra servomotor osv med tanke på å trekke ledningene forbi servostyring i reservehjulsrommet.
 #351724  av TrustNo1
 
Jeg har begge forsterkerne mine i frunken dvs, nesten oppa servo motoren. Noe støy kan høres, men kan ikke si at det er spesiellt plagsomt. Når jeg kjører hører jeg det ikke, og når jeg står i ro så stopper servomotoren å gå etter en liten stund. Men uansett er støyen ganske lav.

Men det skal sies at jeg prøvde å ta litt hensyn til dette når jeg la opp kablingen. Gjennomføringene la jeg så langt unna servo motoren som mulig, og jeg pakket alle signalkablene inn i sølvpapir og jordet dette. (aner ikke hvor mye det hadde å si)

Er også verdt å nevne at jeg brukte biltemakabler. Riktignok de dyreste man får der, men garantert ikke beste kvalitet.

Ikke verdens beste bilde, men kan se nogenlunde hvordan jeg kablet her. Signalkablene går igjennom på venstre side (dvs høyre side på bildet :) ), altså litt unna servo motoren

Bilde
Bilde
 #352640  av magnesmurf
 
Løsningen min ble slik:
Rca kabel lengst mulig unna servomotor for å unngå støy, og høytaler kabler som ikke er like følsomme i foring nære servomotor, men fortsatt løftet noe unna selve motoren.
Vedlegg
ledningsnett sterker.JPG
ledningsnett sterker.JPG (660.29 kiB) Vist 28652 ganger
 #352913  av chris
 
magnesmurf skrev:Løsningen min ble slik:
Rca kabel lengst mulig unna servomotor for å unngå støy, og høytaler kabler som ikke er like følsomme i foring nære servomotor, men fortsatt løftet noe unna selve motoren.
Jeg opplevde at det var ikke påvirkning på signalkablene som var problemet, men påvirkning direkte på forsterkeren. Jeg måtte løfte forsterkeren lenger opp - da forsvant plutselig all støy :P
 #427713  av magnesmurf
 
Dørpanelet har en liten plastkant på innsiden som bør trimmes bort.
Bortsett fra det trengs ingen ytterligere modifisering.
 #427727  av magnesmurf
 
Kablene til dørhøytalerene trekkes gjennom hullet i veggen som allerede er der.

Bare fjern stikker med alle ledninger fra døra, og ta av gummigjennomføringen hvor ledingene går gjennom til døra. Så er det bare å tre ledingen til høytalerene gjennom der.
Når alt er på plass igjen er ledingen skjult sammen med alle andre ledinger til døra.
 #427729  av Audun F
 
magnesmurf skrev:Kablene til dørhøytalerene trekkes gjennom hullet i veggen som allerede er der.

Bare fjern stikker med alle ledninger fra døra, og ta av gummigjennomføringen hvor ledingene går gjennom til døra. Så er det bare å tre ledingen til høytalerene gjennom der.
Når alt er på plass igjen er ledingen skjult sammen med alle andre ledinger til døra.
Beklager, dårlig forklart. Jeg mente på hvor i torpedoveggen du trakk kablene til/fra forsterkern?