TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • NÃ¥r er det pÃ¥ tide med ekstra batteri?

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #350643  av loft
 
Okey for å prøve å oppsummere så mener du Chris at det er kjekt med ett "kraftig" bilstereobatteri av typene du nevner ( så lenge dymoen er kraftig nok) istede for ett vanlig batteri? Både for anlegg og generelt annet elektrisk og motor?
 #350832  av chris
 
loft skrev:Okey for å prøve å oppsummere så mener du Chris at det er kjekt med ett "kraftig" bilstereobatteri av typene du nevner ( så lenge dymoen er kraftig nok) istede for ett vanlig batteri? Både for anlegg og generelt annet elektrisk og motor?
Jeg mener det ja, så lenge du sørger for å ikke tappe de helt ut. Slike batterier er vanskeligere (men veldig sjelden umulig!) å hente opp igjen om de tappes helt flate.
 #350926  av TrustNo1
 
chris skrev:
loft skrev:Okey for å prøve å oppsummere så mener du Chris at det er kjekt med ett "kraftig" bilstereobatteri av typene du nevner ( så lenge dymoen er kraftig nok) istede for ett vanlig batteri? Både for anlegg og generelt annet elektrisk og motor?
Jeg mener det ja, så lenge du sørger for å ikke tappe de helt ut. Slike batterier er vanskeligere (men veldig sjelden umulig!) å hente opp igjen om de tappes helt flate.
Litt offtopic:
Chris: jeg har ett gult optima batteri som er rundt 4-5 år gammelt. Forrige vinter så sto dette strømtomt og jeg har ikke klart å få noe særlig spenning på det igjen (ligger på 2-3V etter jeg har prøvd å lade det). I vinter prøvde jeg å sette litt sikkelig spenning på dette med en kraftig lader, endte med at det sto å freste ut av ventilene.
Tror du det er noe håp for dette batteriet, eller er det bare å kaste?
 #351095  av chris
 
TrustNo1 skrev:
chris skrev:
loft skrev:Okey for å prøve å oppsummere så mener du Chris at det er kjekt med ett "kraftig" bilstereobatteri av typene du nevner ( så lenge dymoen er kraftig nok) istede for ett vanlig batteri? Både for anlegg og generelt annet elektrisk og motor?
Jeg mener det ja, så lenge du sørger for å ikke tappe de helt ut. Slike batterier er vanskeligere (men veldig sjelden umulig!) å hente opp igjen om de tappes helt flate.
Litt offtopic:
Chris: jeg har ett gult optima batteri som er rundt 4-5 år gammelt. Forrige vinter så sto dette strømtomt og jeg har ikke klart å få noe særlig spenning på det igjen (ligger på 2-3V etter jeg har prøvd å lade det). I vinter prøvde jeg å sette litt sikkelig spenning på dette med en kraftig lader, endte med at det sto å freste ut av ventilene.
Tror du det er noe håp for dette batteriet, eller er det bare å kaste?
Et "flatt" batteri av denne typen kan ikke bare lades opp ved å kjøre på med strøm. Det er veldig viktig å ta det gradvis, og passe på at det ikke blir varmt. Om det blir varmt vil det gå over til å koke (trolig det du har opplevd), og da er det nok dessverre ferdig
 #355448  av TrustNo1
 
Yellow top skal være det beste til stereo. Av det jeg har lest så skal dette være mer beregnet på kontunierlig strømtrekk.

Red top er mer beregnet på start, altså kraftige trekk i kortere perioder.

Når det er sagt så fungerer nok begge godt til stereo uansett, med mindre du har meget kraftige forsterkere, da er nok yellowtop tingen.

Står litt om forskjellene her:

http://www.myrideisme.com/Blog/optima-b ... ellow-top/
 #356588  av avaasdf
 
chris skrev:For å ta noen enkle kjappe tips ang batteri:

1) Aldri bruk to batterier uten at du har byttet/oppgradert dynamo
2) Aldri bruk to batterier som ikke er av samme type (må være lik indremotstand)
3) Ikke kjøp for kraftig batteri uten at dynamo er byttet / oppgradert. Et batteri med kortslutningsspenning på over 2000A vil du aldri klare å fylle opp med original dynamo.. det vil fungere bra en stund, men etterhvert som batteriet tappes lenger og lenger ned blir det stadig tyngre å hente opp igjen.. til slutt står du med et dødt batteri - og døde batterier er ikke en garanti/reklamasjonssak. Batterier som er "døde" kan i ca 95% av tilfellene hentes opp igjen ved hjelp av en spesiell prosedyre (bl.a. ved hjelp av en kraftig lader). Skal man kjøpe et kraftig batteri og kjører original dynamo må man ha en stor lader - og topplade batteriet minst 1 gang i uken. Northstar batteriene på 2000A (NSB40) er det kraftigste vi anbefaler som erstatningsbatteri uten at noe annet er oppgradert.

Om man ikke skal "ta den helt ut" er det det viktigste å ha et batteri i god stand, gjerne ett som nevnt over. Deretter er det andre ting som gjelder. Første man bør gjøre er å bytte jordkablene mellom chassis - dynamo - batteri. Disse er ofte 10mm2 eller mindre og er gjerne oksidert så det holder (og da leder de enda dårligere). Dette er faktisk en veldig viktig og betydningsfull oppgradering av bilens strømnett som de aller fleste ikke bryr seg om eller er klar over. Mange legger 50mm2 strømkabel fra batteri, gjerne via kondensatorer, til forsterker.. og da også 50 mm2 fra forsterker til chassis.. men bilens originale 10mm2 flaskehals foran får være i fred. Det vil være en flaskehals legger en stor begrensning på strømtilgangen.
Neste skritt er oppgradering av dynamo. Først etter at dette er gjort vil det være noen hensikt i å kjøre kraftigere batterier eller flere batterier.

Dette gjelder altså for oss vanlige "dødelige" som ikke driver med DB Dragracing etc hvor man ikke får brukt motoren og det bare er å pøse på med batterier og store batteriladere :P


spurte mekanikern til fatter om dette i dag, han påsto at det var dumt og bytte dynamo. At bilen kunne bli en problembil og alt elektsik samt tenning kunne bli "rart"
 #356812  av chris
 
avaasdf skrev: spurte mekanikern til fatter om dette i dag, han påsto at det var dumt og bytte dynamo. At bilen kunne bli en problembil og alt elektsik samt tenning kunne bli "rart"
Aldri noengang hørt at det har vært noe problem, så fremt at volten er riktig. Vi har vært borti biler som har byttet dynamo (og forsåvidt også originale dynamoer) som har gitt feil volt - altså for mye. For mye volt kan ta knekken på elektronikk - både i bilen og i stereoanlegget. Om volten er riktig er det overhodet ikke noe problem å ha en kraftigere dynamo. Bilen bruker jo strøm fra batteriet, dynamoen fyller bare batteriet raskere. Noen dbdrag folk justerer opp volten på strømnettet i bilen med vilje - siden det til slutt gir mer lyd (høyere db). Dette kan som nevnt ha noen bivirkninger, og jeg tror nok det er dette han mekanikeren til faren din tenker på.