TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 Bakhøyttalere

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #364187  av mailman1
 
Da var det gjort. Det tok litt tid men resultatet var verdt det. Har enda å kutte tuppene på skruene. Di er skrudd inn fra baksiden og ut. Ellers ville det kommet i konflikt med karroseriet. Det er ikke mye plass til 4" høyttalere bak der. En tynn festeplate med Dynamat under. Jeg skulle egentlig hatt dynamat på toppen. Men ettersom plata er festet bare med 3 skruer var jeg redd den skulle dirre mot karosseriet under, så derfor valgte jeg dynamat'en som et underlag.

Dette gjorde jeg fordi hvis jeg hadde en passasjer så forsvant hele mellomtonen. En fot foran front høyttaleren er nok til å ødelegge hele lydbildet. Eneste en sitter igjen med er en diskant. Dette føler jeg ble bra. :D
Vedlegg
Slik ser det ut.
Slik ser det ut.
22072010431.jpg (88.78 kiB) Vist 5953 ganger
 #364214  av chris
 
Artig at du har denne erfaringen, siden det er så mange som ikke liker å ha høyttalere på den plasseringen (inkl meg selv). :)
Beviser bare at bilstereo ikke har noen fasit :)

Ellers er det bra du bruker Dynamat.. det er alt for få som bruker dempematter, og det er sterkt undervurdert!
 #364303  av mailman1
 
Hadde en wow opplevelse i dag med taket av. Fantastisk mye bedre lydbilde, selv på motorveien. :)

Jeg er såklart ingen ekspert på dette. Kan være en lydkyndig hadde satt seg inn i bilen og spydd. Ikke vet jeg. Men jeg er ihvertfall fornøyd.

Dynamat kan jeg takke din kollega på bilstereospesialisten på forus for. :)
 #364360  av Sven
 
Selv valgte jeg å ta ut bakhøyttalerne. Syns det blir ubehagelig med lyden rett inn i øret.
Etter min mening trenger man ikke 4 høyttalere i en MR2.
Men ett tips, åpner du vinduet på passasjersiden 15cm eller mer så blir lyden bedre :D
Spesielt bassen blir dypere og bedre. Tror heller jeg ville oppgradert fronthøyttalerene enn å montert 2 bak. Spes hvis du kjører de bak uten forsterker. Er jo plass til 6,5" foran. Det burde jo sannsynligvis minske problemet ditt, og gi bedre lyd og mellombass.
Hadde selv planer om det før bilen ble solgt.
 #364362  av mailman1
 
har jo fått inn et nytt frontsett da di gamla alpine var sprengt da jeg fikk bilen.

Får ikke lyden rett i øret. Føles ikke ubehagelig ihvertfall. Var verre når jeg fikk diskant i trynet;D

Sto det originalt 3" høyttalere bak? Disse er 4". fikk ikke fatt i nye som passa originalfestene. Jaja likegreit nå er det gjort. Den subben har du laget den rett kassevolum for elementet? Syns den spiller litt dafft. Det er nok mr2 kupeen som er vanskelig å tilfredsstille kan jeg tenke meg :)
 #364364  av inzane2012
 
jeg og har hørt at mange anbefaler å ta ut bakhøytalerene, men jeg skrur di bare godt ned på fader'en, så beholder jeg litt lyd bak og lyden kommer bedre frem i kupèen enn om jeg skrur di helt av :)
 #364379  av Sven
 
Husker ikke hva som sto der dessverre.
Husker ikke helt hva kassevolumet ble heller, bygde den vel så liten som mulig pga plass.
Og elementet kunne stå i meget små kasser, fra ca 8 liter :shock:
Men det er jo bare å måle å trekke fra ca 1cm på vegger og 2,2cm på front. Den ble nok en god del større enn 8 liter ihvertfall.

MR2 er ikke beste bil m.t.p lyd nei. Blir litt liten kupé for det.
Er forresten bedre bass i passasjersetet :wink:
 #364395  av chris
 
mailman1 skrev:har jo fått inn et nytt frontsett da di gamla alpine var sprengt da jeg fikk bilen.

Får ikke lyden rett i øret. Føles ikke ubehagelig ihvertfall. Var verre når jeg fikk diskant i trynet;D

Sto det originalt 3" høyttalere bak? Disse er 4". fikk ikke fatt i nye som passa originalfestene. Jaja likegreit nå er det gjort. Den subben har du laget den rett kassevolum for elementet? Syns den spiller litt dafft. Det er nok mr2 kupeen som er vanskelig å tilfredsstille kan jeg tenke meg :)
Var originalt 4" i min i hvert fall. Satte inn nye 4" selv den gangen, men kun for å bruke som surroundhøyttalere ved filmvisning. Kun for gøy egentlig. Brukte de aldri til musikk. :)
 #364487  av mailman1
 
Bak hadde jeg noen fester med 3" mellom skruefestene og enda mindre hull. Fant ikke små nok fulltone hos bilradiospes. Så da ble det sånn. Jeg tror også jeg kommer til å skru dem ned bittelitt slik som inzane sier :) .. Også dimme diskant overalt littegrann. Original posisjonen på diskanten i denne bilen er ganske.... ugjennomtenkt. :D Sven det var godt å vite at det er et element for liten kasse. Da vet jeg den burde spille optimalt. Da er det mr2 sin feil :)

Resten av dere da er krigsveteraner med bortskutte ben :shock: ? Eneste forklaringen jeg kan skjønne til at dere liker lyden av et anlegg når det er et bein foran hovedhøytallerene :lol:
 #364488  av mailman1
 
men fra spøk til revolver, jeg syns det spiller fint. Den nye Pioneer spilleren Fh-p80BT fungerer utmerket så langt. Har ikke prøvd bluetooth enda. Men jeg har plassert microfonen bak dashboardplaten. Blir spennende om mic'en er sterk nok til det. USB extension har jeg lagt inn i hanskerommet og kan kobles til der ute av syne.
 #364601  av chris
 
mailman1 skrev:Bak hadde jeg noen fester med 3" mellom skruefestene og enda mindre hull. Fant ikke små nok fulltone hos bilradiospes. Så da ble det sånn. Jeg tror også jeg kommer til å skru dem ned bittelitt slik som inzane sier :) .. Også dimme diskant overalt littegrann. Original posisjonen på diskanten i denne bilen er ganske.... ugjennomtenkt. :D Sven det var godt å vite at det er et element for liten kasse. Da vet jeg den burde spille optimalt. Da er det mr2 sin feil :)

Resten av dere da er krigsveteraner med bortskutte ben :shock: ? Eneste forklaringen jeg kan skjønne til at dere liker lyden av et anlegg når det er et bein foran hovedhøytallerene :lol:
Hehe, jeg har overhodet ikke problemer med en mellomtone nede ved døra, så lenge man får diskanten oppe i riktig høyde. Diskantplasseringen i MR2 er etter min mening perfekt, rett i linje mot hodet fra speilhuset. Det er på denne plassen "alle" ønsker å ha diskanten. Det er derimot viktig å ha et skikkelig høyttalersett siden diskanten peker så rett i mot. Billige høyttalere blir ofte alt for skarpe og ubehagelige, og dette blir ofte dempet med med ugunstige diskantplasseringer (som på dashbord pekende mot frontruta etc).

Vi er kanskje krigsveteraner med bortskutte ben, men det er bedre enn å ha bortskutt hode. Eneste forklaring jeg kan skjønne til at du liker lyden av et anlegg når det er et hode foran ene høyttaleren ? :mrgreen: :mrgreen:

Neida, seriøst.. alle har forskjellige preferanser, og vi har alle forskjellige måter å like lyd på.. i tillegg til at man så klart får forskjellige erfaringer ettersom hvilket utstyr man bruker. :)
 #364649  av mailman1
 
hadde alle vert enige så hadde det vert kjedelige greier ;D