TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Div strømspørsmÃ¥l, dynamo mkiv

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #350046  av avaasdf
 
hvor sterk er dynamoen i 1993 MKIV N/A ? noen som har noen tall på hva den produserer?

Har i et redtop optimax batteri i dag, siden jeg mister lysa når jeg spiller musikk lurer jeg på et batteri til eller ny dynamo..
Driver også og bygger in en madiaserver og 2 tv'er så strømproblemene blir nok ikke mindre med tiden..


burde jeg bytte dynamo eller prioritere batteri?

ps, optimax får jeg gratis så er ikke så ille keen på og bytte til noe annet.. heller 3 fra optimax.. :P
 #350085  av 2fast4u
 
Euro spec N/A er på 90Amp, TT har 100Amp dynamo.
Er det samme på US Supra, men der var noen N/A også levert med 80Amp.
Er ikke sikker på JDM bilene.

Men det er flere firma som selger "High Amp" dynamoer, du kan finne både 150 og opp til 200Amp som passer Supra.

:wink:
 #350101  av angrykid
 
Søk opp Iraggi om du er på utkikk etter dynamo.. Sykt fete dynamoer til en ikke så sykt ille pris. :)
 #350665  av 2fast4u
 
avaasdf skrev:så den kan ikke lade et 110amp batteri? hehe
En dynamo på 90Amp skal ikke ha noe problem å lade ett 110Amp batteri, evnt større batteri hvis du ønsker det.
Det er ikke noen direkte sammenheng med størrelse på dynamo og batteri, men nyere biler som har mye elektrisk styrt
utstyr har som oftest dynamoer med høy kapasitet mens batteri er av typen mer normal størrelse.
F.eks på min 08 mod fullpakket med elektriske duppedingster er dynamo på 150Amp mens batteri er rundt 75-80Amp.
har en 69 amcar med bare 35Amp dynamo som forsyner ett 70Amp batteri med strøm, på denne bilen er det vel bare lys/varme/instrumenter som er elektrisk. :)

:wink:
 #350715  av TrustNo1
 
Ett par klarifiseringer angådene mål på dynamo og batteri (med forbehold om feil, en god del år siden fysikktimene på skolen :) )

Dynamoer måles somregel måles i A, mens batteriet måles Ah, altså Ampere og ampere-timer

Ampere er den strømmen som til enhvertid kan leveres i fra dynamoen, mens Amperetimer er målet på mengde strøm batteriet kan lagre.
Batteriet blir ofte både oppgitt i A og Ah. A er da maks strømmen du kan trekke ut i fra batteriet til feks startmotor, mens Ah er ett mål på hvor lenge du feks kan ha bilstereoen på uten å gå tom for strøm.

Ett par eksempler på utregninger:

Har du en dynamo på 100A og ett batteri på 200Ah så vil det teoretisk sett ta 2 timer å fullade dette (veldig teoretisk, i praksis vil det ikke funke helt slik)

Ah kan sammenlignes med kWh på strømregningen, men når det W (watt) inne i bildet, så er også spenningen en faktor.

Ett 200Ah batteri på 12V inneholder 2,4kWh (200Ah*12V=2400Wh)

A kan sammenlignes med ren effekt, men det avhenger av spenningen (V). Har man ett aggeregat på 1000W i 12V så blir dette 83,3A (1000W/12V=83,3A)
 #350831  av chris
 
TrustNo1 skrev:Ett par klarifiseringer angådene mål på dynamo og batteri (med forbehold om feil, en god del år siden fysikktimene på skolen :) )

Dynamoer måles somregel måles i A, mens batteriet måles Ah, altså Ampere og ampere-timer

Ampere er den strømmen som til enhvertid kan leveres i fra dynamoen, mens Amperetimer er målet på mengde strøm batteriet kan lagre.
Batteriet blir ofte både oppgitt i A og Ah. A er da maks strømmen du kan trekke ut i fra batteriet til feks startmotor, mens Ah er ett mål på hvor lenge du feks kan ha bilstereoen på uten å gå tom for strøm.

Ett par eksempler på utregninger:

Har du en dynamo på 100A og ett batteri på 200Ah så vil det teoretisk sett ta 2 timer å fullade dette (veldig teoretisk, i praksis vil det ikke funke helt slik)

Ah kan sammenlignes med kWh på strømregningen, men når det W (watt) inne i bildet, så er også spenningen en faktor.

Ett 200Ah batteri på 12V inneholder 2,4kWh (200Ah*12V=2400Wh)

A kan sammenlignes med ren effekt, men det avhenger av spenningen (V). Har man ett aggeregat på 1000W i 12V så blir dette 83,3A (1000W/12V=83,3A)
De fleste batterier oppgis med "kortslutningsspenning" i tillegg til Amperetimer.. og det er den totale mengden spenning batteriet kan levere fra seg i èn smell. Her vil det være stor forskjell være mellom "biltema batterier" og "bilstereo batterier", da førstnevnte er 60 - 150 Ampere normalt, mens typiske "bilstereobatterier" kan være fra 1000A - 10.000A.
 #350839  av avaasdf
 
er mitt noe tess da?


Performance Data:
Open Circuit Voltage (fully charged): 6.4 volts Open Circuit Voltage (fulladet): 6.4 volt
Internal Resistance (fully charged): 0.0019 ohms Internal Resistance (fulladet): 0,0019 ohm
Capacity: 50 Ah (C/20) Kapasitet: 50 Ah (C/20)
Reserve Capacity: BCI: 110 minutes Reserve Capacity: BCI: 110 minutter

Power: Power:

CCA (EN -18°C): 815 amps CCA (EN -18 ° C): 815 ampere
MCA (BCI 0°C): 1000 amps MCA (BCI 0 ° C): 1000 ampere