TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bytte høytaler i døra

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #365489  av loft
 
Hey! Har komponentsett foran, og syns at den mellontonen er noe dårlig futt fra, er det bare å bytte den ut, helt enkelt? uten å bytte delefilter osv? Tror jeg har nok futt på forsterkeren. Er ett pioneersett husker dog ikke hvilken type, tenker diskanten blir stående-. Er det mye problem å lage brakett til baksete delen? Er plass for høytallere i døra men er ikke noe brakett å få tak i :s, tror det er 6.5" foran og bak..
(gud vite hvordan de før la opp ledningssystemet, aner ikke hvor delefilter eller noe er lagt)
 #365602  av chris
 
loft skrev:Hey! Har komponentsett foran, og syns at den mellontonen er noe dårlig futt fra, er det bare å bytte den ut, helt enkelt? uten å bytte delefilter osv? Tror jeg har nok futt på forsterkeren. Er ett pioneersett husker dog ikke hvilken type, tenker diskanten blir stående-. Er det mye problem å lage brakett til baksete delen? Er plass for høytallere i døra men er ikke noe brakett å få tak i :s, tror det er 6.5" foran og bak..
(gud vite hvordan de før la opp ledningssystemet, aner ikke hvor delefilter eller noe er lagt)
Ja, det er bare å bytte den ut, helt enkelt.. men det gjelder kun om du har en akkurat lik mellomtone tilgjengelig. Om du ikke har det, så ikke tenk på å bestill heller. En enkel mellomtone er en reservedel, og er i mange tilfeller dyrere enn å kjøpe et helt nytt sett. Brakett er ikke noe problem å lage, om du har en plate med MDF og ei stikksag :)
Delefiltre er ofte montert i døra - men her må man bare følge ledningene og se. Om du skal montere et helt nytt sett skal både mellomtoner, diskanter og delefilter byttes ut :)

Hva mener du med dårlig futt forresten? Skurrer det? Spiller den lavere enn resten? Død?
 #365704  av loft
 
Når jeg slår av subben slik at bare frontsettet spiller så er mellomtonen så ja, pinglete! Vet ikke men er det generelt bare pga det er 6.5" og må opp i tommene for å få mer trøkk? Kan forsåvidt spille høyt men er trykket som er dårlig.

Hm, hørtes nesten ut som det er bedre å bytte hele skiten. Har hatt av dørene før og der var i allefall ikke delefilteret (heller ikke leita noe etter det men)
 #365823  av QuiNlan
 
I mange tilfeller er høyttalerledning ifra cd-spiller koblet rett på basselementet, og fra basselementet går det en ledning videre til diskant. Ta ledningen som går rett til basselementet, putt denne i delefilteret der det står "input" eller "amplifier" eller noe i den duren. Resten sier seg selv :)
 #365835  av loft
 
En ting jeg la opp selv pga ny spiller var egen signalkabel fra spiller til forsterker->sub, samt går egen signalkabel for front til forsterker.

hm ja, må jakte ned det delefilteret!


MEN hvis jeg finner delefilteret etc, og finner ut; HEY jeg kjøper nytt frontsett: 1. hva vil dere anbefale? ikke mer enn 5000kr
2. kan jeg bruke delefilteret som står fra før eller er det laber kvalitet kontra det nye ?
 #366185  av chris
 
loft skrev:En ting jeg la opp selv pga ny spiller var egen signalkabel fra spiller til forsterker->sub, samt går egen signalkabel for front til forsterker.

hm ja, må jakte ned det delefilteret!


MEN hvis jeg finner delefilteret etc, og finner ut; HEY jeg kjøper nytt frontsett: 1. hva vil dere anbefale? ikke mer enn 5000kr
2. kan jeg bruke delefilteret som står fra før eller er det laber kvalitet kontra det nye ?

IKKE bruk delefilter du har fra før!! :)

For øvrig, frontsett i 5000 kroners klassen er ganske seriøse saker, og krever skikkelig montering og en dugandes forsterker. Om målet er å spille høyt og ha mye "trøkk" i midbassen kan du se på disse:
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736
eller noe som dette:
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736

Skal du ha noe som spiller skikkelig pent, bør du absolutt se på dette:
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736
 #366285  av loft
 
Takk for tips!:) Ja det blir nok å få en egen forsterker på frontsettet og utganger slik at jeg kan montere det gamle foran i baksetet, samt isolering av døra. Bare litt usikker på hvilket kvadrat som er lagt fram til forsterkeren nå og om jeg må legge opp ny eller om det holder med en splitter (tror jeg stikker innom så får dere se i morgen).
 #366295  av QuiNlan
 
Hviis du er interessert i å spare noen kroner, altså hundringser/tusinger, så kan jeg anbefale disse:

http://www.eikeraudio.no/nettbutikk/sou ... s_prod/124

Dette settet holder greit følge med høyttalere til 4-5000,- De er helt rå. Dypbassen er det råeste jeg har hørt til den prisen, men det krever en fosterker som gjerne er dyrere enn høyttalerne da. Grunnen til at jeg linket til våres "konkurrent" er at vi også holder på med å oppdatere produktlistene på nettsida vår, og har i den forbindelse ikke fått ut disse høyttalerne ennå. Samme pris.
 #366326  av loft
 
Hm de var jo grei i pris!:)
 #366365  av loft
 
Forslag til forsterker som kan ta feks to sett av de der? (Frontsettet jeg har nå blir satt i baksetet og tviiiler jeg trekker noe særlig)
Blir vell å legge opp ny strømkabel 25" som han ene fyren på bilradiospesialisten sa sku holde.
 #366394  av QuiNlan
 
Ville gått for en 4-kanals forsterker med en gang, i tilfelle du skal koble til 2 stk høyttalere til, som er ganske vanlig.

Hvis du er interessert i Soundstream TRC-6N så bør du koste på deg en slik forsterker, helst.
http://www.eikensbilstereo.no/shop.asp? ... uctID=5609

Dette er en bra 4-kanals forsterker, som gir høyttalerne det de trenger av strøm med stålkontroll. Er samme forsterkeren jeg bruker i mitt oppsett. 25 kvadrat skal holde det ja, såfremt det kun er 4-kanals forsterkeren du skal bruke. Du kan også beholde den hvis du senere vil koble til ett ekstra batteri, hvis dette blir lagt bak, sammen med forsterkerne da.
 #366399  av loft
 
Hm har jo en forsterker fra før som driver frontsettet og suben, bare en lite 12"rockford stage 2 på 200-300RMS elr hva som stod på sida dems, går ikke an å smekke forsterkern du foreslo og og min på 25"?
 #366407  av loft
 
Dette er en bra 4-kanals forsterker, som gir høyttalerne det de trenger av strøm med stålkontroll. Er samme forsterkeren jeg bruker i mitt oppsett. 25 kvadrat skal holde det ja, såfremt det kun er 4-kanals forsterkeren du skal bruke.
Så du mener hvis jeg ska kjøre to forsterkere, altså 2x4kanals så må jeg opp på kvadratet?
 #366410  av QuiNlan
 
Ellers så kan du jo paralellkoble 4 høyttalere på 2 utganger, og bruke de resterende 2 utgangene til en brokobling på et sub. element.