TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • spørsmÃ¥l til dere pÃ¥ Bilradiospesialisten

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #340863  av sleeper
 
Hei!

Er en ting jeg har lurt en god stund på nå..
Når en sub har f.eks anbefalt kasse volum på 50L, Er dette da 50 liter kasse eller 50 liter kasse+ plassen selve subben tar? ( Noen høytalere tar jo veldig stor plass.. )
Sist redigert av sleeper den 26 okt 2009 20:01, redigert 2 ganger totalt.
 #340874  av lexusmann
 
Min lille erfaring innen dette sier vel 50 l kasse....tar ikke hensyn til hvor mye subben bygger... :wink: men si gjerne ifra om jeg tar feil...
 #340880  av sleeper
 
hm.. men jeg ble jo ikke akkurat smartere nå da?

Har du noe mer info ang dette eller er dette bare noe jeg må prøve meg frem til?

( PS: den bassen jeg skal bruke har anbefalt kasse volum på 47 liter i reflex kasse.. men står nå i en som er 41 liter - det subben tar. )
Er det vært og bygge en ny en åp f.eks 52 liter ( 47 liter+5 liter for subben)
 #340884  av sleeper
 
mr2storbrua skrev:
sleeper skrev:
@lpher skrev: Bilstereoexperten?
??? :wink:
Heter ikke bilstereospesialisten heller, prøv igjen :wink:

Har vel aldri skrevet det? :wink:
 #340891  av chris
 
sleeper skrev:Hei!

Er en ting jeg har lurt en god stund på nå..
Når en sub har f.eks anbefalt kasse volum på 50L, Er dette da 50 liter kasse eller 50 liter kasse+ plassen selve subben tar? ( Noen høytalere tar jo veldig stor plass.. )
Normalt sett vil de fleste produsenter oppgi en kassestørrelse som er riktig, dvs inkludert det sub'en opptar i kassen. Er mange som ikke oppgir hvor stor plass suben tar, og det ville vært veldig teit om man måtte legge på dette i tillegg til det litervolumet som står i bruksanvisningen til subwooferen :P
Skal man ha ræva på suben utovervendt, må man huske på å trekke fra noen liter.
 #340931  av angrykid
 
Det er som Chris sier, bruttovolum som er oppgitt. Altså, eksempel gies. :D

Sub 1 trenger portet kasse på 60 liter.

Dvs, innvendige mål må utgjøre 60 liter.
SÃ¥ setter du inn port som er x antall liter og sub som er x antall liter.
Dette er mål som produsent gjerne har regnet ut og det fungerer fint slik.

Det er ikke så vanvittig nøye.. (les, du trenger ikke å måle på centiliter når du bygger kasse) men en såpass stor forskjell som 10 liter vil nok redusere den dypeste bassen litt, men hvor mye, er vanskelig å si..

Du kan jo alltids forsøke å bygge ny kasse, om du har tid og sted og mulighet, bare for å teste forskjell på begge kassene. :) Men jeg trooooor i grunnen ikke du vil merke så alt for stor forskjell. :)
 #340983  av chris
 
angrykid skrev:Det er som Chris sier, bruttovolum som er oppgitt. Altså, eksempel gies. :D

Sub 1 trenger portet kasse på 60 liter.

Dvs, innvendige mål må utgjøre 60 liter.
SÃ¥ setter du inn port som er x antall liter og sub som er x antall liter.
Dette er mål som produsent gjerne har regnet ut og det fungerer fint slik.

Det er ikke så vanvittig nøye.. (les, du trenger ikke å måle på centiliter når du bygger kasse) men en såpass stor forskjell som 10 liter vil nok redusere den dypeste bassen litt, men hvor mye, er vanskelig å si..

Du kan jo alltids forsøke å bygge ny kasse, om du har tid og sted og mulighet, bare for å teste forskjell på begge kassene. :) Men jeg trooooor i grunnen ikke du vil merke så alt for stor forskjell. :)
Riktig. Generelt sett er det jo sånn at mindre kasse spiller mer punch og en større kasse spiller dypere bass (mer "brumlebass").. men det skal egentlig avvike en god del før man merker spesiell forskjell. Det man merker mye forskjell på er hvis portdimensjon eller portlengde endres utover det som er anbefalt (uten at dette er tatt inn i et dataprogram og beregnet på nytt såklart), eller portet vs lukket kasse.
Som du sier, angrykid, har man ork er det beste å prøve seg frem med 2 eller 3 forskjellige kasseløsninger og finne ut hva man liker best.