TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • SpørsmÃ¥l vedrørende kondensator

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #366754  av FireWalk
 
noe merkelige resultater. Ser ut til at det trekkes strøm igjennom "Dome" sikringen og "HAZ-HORN" sikringen. Ene forsterkeren ser også ut til å trekke noe strøm, selv om den er av, og koblet opp med remote ledning. Tok vekk alle strømkabler til kondensatoren og da sank det med 0,10 ampere. Kan ikke tenke meg at det diodedisplayet trekker 0,10 ampere?

Hadde vært greiere dette om det bare var en krets med feil på. Nå ser det ut til at jeg har en sabla spagetti på gang som må feilsøkes.

Satte miltimeteret på ampere og 20 ,da fikk jeg målt. Satt på 200, 20m osv men da fikk jeg ikke opp noe som helst.. så er tydeligvis for mye til å måle miliampere og for lite til å måle nøyaktig med 20...
 #366759  av Zepticon
 
FireWalk skrev: Hadde vært greiere dette om det bare var en krets med feil på. Nå ser det ut til at jeg har en sabla spagetti på gang som må feilsøkes.
Du skal bare være glad det ikke er noen problemer med den magiske røyken! :mrgreen:
 #366764  av FireWalk
 
ok litt mer nyttig informasjon. Selv skjønner jeg egentlig ikke hvordan noe av dette skal være mulig da. Misstenkte at noen av målerene jeg har montert eller noe kunne trekke strøm, men ser ut til at alt er koblet riktig.

Når bilen er av og låst skal det ikke trekkes mer enn max 50 miliampere gjennom batteriet.

Det som trekker strøm hos meg er:

1. Kondensatoren trekker 0,1 ampere. eller 100 miliampere. om dette er displayet eller pga feil på kondensatoren vites ikke. Syntes 0,1 er mye for dioder å være da de bare bruker noen få watt max.

2. en rimelig ny harman kardon forsterker trekker 0,1 amp (100 miliamp) selv om den er koblet på remote til spilleren og ser ut til å være av. Lyset slukner og den ser ut til å være avskrudd når jeg skrur av spilleren. Den er forøvrig koblet på samme remote som den andre forsterkeren, og den trekker ikke noe strøm.

3. Går noe strøm gjennom dome sikringen, som jeg har forstått det går sentral lås og kupe lys, og noe av den orginale alarmen gjennom denne sikringen?

4. haz-horn trekker noe strøm. ca 0,05 til 0,9 amp.. her burde det vel ikke trekke noe som helst? er vel strøm konstant på bryteren til nødblinken forsåvidt, men syntes uansett det er merkelig det skal trekke så mye strøm med mindre det er en liten kortslutning en plass.

noen som har noen forslag?..
 #366766  av PerX
 
du har vel ikke lyset i bagasjerommet ståandes på når du lukker igjen? :P bare en tanke..
 #366767  av FireWalk
 
PerX skrev:du har vel ikke lyset i bagasjerommet ståandes på når du lukker igjen? :P bare en tanke..
har fjernet lyset i bagasjerommet :) så nei.. :)
 #366869  av PerX
 
prøv å koble fra cd spilleren din, æ vet at det er det som trekker strøm hos meg i allefal, etter at jeg koblet på memory.
 #366870  av FireWalk
 
koblet fra harman kardon forsterkeren og tok ut dome og haz-horn sikringen samt kondensatoren. Nå er det bare 10 milliampere som trekkes. (Max 50) så det er godt under spesifikasjonene nå. Batteriet har ikke mistet noe spenning siden jeg gjorde dette. Målte igjen isted og batteriet er fremdeles fult ladet.

Så får prøve å finne ut hva det er i disse kretsene som trekker strøm. Samt hvorfor kondensatoren og forsterkeren trekker strøm enda de er koblet fra. cd-spilleren trekker tydeligvis ikke noe strøm (kanskje et par miliampere).
 #366915  av inzane2012
 
jeg hadde akkurat samma problemet, men etter å ha kobla fra ryggelysa mine så var det ikke noe problem lenger ;) nå sliter jeg mer med at det elendige biltema batteriet mitt ikke tåler kulde og blir tappet når gradestokken synker under frysepunktet...

PS: kan anbefale deg å skaffe deg ett sånt klemmeampermeter eller hva i alle dager det heter, gjør jobben med å feilsøke etter strøm mye lettere enn med å bruke multimeter da du slipper å koble multimeteret i serie, du tar bare den klemma rundt en leder og så ser du om det går støm gjennom eller ikke :)
 #366945  av FireWalk
 
har fått ordnet alt nå untatt problemet på hAZ-HORN kretsen. Dette går da på nødblinken og fløyta.. kan ikke se at noe annet er koblet på der. Skjønner ikke hvor det kan være brudd. Tok bare ut sikringen da jeg ikke fant feilen. Orker ikke begynne å ta ned hele dashbordet og følge ledningene :S
 #366958  av chris
 
FireWalk skrev:har fått ordnet alt nå untatt problemet på hAZ-HORN kretsen. Dette går da på nødblinken og fløyta.. kan ikke se at noe annet er koblet på der. Skjønner ikke hvor det kan være brudd. Tok bare ut sikringen da jeg ikke fant feilen. Orker ikke begynne å ta ned hele dashbordet og følge ledningene :S
Ordnet alt? Hva fant du ut ang forsterker og kondensator?
 #366961  av FireWalk
 
chris skrev:
FireWalk skrev:har fått ordnet alt nå untatt problemet på hAZ-HORN kretsen. Dette går da på nødblinken og fløyta.. kan ikke se at noe annet er koblet på der. Skjønner ikke hvor det kan være brudd. Tok bare ut sikringen da jeg ikke fant feilen. Orker ikke begynne å ta ned hele dashbordet og følge ledningene :S
Ordnet alt? Hva fant du ut ang forsterker og kondensator?
La opp individuell remote til hver forsterker og byttet en tynn strømkabel med en som var større. vet ikke om det kan ha hatt noe å si. mulig krypstrøm kan ha oppstått siden den var veldig tynn i enden og såvidt hang fast på kabelskoen.?

Uansett, trekker iallefall ikke strøm nå lenger. Kondensatoren endte jeg med å koble fra og ta ut. Selv med alle sikringer ute og 0 miliamper blir trekt så står displayet fremdeles og lyser.. og den trekker 0,10 ampere eller 100 miliampere konstant.. jeg kan ikke begripe at et sånt lite diodisplay skal trekke 100 miliampere.. og det slår seg som sagt ikke av heller selv om spenningen nå er stabil..
 #366998  av FireWalk
 
inzane2012 skrev:se der ja, godt du fikk ordna opp i det :)
Ordnet og ordnet.. ble en mc-gyver løsning da. Haz-horn kretsen har jeg ikke funnet ut av enda.. Men dette går jo på nødblink. Så er jo mulig det kan være noe tull med ledninger til lyktene forran eller bak. Tingen er bare at jeg tviler på det ville hatt noe å si om det var en kortslutning der. for kretsen skal vel være brutt så lenge ikke knappen trykkes inn for å aktivere nødblinken. Forsøkte å koble fysisk ut bryteren også, men ingen forskjell.. Da blir det litt håpløst :)

Et alternativ til å ta ut sikringen kan jo være en slik: http://www.jaycar.com.au/productView.as ... rm=KEYWORD

Igjen, ingen fullgod LØSNING på problemet sådan, men det vil iallefall ivareta all funksjonalitet.. og siden jeg nå har kommet fra 0,30 Ampere til 0,10 eller 100 MAh så burde jo batteriet holde på strømmen vesentlig lenger. kanskje et par uker før det er tomt. Etter å ha gjort litt forsking på området ser jeg at det skal være max 50 MAh som trekkes fra batteriet til en hver tid. Jeg har nå da altså det dobbelte.