TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Nye høytalere i MR2 - SpørsmÃ¥l om lydisolering og oppsett

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #357322  av john_e
 
Hei, jeg skal bytte ut høytalerene i MR2'en nå, og lurer da på om det er verd det å isolere rundt høytalerene samtidig?

Jeg lurer også på om det er noen som har forslag til hvilke høytalere og diskanter jeg kan bruke for å få god lyd til en overkommelig pris :)
Har allerede en 10" punch i tett kasse bak passasjersetet og en forsterker fra Rockford Fosgate. :)
 #357383  av angrykid
 
Spørs hvilken prisklasse du ønsker å legge deg i med tanke på frontsett..

Men, jeg vil anbefale at du demper ned dørene litt, og så putter ca 1500-2500 i ett godt frontsett. I mine øyne er det ikke dødsviktig med ett supergodt frontsett i en mr2, pga myyyyye støy fra både motor og vei. Bilen er bygget for fart og kjøreglede.. :D Har selv bygget i en mr2, og det er til dags dato, den vanskeligste bilen å få god lyd i som jeg har bygget i.. Pga støy for det meste, og plassering/dårlig plass.

Men om du vil dempe ned begge dørene, og torpedovegg bak mot motor en hel del, så er det ikke umulig å bygge god lyd i bilen. :) Spørs som sagt hvor mye du ønsker å legge i det..
 #357386  av TrustNo1
 
Ville nok dempet dørene litt ja. Selv så har jeg gjort som angrykid sier, og dempet ned hele kupeen på bilen. Men dette er jo da en hel del jobb, men resultatet blir rimelig bra. Kan jo ta en titt på prosjektråden min om du vil ha noen ideer.
 #357606  av chris
 
john_e skrev:Hei, jeg skal bytte ut høytalerene i MR2'en nå, og lurer da på om det er verd det å isolere rundt høytalerene samtidig?
Svaret er "JA!"

Rimeligste og enkleste løsning er å dempe bare rundt høyttalerne med et sånt kit som dette: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... 436&vn=736

Ellers er det jo som nevnt her mulig å dempe hele kupèen. Det blir i hovedsak for å dempe utvendig støy. Det å dempe dører og rundt høyttalerelementer er i hovedsak for å redusere/fjerne resonnans fra høyttaleren, og vil gi merkbart høyere lyd - faktisk så mye som 3dB !
 #357631  av john_e
 
angrykid skrev:Spørs hvilken prisklasse du ønsker å legge deg i med tanke på frontsett..

Men, jeg vil anbefale at du demper ned dørene litt, og så putter ca 1500-2500 i ett godt frontsett. I mine øyne er det ikke dødsviktig med ett supergodt frontsett i en mr2, pga myyyyye støy fra både motor og vei. Bilen er bygget for fart og kjøreglede.. :D Har selv bygget i en mr2, og det er til dags dato, den vanskeligste bilen å få god lyd i som jeg har bygget i.. Pga støy for det meste, og plassering/dårlig plass.

Men om du vil dempe ned begge dørene, og torpedovegg bak mot motor en hel del, så er det ikke umulig å bygge god lyd i bilen. :) Spørs som sagt hvor mye du ønsker å legge i det..
Jeg er ikke ute etter å ha perfekt lyd, men er ute etter en god oppgradering fra det originale anlegget, så det blir vel et akkurat passe bra sett med lydisolering rundt høytalerene :)
TrustNo1 skrev:Ville nok dempet dørene litt ja. Selv så har jeg gjort som angrykid sier, og dempet ned hele kupeen på bilen. Men dette er jo da en hel del jobb, men resultatet blir rimelig bra. Kan jo ta en titt på prosjektråden min om du vil ha noen ideer.
Jeg går for demping rundt høytalerene, men ikke hele kupeen. Det blir så mye arbeid, og sikkert endel ekstra kg også :)
chris skrev:
john_e skrev:Hei, jeg skal bytte ut høytalerene i MR2'en nå, og lurer da på om det er verd det å isolere rundt høytalerene samtidig?
Svaret er "JA!"

Rimeligste og enkleste løsning er å dempe bare rundt høyttalerne med et sånt kit som dette: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... 436&vn=736

Ellers er det jo som nevnt her mulig å dempe hele kupèen. Det blir i hovedsak for å dempe utvendig støy. Det å dempe dører og rundt høyttalerelementer er i hovedsak for å redusere/fjerne resonnans fra høyttaleren, og vil gi merkbart høyere lyd - faktisk så mye som 3dB !
Allright, da er det vel bestemt at det blir rundt høytalerene, siden jeg uansett ikke spiller så høyt mens jeg kjører :)
Tror du at du kunne satt sammen et forslag til nye høytalere og diskanter rundt om i kupeen i prisklassen rundt 3000kr? :)
 #357768  av Leif Gunnar
 
Skal du ha noe som spiller høyt og klart, så bør du gå for DLS. De er helt RÅ på høytalere.
MB Quart spiller utrolig fint, men de spiller ikke høyt. Blir fort overdøvd av andre merker til en brøkdel av prisen (erfart).

Men sjekk ut DLS eller noe. Det funker helt rått
 #358102  av magnesmurf
 
Som tidligere nevnt her, polk audio mm6501. Har selv innstallert disse høytalerene i min mr2, og de spiller høyt og rent. Valgte disse etter en del anbefalinger på bilstereoforumet.no, og har absolutt ikke angret! Tror du skal slite sterkt med å finne noe med bedre lyd, til den prisen du kan få dem for av Chris på forumet. (han jobber på bilradiospesialisten)
 #358171  av Tfan
 
magnesmurf skrev:Som tidligere nevnt her, polk audio mm6501. Har selv innstallert disse høytalerene i min mr2, og de spiller høyt og rent. Valgte disse etter en del anbefalinger på bilstereoforumet.no, og har absolutt ikke angret! Tror du skal slite sterkt med å finne noe med bedre lyd, til den prisen du kan få dem for av Chris på forumet. (han jobber på bilradiospesialisten)
Vurderer selv disse høytalerne her, men hvordan er det med bassen? Hvilke diskant og mellomtone anbefalere dere?
 #358469  av chris
 
john_e skrev:
Allright, da er det vel bestemt at det blir rundt høytalerene, siden jeg uansett ikke spiller så høyt mens jeg kjører :)
Tror du at du kunne satt sammen et forslag til nye høytalere og diskanter rundt om i kupeen i prisklassen rundt 3000kr? :)
Send meg en mail på christian@bilradiospes.no , så får du ts-ogn pris på Polk Audio MM6501 (som flere allerede her har nevnt - ikke uten grunn): http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... 436&vn=736

:)