TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Jeg drar en hjemme mekka basskasse bygging:p meeeeen.

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #361209  av Toyota Carina
 
Hei, jeg fikk 2 bassere av broern min, med en hjemme lagd bass kasse som jeg alerede har satt inn. men Skruene begynner å falle ut og kommer luft imellom lagene. Tenkte jeg skulle bygge den om, men burde jeg da "fore" veggene med lyd isolasjon? eller hva det enn heter:D og har også snakka med en kompis, han mener jeg burde ha noen form for luft rom enten under "høytalerene" eller ett eller annet sted;p trodde liksom hele greia var å prøve å gjøre det luft tett jeg?O.o
 #361218  av chris
 
Toyota Carina skrev:Hei, jeg fikk 2 bassere av broern min, med en hjemme lagd bass kasse som jeg alerede har satt inn. men Skruene begynner å falle ut og kommer luft imellom lagene. Tenkte jeg skulle bygge den om, men burde jeg da "fore" veggene med lyd isolasjon? eller hva det enn heter:D og har også snakka med en kompis, han mener jeg burde ha noen form for luft rom enten under "høytalerene" eller ett eller annet sted;p trodde liksom hele greia var å prøve å gjøre det luft tett jeg?O.o
Spørs litt hva basskassen er laget av. Om man bruker MDF trenger man normalt ingen form for lydisolasjon, siden materialet i seg selv er så dødt. Det som er aller viktigst er at det ikke kommer ut noe luft, verken gjennom sprekker eller hull. Hadde jeg vært deg ville jeg bygget en ny kasse fra grunnen av, helst i MDF. Bruk gjerne silikon i skjøter innvendig for å være helt sikker på at det er tett :)

Når det gjelder "luftrom under høyttalerne", så må jeg helt ærlig si at jeg ikke fatter hva du snakker om :P
 #361359  av chris
 
Toyota Carina skrev:takker;D kompisen min snakka om noe luft utløp bak kassa, eller rett under høytalerene. for att det skal komme ut noe lyd derfra også.:o eller noe sånt noe..xD MDF?:p
Foreslår at du tar en titt her:

http://www.bilradiospes.no/a/?aid=a033

;)

"Luft utløp" som du snakker om, er nok ment å være det som kalles bassporter, eller aeroporter. Det er ikke for at det skal komme mer lyd ut fra de, men det er en "lufteport" for basskassen. Det gjør at elementet blir lettere å drive, og gir igjen mer trøkk. De skal IKKE være bak på kassen. Enten på toppen eller på samme side som elementene. Noen monterer de også på siden, men det er litt mindre vanlig. Skal man ha bassporter bør man bygge etter det som oppgis i brukermanualen til subwooferen du skal bruke - gjelder både størrelsen på kassen, og lengde og diameter på bassporten.