TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • NÃ¥r er det pÃ¥ tide med ekstra batteri?

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #349132  av loft
 
Hei! Når er det på tide å ha ekstra batteri, i forhold til anlegg=


Til sommern ska jeg mekke ett noe jeg tror kommer til å bli ett bra anlegg.
Noe slikt i bagasjerommet http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736
Og komponettsett foran og baksetet. (har jeg ikke funnet helt ut hva jeg vil ha, må være rimelig kraftig)
 #349212  av TrustNo1
 
Før det er på tide med ekstra batteri, så er det på tide med ett effekt batteri av god kvalitet.

Og før det er på tide med to av disse, så skal man ha rimelig godt med utstyr. Selv har jeg to rockford forsterkere på samlet 2,8kW (bd20001+T8004) og føler jeg klarer meg ganske bra med ett batteri.

Se først på god kabling, og oppgradert dynamo.
 #349234  av loft
 
ah! takk for svar :) da regner med at jeg klarer meg. Tror ikke blir mer enn 2.5kw og skal jo aldri spille bare på batteri uten at motoren går.

God helg
 #349270  av chris
 
For å ta noen enkle kjappe tips ang batteri:

1) Aldri bruk to batterier uten at du har byttet/oppgradert dynamo
2) Aldri bruk to batterier som ikke er av samme type (må være lik indremotstand)
3) Ikke kjøp for kraftig batteri uten at dynamo er byttet / oppgradert. Et batteri med kortslutningsspenning på over 2000A vil du aldri klare å fylle opp med original dynamo.. det vil fungere bra en stund, men etterhvert som batteriet tappes lenger og lenger ned blir det stadig tyngre å hente opp igjen.. til slutt står du med et dødt batteri - og døde batterier er ikke en garanti/reklamasjonssak. Batterier som er "døde" kan i ca 95% av tilfellene hentes opp igjen ved hjelp av en spesiell prosedyre (bl.a. ved hjelp av en kraftig lader). Skal man kjøpe et kraftig batteri og kjører original dynamo må man ha en stor lader - og topplade batteriet minst 1 gang i uken. Northstar batteriene på 2000A (NSB40) er det kraftigste vi anbefaler som erstatningsbatteri uten at noe annet er oppgradert.

Om man ikke skal "ta den helt ut" er det det viktigste å ha et batteri i god stand, gjerne ett som nevnt over. Deretter er det andre ting som gjelder. Første man bør gjøre er å bytte jordkablene mellom chassis - dynamo - batteri. Disse er ofte 10mm2 eller mindre og er gjerne oksidert så det holder (og da leder de enda dårligere). Dette er faktisk en veldig viktig og betydningsfull oppgradering av bilens strømnett som de aller fleste ikke bryr seg om eller er klar over. Mange legger 50mm2 strømkabel fra batteri, gjerne via kondensatorer, til forsterker.. og da også 50 mm2 fra forsterker til chassis.. men bilens originale 10mm2 flaskehals foran får være i fred. Det vil være en flaskehals legger en stor begrensning på strømtilgangen.
Neste skritt er oppgradering av dynamo. Først etter at dette er gjort vil det være noen hensikt i å kjøre kraftigere batterier eller flere batterier.

Dette gjelder altså for oss vanlige "dødelige" som ikke driver med DB Dragracing etc hvor man ikke får brukt motoren og det bare er å pøse på med batterier og store batteriladere :P
 #349274  av angrykid
 
Utrolig bra svart av Chris her. :)

Det er noe som kalles the big three, som folk refererer til.

Det er altså:
Jording fra batteri til gods
Jording fra motor til gods
Plusskabel fra dynamo til batteri

Disse bør oppgraderes før man tenker på ekstra batteri.
Og så klart, dynamo. Nå er det ikke veldig mange her i norge som selger store dynamoer til en vettug penge, så jeg anbefaler Iraggi dynamoer. De er å finne på ebay, ta kontakt med selger der, fortell åssn motor etc du har,s å bygger han en til deg på forespørsel. :) Hvis han ikke har på lager, da.. Det kan jo hende.
 #349374  av loft
 
ah sweet:) Gode tips her folkens! Har aldri tenk over jordinga fra batteriet til godset.
Så skal gå over jordinga når jeg kjøper bilen og evt gå opp på kvadratet.
Nå har jeg forsåvidt funnet bil jeg ska kjøpe meg, og er ikke plass til alt for mye, men regner med bilradiospesialisten har masse godt utstyr (som vanlig).
Blir en pickup av type nissan navara (ja jeg utro mot toyota).
 #349383  av Daniel HS
 
Nå vet ikke jeg noe om hva Chris tenker når han sier Northstar batterier, (altså, vet ikke om dette er startbatteri eller bilstereo/fritidsbatteri).

Men det som er viktig er at du IKKE kun setter i et feita bilstereo batteri, som f.eks Stinger etc. Skal du ha et slikt batteri må du også ha et startbatteri, og et skillerelè som skiller dem fra hverandre når de lader..
 #349503  av loft
 
Ah okey! Takk for gode svar, nå ble jeg litt klokerer!
Siden bilen jeg ska kjøpa er en pickup med 2 seter så er det lite plass i baksetet så mulig at anlegget ikke tar de høydene jeg vil så slipper vell unna ekstra batteri.
 #349734  av TrustNo1
 
Hva slags pickup? Endel pickuper har to batterier orginalt.. iallefall diesel versjoner

Chris: Ett lite offtopic spørsmål angåden dynamo:

Vet du hvor stor dynamo det er på en mr2(turbo) orginalt? Eventuellt hvilke oppgraderinger er det kurrant å skifte til? Har vurdert å bytte min dynamo.
 #349808  av loft
 
TrustNo1 skrev:Hva slags pickup? Endel pickuper har to batterier orginalt.. iallefall diesel versjoner
Har sett på Nissan Navara ( ja vet, nissan, de pene toyota hiluxene ble i dyreste laget :( ) uviten om det er ett eller to batteriet, kan se for meg er ett for er jo ikke den største av pickupene
 #349853  av chris
 
Daniel HS skrev:Nå vet ikke jeg noe om hva Chris tenker når han sier Northstar batterier, (altså, vet ikke om dette er startbatteri eller bilstereo/fritidsbatteri).

Men det som er viktig er at du IKKE kun setter i et feita bilstereo batteri, som f.eks Stinger etc. Skal du ha et slikt batteri må du også ha et startbatteri, og et skillerelè som skiller dem fra hverandre når de lader..
Det går helt fint å bruke Stinger eller Northstar eller Maxxima/Optima etc som startbatteri, og som nevnt i posten over skal man ikke bruke to batterier uten at de er av samme type (må ha samme indremotstand). Med skillerele vil man hindre at bilstereoen tapper startbatteriet, men lading vil fortsatt være et problem (både med tanke på forskjellig indremotstand, og det faktum at den original dynamo ikke klarer å lade to batterier normalt)
 #349854  av chris
 
trustNo1 skrev: Chris: Ett lite offtopic spørsmål angåden dynamo:
Vet du hvor stor dynamo det er på en mr2(turbo) orginalt? Eventuellt hvilke oppgraderinger er det kurrant å skifte til? Har vurdert å bytte min dynamo.
inzane2012 skrev:92+ mr2 har vel orginalt 100amp dynamo, mens 92- har vel 75amp...

Ja, jeg mener dette kan være noenlunde riktig.

Det finnes masse firmaer - spesielt i statene - som bygger custom dynamoer for 3-4000 kroner. Bare pass på at de blir kraftigere enn den som står i bilen fra før :P
Sjekke ebay, google etc :)
 #349965  av Daniel HS
 
chris skrev:
Daniel HS skrev:Nå vet ikke jeg noe om hva Chris tenker når han sier Northstar batterier, (altså, vet ikke om dette er startbatteri eller bilstereo/fritidsbatteri).

Men det som er viktig er at du IKKE kun setter i et feita bilstereo batteri, som f.eks Stinger etc. Skal du ha et slikt batteri må du også ha et startbatteri, og et skillerelè som skiller dem fra hverandre når de lader..
Det går helt fint å bruke Stinger eller Northstar eller Maxxima/Optima etc som startbatteri, og som nevnt i posten over skal man ikke bruke to batterier uten at de er av samme type (må ha samme indremotstand). Med skillerele vil man hindre at bilstereoen tapper startbatteriet, men lading vil fortsatt være et problem (både med tanke på forskjellig indremotstand, og det faktum at den original dynamo ikke klarer å lade to batterier normalt)
Et bilstereobatteri blir fort ødelagt om du bruker det som startbatteri, pga er ikke laget for å levere MYE strøm på kort tid, så da bryter du det ned. Et bilstereo batteri er det samme som et fritidsbatteri, prøv å bruke det som startbatteri i f.eks en båt, eller i en diesel bil, så tar det fort kvelden. I verste fall får du ikke start i det hele tatt, selv når det er nytt.
 #350224  av chris
 
Daniel HS skrev:
chris skrev:
Daniel HS skrev:Nå vet ikke jeg noe om hva Chris tenker når han sier Northstar batterier, (altså, vet ikke om dette er startbatteri eller bilstereo/fritidsbatteri).

Men det som er viktig er at du IKKE kun setter i et feita bilstereo batteri, som f.eks Stinger etc. Skal du ha et slikt batteri må du også ha et startbatteri, og et skillerelè som skiller dem fra hverandre når de lader..
Det går helt fint å bruke Stinger eller Northstar eller Maxxima/Optima etc som startbatteri, og som nevnt i posten over skal man ikke bruke to batterier uten at de er av samme type (må ha samme indremotstand). Med skillerele vil man hindre at bilstereoen tapper startbatteriet, men lading vil fortsatt være et problem (både med tanke på forskjellig indremotstand, og det faktum at den original dynamo ikke klarer å lade to batterier normalt)
Et bilstereobatteri blir fort ødelagt om du bruker det som startbatteri, pga er ikke laget for å levere MYE strøm på kort tid, så da bryter du det ned. Et bilstereo batteri er det samme som et fritidsbatteri, prøv å bruke det som startbatteri i f.eks en båt, eller i en diesel bil, så tar det fort kvelden. I verste fall får du ikke start i det hele tatt, selv når det er nytt.
Ehm.. et bilstereobatteri leverer jo mye strøm på kort tid, det er jo det som er greia med det. Northstar batteriene f.eks., som vi selger, har en veldig høy kortslutningsspenning og en veldig lav indremotstand. De er laget spesielt for å levere MYE strøm på kort tid, siden f.eks. bassforsterkere trenger MYE strøm på kort tid (når bassen slår). Vi har for øvrig solgt utrolig mange bilstereobatterier som folk bruker daglig - uten problemer. :) Folk flest opplever faktisk at bilen deres blir mer lettstartet med et "bilstereobatteri", siden det leverer mye mer strøm og drar rundt starteren lettere :)