TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • lurer pÃ¥ 6*9 plassering i MR2 Mk2

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #365965  av Noxan8
 
kjøpte "nybil" forleden, men høytalerne var ikke allverden å skryte av :oops:
så har sett litt på interiøret og plass i kupeen, og har kommet fram til en mulighet for plassering av 6*9 elementer:P
i taket bakerst i hvert "hjørne" av kupeen.
noen synspungter??? hvordan jeg skal få det til?
få støpt en kasse til hvert element som er passe stor i forhold til montering/ant liter for elementene, hvor da disse limes og eller svises sammen med taktrekk og selve taket på chassiet. noen som synes dette er helt på jordet eller mulig og få til?
 #366022  av TrustNo1
 
Alt er mulig, det ummulige tar bare litt lengre tid :)

Når det er sagt så ville jeg aldri brukt 6x9, iallefall ikke bak hodet. Lyden skal komme forfra, og iallefall ikke midt i bakhodet. Lydkvaliteten vil bli ubrukelig og stereo effekten omtrent fraværende. (min mening, kan sikkert diskuteres)

Er du ute etter ekstremløsninger for mk2 med glassfiberstøpte løsninger, anbefaler jeg at du tar en titt på prosjektråden min her
 #366183  av chris
 
For å være ærlig hadde jeg droppet dette (selv om det sikkert hadde vært en kul og sjelden løsning), og heller kjøpt et skikkelig frontsett.
Legg penger og arbeid i å få et bra frontsett og montere det skikkelig med demping i dør etc. Det er egentlig eneste som funker.

6x9 rett bak hodene - spesielt i en så liten kupè - blir nok mer plagsomt enn gøy. Tror kanskje også at det blir veldig trangt å få det til.
 #366190  av Noxan8
 
har fundert litt på dette i det siste, og dere har helt rett, tøft og sjeldent, men plagsomt, 6*9 er egentli ganske store element...
 #366680  av klukke
 
Eg har 2 6*9 plassert i rommet helt bak i midtkonsollen.
Ser jo greit ut, men vil iche si at det e noe spesielt bra, lyden e jo siktet INN i hodet...

Så det eg gjør e å stille de sånn at de nesten bare spiller dype toner.
 #366999  av tmelu
 
Hei.

Nå har jeg "bare" en Mk1 da. Men som du ser på bilde jeg har lagt ved her, så er det 6x9 i dørene. Dette fungerer meget!! bra i min bil iallefall. Det er også ett greit frontsett oppe i dashbord, er vel 4,25" tenker jeg. Lyden inne i bilen er veldig bra, helt grei bass og mellomtone.

Er forøvrig en meget liten mono forsterker som sitter bak sjåførsete, er vel en 20x20cm og denne drar uten problemer de to 6x9.
Vedlegg
98_-1170413991.jpg
98_-1170413991.jpg (112.36 kiB) Vist 5027 ganger
 #367023  av chris
 
tmelu skrev:Hei.

Nå har jeg "bare" en Mk1 da. Men som du ser på bilde jeg har lagt ved her, så er det 6x9 i dørene. Dette fungerer meget!! bra i min bil iallefall. Det er også ett greit frontsett oppe i dashbord, er vel 4,25" tenker jeg. Lyden inne i bilen er veldig bra, helt grei bass og mellomtone.

Er forøvrig en meget liten mono forsterker som sitter bak sjåførsete, er vel en 20x20cm og denne drar uten problemer de to 6x9.
Monoforsterker til å drive 6x9? Kjører du de i mono og kun på lave frekvenser? Er ikke DET litt ugunstig da?

Broder'n (sindre) husker jeg for øvrig hadde 6x9" i dørene på sin mk1, og det fungerte greit nok det. Måtte ha heftige spacere for å få de på plass, men det spilte jo greit nok :)