TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bygging av anlegg i en Celica GT4

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #357993  av Andrepedersen
 
Hei ;)

Da var det tid for bygging av anlegg i sommerbilen ;) Det som er planen, er å oppgradere alle de orginale høytalerene, (Diskater -front og bak, under dashbord, dører og i sidene bak. Samt Bygge en "kasse" som til bagasjerommet. I cupeen skal det inn Rockford fosgate, som jeg har kjøpt av James på forumet. Skal ikke ha mye neonlys og annet jalla for å sprite opp utssenet, men heller kjøre en clean og strøken look. Har allerede isolert dørkenen, og bagasjerom med asfaltmatter, og skal ha det samme i dørene, og lagt opp kabler på skikkelig vis ;) 2stk signal, 2stk + og 2stk -.
Her er noen bilder :

Isolering av dørk og bagasjeromm:

Bilde
Bilde

Bilde

Signalkabelen vart lagt opp slik:
Bilde

Bagasjerommet:
Bilde
Bilde

Har også lagt isolasjonsmatter der reservehjulet er, flere bilder kommer senere ;)
Sist redigert av Andrepedersen den 27 mai 2010 08:47, redigert 1 gang totalt.
 #358006  av TrustNo1
 
Spennende prosjekt!

Var jeg deg så ville jeg droppet lyd bak, og heller lagt de ekstra kronene i frontsettet. Sikkert flere meninger om det, men det er iallefall min "synsing" :)

Bra med dempematter er ypperlig, både for lyden inni og utenfor. Har selv gjort dette, og har minimalt med skranglelyder, samt at bilen er rimelig godt lydisolert. Viktigste er å få lagt matter på store metallflater.
 #358084  av Andrepedersen
 
TrustNo1 skrev:Spennende prosjekt!

Var jeg deg så ville jeg droppet lyd bak, og heller lagt de ekstra kronene i frontsettet. Sikkert flere meninger om det, men det er iallefall min "synsing" :)

Bra med dempematter er ypperlig, både for lyden inni og utenfor. Har selv gjort dette, og har minimalt med skranglelyder, samt at bilen er rimelig godt lydisolert. Viktigste er å få lagt matter på store metallflater.

Takk for det ;) Hmm, droppet lyd bak ? Mulig det, vart rimelig fornøyd med "grunnplata" jeg vart ferdig med idag, bilde kommer !!
Ja, vill legge litt vekt på isolasjon. vist ikke, kommer jeg nokk til å angre ;)

Har kjøpt dette frontsettet og "bakhøytalere" :

Link til bakhøytalerene: http://www.rockfordfosgate.com/products ... cale=en_US
Frontsettet: http://www.rockfordfosgate.com/products ... cale=en_US

Vill tru at detta skal gi betydelig bedre lyd ifra seg, enn de orginale :p

André P.
 #358159  av loft
 
Blir artig å følge med og se hvordan det blir ;D
 #358214  av Andrepedersen
 
Hehe ;) Joda, skal bli morro å se resultatet ;)

Vart Ferdig me å legge filt på "kassa" igår, og prøvemonterte den etter den vart skrudd sammen. Bilder kommer forhåpentligvis snart !! :D
 #358220  av Andrepedersen
 
PÃ¥ tide med litt bilder :)



Prøvetesting og finpussing av kassa, før filtering ;)
Bilde
Bilde



Grunnplate, før filtlegging.
Bilde

Slik vart grunnplata;) ( Vart veldig fornøyd med den cleane look'en)
Bilde
Bilde
:D

Her er filt kommet på, og straks sammenskrudd
Bilde
Her er høyresiden også på plass
Bilde

Prøvemontering ;)
Bilde
Bilde

Som dere ser, skal forsterkeren ligge inni kassa, og kassa innvendig, skal ha en vegg imellom hvert element :)
 #358222  av TrustNo1
 
Ser bra ut det der. Ville kanskje anbefalt deg å hatt litt avstivere innvendig i kassa. En skillevegg i mellom vil jo stive av en hel del da, men aldri dumt å ha litt ekstra :)
 #358234  av Andrepedersen
 
Takk ;) Jo. kommer såklart til å ha noen ekstra avstivere :) Gikk selvfølgelig tom for filt igår, så drar til by'n å henter mer nå, samt mer isolasjon !!

Men, hva syns du om å ha forsterkeren inni kassa ? :P


André
 #358239  av TrustNo1
 
Vet ikke om andre som har hatt forsterker inne i kassa, tror egentlig ikke det er en god idee.

Det vil jo bli begrenset med ventilasjon, og fare for mye temperatur inne der. Både element og forsterker avgir varme, og ingen av delene er noe særlig glad i for mye. En ting til er jo at det blir ekstremt mye vibrasjoner der, forsterkeren bør nok tåle det men jeg ville uansett vært litt skeptisk.

Når det gjelder å glassfiberstøpe sideåpningene i kassen din så ville jeg gjort følgende:

- Masker bilen GODT innvendig med plastikk. Du vil ikke ha polyester på noe i bilen, dette er totalt ummulig å få rengjort i ettertid. Der glassfiberen skal ligge intill bilen ville jeg polstret med litt skumgummi eller lignende, slik at det du støper ikke går klin intill. Det kan skape problemer når du skal ha kassa løs igjen.

Når dette er gjort så trekker du kassen med ett fleecepledd rundt området som skal støpes. Stiftemaskin og/eller limpistol er fint for å feste dette. Gjerne rasp opp plata litt der overgangen mellom glassfiber og MDF skal være for bedre heft. Når du har trukket med fleece setter du kassa på plass, og fleecen vil forme seg etter der du skal ha den. Det er nå kjekt med polstringen slik at den ikke helt går innat.

Ta så å pensle fleecen godt med polyester slik at den blir gjennomvåt. Dette må sannsynligvis gjøres fra innsiden av kassa di for å komme til. Når dette har stått noen timer (eventuellt opp til ett døgn, alt ettersom temperatur det har stått i) og det har blitt hardt så lirker du kassa forsiktig ut igjen. Husk at støpen du har der nå kun er polyester og fleece, så den er ganske skjør, men den holder formen.

Etter du har fått kassa ut så legger du på 3-4 lag glassfibermatte (må herdes og slipes lett over mellom hvert lag, vinkelsliper er genialt for å gjøre dette kjapt) Gjør dette fra innsiden så du er sikker på at du ikke ødelegger den utvendige passformen.

Kjenn etter at det har blitt stivt nok (skal ikke flexe overhodet) og legg eventuellt enda ett lag dersom det ikke er bra nok
 #358467  av chris
 
Andrepedersen skrev:
TrustNo1 skrev:Spennende prosjekt!

Var jeg deg så ville jeg droppet lyd bak, og heller lagt de ekstra kronene i frontsettet. Sikkert flere meninger om det, men det er iallefall min "synsing" :)

Bra med dempematter er ypperlig, både for lyden inni og utenfor. Har selv gjort dette, og har minimalt med skranglelyder, samt at bilen er rimelig godt lydisolert. Viktigste er å få lagt matter på store metallflater.

Takk for det ;) Hmm, droppet lyd bak ? Mulig det, vart rimelig fornøyd med "grunnplata" jeg vart ferdig med idag, bilde kommer !!
Ja, vill legge litt vekt på isolasjon. vist ikke, kommer jeg nokk til å angre ;)

Har kjøpt dette frontsettet og "bakhøytalere" :

Link til bakhøytalerene: http://www.rockfordfosgate.com/products ... cale=en_US
Frontsettet: http://www.rockfordfosgate.com/products ... cale=en_US

Vill tru at detta skal gi betydelig bedre lyd ifra seg, enn de orginale :p

André P.
Hmm.. gamleserien til Rockford? Kjøpt de brukt eller?
 #358578  av Andrepedersen
 
Har ikke så god peiling på om det er gammleserien eller ikke :P Men, ja har kjøpt dem brukt hær på forumet av james b :)

André
 #358612  av Andrepedersen
 
Litt flere bilder ;)

Har isolert innerskjermene til bakskjermen, pluss siste rest av bagasjerommet og under baksetene :)
Bilde

Fiksing av bagasjeromsdeksel
Bilde
Bilde
Bilde
Her vart det også isolert!
Bilde

Toppen tilpasses, og baksiden er påplass ;)
Bilde

Her blir det plexiglass ;)
Bilde
Bilde

Avstivere:
Bilde
Bilde
Litt pynting innvendig, veggen der subbene er skrudd inn i skal være hvit, slik at neonlyset reflekteres litt bedre.

tilpassing av toppen:
Bilde

Til trustno1, kommer til å være litt sta ang. forsterker inni kassa :P Hehe, har lyst å prøve å se hvordan det fungerer ;) Men, er sikkert mye mulig at du har rett, men tusen takk for nyttig informasjon ang støping :)

Flere bilder kommer ;)
 #358665  av TrustNo1
 
Om du skal ha forsterkerne inne i kassa anbefaler jeg deg å gå på clas olhson og kjøpe deg ett trådløst termometer og sette inne i kassa. Du bør ha litt kontroll på hva tempen der inne blir iallefall.
 #358674  av Andrepedersen
 
TrustNo1 skrev:Om du skal ha forsterkerne inne i kassa anbefaler jeg deg å gå på clas olhson og kjøpe deg ett trådløst termometer og sette inne i kassa. Du bør ha litt kontroll på hva tempen der inne blir iallefall.
Skal bare ha 1 forsterker i kassa ;) Men var ikke den dummeste ideén jeg har hørt ! Hehe ;)
Er det snakk om mye tempratur da ? :/

André
 #358695  av TrustNo1
 
Kommer litt an på hva slags forsterker og hvordan du laster den.
Klasse A/B Forsterkere blir vel varmere enn D.
Laster du den i 1 ohm blir den vesentlig varmere enn i 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7