TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • HPF-F, HPF-R, LPF o.l

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #359827  av inzane2012
 
Har såttet å dillet litt med spilleren min etter at en som jobbet på Ice Audio vist meg en ekstra meny for å justere bassen på anlegget mitt.
der står det da HPF-F, HPF-R, LPF, SW Phase, Loud og 2 Zone...

HPF F og R kan stilles mellom through, 80hz til 180hz, mens LPF går fra through, 120hz til 60hz

hva er alle disse innstilligene godt for?? loud gir vel bare mer lyd mens SW phase snur?????? subben på en måte?? kunne velge mellom normal og reverse på den...

hva er "gode" innstillinger for dette??

til vanlig står kenwood spilleren min på -8 på bass(min), ca -5 på sub, +2 på mellomtone og diskant om det skulle hjelpe...
sikkert ikke så lett å svare på dette uten å sitte i bilen å høre på, men jeg har ikke så god hørsel når det kommer til sånn finjustering så jeg har ikke peiling uansett ;)

så hadde vert fint om noen kunne opplyse meg og dette ;)
 #359837  av Mr_Storbrua
 
HPF er vel High Pass Filter
LPF er Low Pass Filter

F og R er vel Front og Rear

LPF brukes vel på sub, da det fjerner de høye frekvensene, altså diskant

HPF er vel da ment for diskant..

Så får heller noen rette på meg om jeg tar feil..
 #359839  av inzane2012
 
jo det høres logisk ut fra det jeg har merket når jeg stiller på di der det, merker at subben slår mer nå jeg stiller LPF ned, men samtidig så blir den mer "brumlete" eller hvordan jeg skal forklare det...
men merker ikke så mye når jeg stiller på HPF egentlig...
 #359850  av ArildM
 
HPF F og R er hvor lave frekvenser frontene og bakhøyttalerene dine skal få lov å spille. Om du har elementer som ikke liker bass i front kan det feks være lurt å stille opp denne slik at de laveste frekvensene utegår fra jobben deres.

LPF er hvor høye frekvenser subben skal spille. Ligger en del balansegang i dette for at subben skal spille optimalt :)

HPF kan være litt vanskelig å stille, men så lenge ikke høyttalerene skurer når du spiller mye bass er det ingen fare.
 #359864  av inzane2012
 
har stillt volume offset helt ned, så jeg kan skru opp lyden på fullt uten av det skurrer :)

men da har eg vel skjønt HPF og LPF, men hva er SW Phase godt for? og 2 Zone?
 #359881  av TrustNo1
 
inzane2012 skrev:har stillt volume offset helt ned, så jeg kan skru opp lyden på fullt uten av det skurrer :)

men da har eg vel skjønt HPF og LPF, men hva er SW Phase godt for? og 2 Zone?
De de andre sier om HPF og LPF er riktig. I de fleste tilfeller dersom du har 6,5" høytalere forran vil du ha HPF på ett sted rund 50-80 hz og LPF for subben vil du gjerne ha på den samme frekvens. Er du ute etter mye lydtrykk så drar man gjerne denne frekvensen oppover, er du ute etter SQ så drar du gjerne frekvensen neddover. Dette fører til at mer av lydbildet i de nedre frekvensene vil flyttes frem.

SW phase er i praksis at du bytter + og - på subben. I en MR2 så tror jeg ikke dette er hensiksmessig i de fleste tilfeller da kupeen er så liten. Men noen ganger så kan lyden bli bedre av at fasen snus. Det har med hvordan lyden reflekterer, hvor lang tid den bruker frem til deg som lytter osv å gjøre. Prøv å switch bryteren frem og tilbake mens du sitter i bilen å hører på lyden, så vil du høre en slags endring i lyden.


2 Zone er vel ikke så aktuellt i en MR2. Tror den somregel brukes dersom far og mor forran skal høre på radio mens junior i baksetet skal ha lyd på playstationen sin.
 #359940  av inzane2012
 
HPF'n kan bare stilles fra through(hva enn det måtte vere) og fra 80hz til 180hz, så blir litt vanskelig å få den mellom 50 og 80 da :) merker vel egnetlig ikke noe særlig forskjell når jeg har stillt på den, men det er kanskje fordi jeg har "skudd av" bassen på frontsettet, syns den forstyrra med subben :)

men takk for gode enkle svar :)
 #360036  av TrustNo1
 
inzane2012 skrev:HPF'n kan bare stilles fra through(hva enn det måtte vere) og fra 80hz til 180hz, så blir litt vanskelig å få den mellom 50 og 80 da :) merker vel egnetlig ikke noe særlig forskjell når jeg har stillt på den, men det er kanskje fordi jeg har "skudd av" bassen på frontsettet, syns den forstyrra med subben :)

men takk for gode enkle svar :)
Hadde samme problem selv på min spiller, at HPF bare gikk fra 80 og oppover. Endte med at jeg bytta spiller til en med bedre aktiv deling :)

Hvordan har du "skrudd av" bassen? på forsterker?
 #367744  av chris
 
inzane2012 skrev:vet å stille bass-levelen helt ned :) da spiller ikke frontsettet noen bass toner...
Det er en dårlig måte å fjerne bassen fra frontsettet på. Slå på bassen igjen, og så setter du å HPF (High Pass Filter) på 100 eller 120 Hz


For øvrig har fasevendingsfunksjonen en hensikt til.. hvis man monterer subwooferen med rumpa ut (altså motsatt vei), må man snu fasen. Dette kan gjøres enten ved å koble opp pluss og minus ledningene til subwooferen, eller bare vende fase på spilleren :)
 #367780  av inzane2012
 
chris skrev:
inzane2012 skrev:vet å stille bass-levelen helt ned :) da spiller ikke frontsettet noen bass toner...
Det er en dårlig måte å fjerne bassen fra frontsettet på. Slå på bassen igjen, og så setter du å HPF (High Pass Filter) på 100 eller 120 Hz


For øvrig har fasevendingsfunksjonen en hensikt til.. hvis man monterer subwooferen med rumpa ut (altså motsatt vei), må man snu fasen. Dette kan gjøres enten ved å koble opp pluss og minus ledningene til subwooferen, eller bare vende fase på spilleren :)
har gjort det nå, men siden jeg har så "dårlig" hørsel så har jeg store problemer med å få det bra innstilt, men med di instillingene jeg har nå, så kan jeg vertfall skru spilleren opp på maks uten at det skurrer, til og med med Helloween ulende for fullt ;)