Side 3 av 7

Re: Bygging av anlegg i en Celica GT4

Legg innLagt inn:03 jun 2010 23:33
av TrustNo1
Andrepedersen skrev:åå ? Har du en link til dem ?

Bare tok ett lite google søk, står litt om de her:

http://bedremotor.com/Apollo-Batterier---Utvalg/

Re: Bygging av anlegg i en Celica GT4

Legg innLagt inn:04 jun 2010 12:38
av chris
TrustNo1 skrev:Tror jeg har sett andre har omtalt at northstar og apollobatterier er det samme, og at de har ord på seg for å være bra.


I så fall er de veldig bra. Vi holder oss til Northstar nå i hvert fall.. en av få batteriPRODUSENTER faktisk.. og de har utrolig gode batterier :)

Re: Bygging av anlegg i en Celica GT4

Legg innLagt inn:04 jun 2010 12:39
av chris
TrustNo1 skrev:
chris skrev:Men samtidig kan man jo tenke på hvor mye luft det blåser ut gjennom porten når man spiller da. Jeg har aldri opplevd en portet basskasse hvor det ikke kommer noe som helst luft ut av porten. Ergo får man ventilasjon. Om det er en god idè å putte forsterkeren i basskassen er en annen sak. Jeg vil tro det er en grunn til at det ikke er flere som har gjort dette? Har aldri prøvd det selv, men temperatur vil nok fort kunne bli en issue ja.


Tror du missforsto meg litt. Mener ikke at det ikke kommer luft, poenget mitt er at en bassport blåser og suger luft om hverandre i takt med frekvensen. Det meste av lufta blir bare flyttet frem og tilbake i porten, isteden for å ventilere kassa. (men selvfølgelig blir endel av lufta også skifta ut)


Jeg skjønner teorien din, men det er ikke helt det samme i praksis. Om man har en kasse fullt av støv, ser man fort at støvet kommer ut av kassen, og blir værende ute. Så klart, en del av luften blir trukket inn igjen, men totalt sett tror jeg man får ventilert nok luft :) Har som sagt aldri prøvd :)

Re: Bygging av anlegg i en Celica GT4

Legg innLagt inn:04 jun 2010 18:06
av inzane2012
chris skrev:
TrustNo1 skrev:Tror jeg har sett andre har omtalt at northstar og apollobatterier er det samme, og at de har ord på seg for å være bra.


I så fall er de veldig bra. Vi holder oss til Northstar nå i hvert fall.. en av få batteriPRODUSENTER faktisk.. og de har utrolig gode batterier :)


vist du ser på nettsidene til northstar og apollo så er di dønn identiske ;)

http://www.apollobatteri.com/
http://www.northstarbatteri.com/

Re: Bygging av anlegg i en Celica GT4

Legg innLagt inn:04 jun 2010 20:27
av Andrepedersen
inzane2012 skrev:
chris skrev:
TrustNo1 skrev:Tror jeg har sett andre har omtalt at northstar og apollobatterier er det samme, og at de har ord på seg for å være bra.


I så fall er de veldig bra. Vi holder oss til Northstar nå i hvert fall.. en av få batteriPRODUSENTER faktisk.. og de har utrolig gode batterier :)


vist du ser på nettsidene til northstar og apollo så er di dønn identiske ;)

http://www.apollobatteri.com/
http://www.northstarbatteri.com/


Ok, er det lang levetid på disse batteriene ? San at bilen kan stå en stund uten å tappes helt ut ?

André

Re: Bygging av anlegg i en Celica GT4

Legg innLagt inn:05 jun 2010 00:12
av TrustNo1
Kommer annpå hvor stort batteri du kjøper. Gel batterier har vel generellt ikke så mye mer Ah enn vanlige. Det går mer på at de kan gi mye strøm på en gang.

Re: Bygging av anlegg i en Celica GT4

Legg innLagt inn:05 jun 2010 09:54
av Reidar solaas
å tåler vel å bli utladda flere ganger enn vanlige hvis jeg ikke har forstått heilt feil :)

Re: Bygging av anlegg i en Celica GT4

Legg innLagt inn:06 jun 2010 16:34
av Andrepedersen
Ok, det er ganske likt egenskapene til et gelebatteri. Men, dette er ikke det ?

Re: Bygging av anlegg i en Celica GT4

Legg innLagt inn:06 jun 2010 17:37
av MOTORSPORTHUSET
jeg syns du er flink :D

Re: Bygging av anlegg i en Celica GT4

Legg innLagt inn:07 jun 2010 08:07
av Andrepedersen
Hehe ;) Takk for det !!

Men, har et spm ang GT4'en. Sender deg PM ;)

Re: Bygging av anlegg i en Celica GT4

Legg innLagt inn:08 jun 2010 07:14
av chris
Andrepedersen skrev:Ok, det er ganske likt egenskapene til et gelebatteri. Men, dette er ikke det ?


Jo, det er gelebatteri. Som TrustNo1 sier her, så har de ikke særlig mer Ah enn vanlige batterier, faktisk nesten tvert i mot. Det handler om kortslutningsspenning, altså hvor mye de kan levere på en gang. F.eks. har ett av de minste Northstarbatteriene ( http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... 436&vn=736 ) kun 47 Ah, noe som er lavere enn mange vanlige typiske biltema-batterier, men til gjengjeld kan den levere opptil 2000 Ampere i èn smell (de samme typiske biltema batteriene er 50 - 100 Ampere). Dette gjør at de er veldig egnet til bilstereobruk, hvor man skal spille høyt og trenger mye strøm i korte "bursts". Skal man stå utenfor Shell-stasjonen med motoren AV og spille i timesvis er IKKE slike batterier de mest egnede - med mindre man går for de virkelig store - et slik som dette eller større: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... 436&vn=736 .

Som det blir nevnt her tåler gelebatterier å bli tappet mer ut enn vanlige batterier.

Re: Bygging av anlegg i en Celica GT4

Legg innLagt inn:08 jun 2010 08:32
av Andrepedersen
chris skrev:
Andrepedersen skrev:Ok, det er ganske likt egenskapene til et gelebatteri. Men, dette er ikke det ?


Jo, det er gelebatteri. Som TrustNo1 sier her, så har de ikke særlig mer Ah enn vanlige batterier, faktisk nesten tvert i mot. Det handler om kortslutningsspenning, altså hvor mye de kan levere på en gang. F.eks. har ett av de minste Northstarbatteriene ( http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... 436&vn=736 ) kun 47 Ah, noe som er lavere enn mange vanlige typiske biltema-batterier, men til gjengjeld kan den levere opptil 2000 Ampere i èn smell (de samme typiske biltema batteriene er 50 - 100 Ampere). Dette gjør at de er veldig egnet til bilstereobruk, hvor man skal spille høyt og trenger mye strøm i korte "bursts". Skal man stå utenfor Shell-stasjonen med motoren AV og spille i timesvis er IKKE slike batterier de mest egnede - med mindre man går for de virkelig store - et slik som dette eller større: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... 436&vn=736 .

Som det blir nevnt her tåler gelebatterier å bli tappet mer ut enn vanlige batterier.



Okei, Takk for grunndig svar!
Har hørt om optima, odyssey osv. Noen plasser jeg kan kjøpe det?

Andre

Re: Bygging av anlegg i en Celica GT4

Legg innLagt inn:08 jun 2010 08:53
av Andrepedersen
litt nye bilder av fremgangen:


Her er begge sidene støpt igjen, det jeg gjore, var som Trustno1 her på forumet, og laga et skjelett av mdf plater, festa dem med tec7 og la glassfiberarmering over disse slik at det ble som en vegg, og tett. Dette gjore jeg bak og fram på begge sider. Har ikke så mange bilder av selve prossesen, bare sluttresultatet :(
Bilde

Bilde
Måtte ta av fronten, og skjere vekk 1,5 cm. Det Pga krasj mellom subelement og hattehøyt. det var løsningen på problemet.Så da gjore jeg samtidig litt finpuss på støpinga. Det løste jeg med å stiftefast filt rundt slik at det såg litt finere ut :)

Bilde
Avstivere er påplass, samt fronten. Hjalp veldig godt på å få de på plass.

Har også lagd "spacere" eller dimensjonsringer for subbene, slik at de bygges lenger ut, og dermet bedre plass og en litt "fetere look" i mine øyne.
Bilde

Regner med å være ferdig me anlegget denne uken, ivertfall bagasjerommet.
bilder av sluttresultatet kommer fortløpende :)

Re: Bygging av anlegg i en Celica GT4

Legg innLagt inn:08 jun 2010 09:17
av Andrepedersen
Forresten, noen som har en 2din spiller til salgs ? ;) SEND PM!!!

Re: Bygging av anlegg i en Celica GT4

Legg innLagt inn:08 jun 2010 12:53
av TrustNo1
Begynner å nærme seg nå :)

En idee angående spacerne til elementene:

Kapp ut en MDF ring som er endel større i diameter (hullet skal være det samme), så lager du en MDF ring til som har litt mindre ytre diameter, men større indre diameter slik at ringen går på utsiden av elementet. Deretter sparkler du rundt så du får avrundet kant i mot kassa på hele greia. Da vil du få en litt "innsenket" look på elementet, mens selve spacerne vil se ut som de er "støpt" ut i fra kassa.

Litt vanskelig å forklare med tekst, si fra om du ikke skjønnte helt hva jeg mente så kan jeg prøve å lage en tegning.