TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • SpørsmÃ¥l vedrørende kondensator

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #366191  av FireWalk
 
Jeg har et problem som jeg enda ikke har blitt kvitt, rett og slett fordi jeg ikke er noen elektriker.. Og litt fordi jeg ikke har giddet å prøvd så mye heller, men uansett:

Batteriet i bilen tapper seg gradvis ut. Det er helt nytt, og grunnen til det er jo at det forige tok kvelden nettopp pga dette problemet med konstant utlading.

Bilen kan stå 4-5 dager før den er tom..

Jeg har en 1,2 fahrad kondensator koblet til batteriet/forsterkerene. Det er et display på denne som viser spenningen, og en grønn/rød diode. Den grønne lyser hele tiden og displayet viser spenningen hele tiden.

Leste en plass at displayet skal skru seg av automatisk når bilen er av og spenningen stabil?

Mitt står på hele tiden. Kan dette føre til at batteriet tapper seg? eventuelt, kan kondensatoren ha noen form for skade som gjør at den tapper batteriet? eller lyser displayet pga noe annet som trekker strøm i bilen slik at spenningen ikke blir stabil og dermed lyser det hele tiden? Dog skulle en jo tro at om noe trakk strøm så trakk det konstant strøm og da burde vel spenningen likevel være ganske stabil? når en kjører lader jo dynamoen veldig variabelt med spenning og dermed er kondensatoren på. Skjønner ikke hvorfor min forblir "PÅ" ?

Dette er langt utenfor mitt felt av ekspertise, så trenger litt innsikt her.... :?
 #366196  av predator
 
Sliter med samme problem selv. No har ikke jeg kondensator koblet til da, men til meg tar det enda mindre tid før at batteriet er tappet tomt. Holder med at det er kobla til om natta bare, så er det tomt om morgenen. :roll:Har også nytt batteri. (Ble slik etter jeg kobla til 2din spilleren. Lell om den slår seg av når tenninga ikke er på)
Vil tro at det kan være årsaken ja. Skal jo ikke mye til før at de går tom. Holder somregel med at du ikke har døra igjen, så er det tomt om morgenen pga cupeelyset (egen erfaring) og hvis det lyser i flere dager uten at batteriet blir ladet opp igjen, så er jo sjangsen ganske så stor for det er årsaken ja ...
 #366203  av FireWalk
 
65 amp batteri mener jeg å huske. ligger på rundt 14,5 volt på tomgang, Dynamoen er helt ny, det er batteriet og. Dynanamoen er vel 100 amp om jeg ikke husker helt feil, eller så er den 120..

Av ting som trekker strøm som er koblet opp så blir vel listen sånn ca slik:

Bilstereo:

* rockford fossgate 4 kanals forsterker (men bare 2 av kanalene fungerer..) til frontsett
* harman kardon 2kanals forsterker. til sub.
* sony ettellerannet cd/mp3 spiller
* 1,2 fahrad kondensator
* polk audio frontsett og cerwin vega bak stolene
* jbl 1000 10" subwoofer bak passasjersetet

Øvrig utstyr:

* hks evc boostcontroller
* speedhut inverted instrument cluster dials
* oljetemp måler
* oljetrykkmåler
* a/f måler
* eksostemp måler
* voltmeter
* Innovate LC1 bredbåndslambda controller
* datasprut
* millioncolor undercar diode kit
* S-strober montert i parklys kluster for show bruk
* xenon lys i tåkelys (ettermontert)
* blitz turbo timer
* 150psi pumpe til vann/meth injection kit.

Kan legge til at tenningsystemet er byttet ut med DIS og da elektromotive sine kraftige coil pakker. Disse trekker veldig mye strøm, men batteriet er aldri tappet mens jeg bruker bilen, det tapper seg over tid når den står noen dager. Er jo rimelig kraftig dynamo på bilen så jeg har ingen lade problemer. Etter en kjøretur, selv med anlegget på full drus er batteriet alltid fult ladet..

Mesteparten av dette er imidlertid montert etter at problemnet oppstod. Alt funket fint intil jeg var på bjørnstad bil med bilen for å montere datasprut. da stod den stille der en stund under monteringen og da oppdaget de at batteriet hadde tappet seg. Om det har skjedd der oppe eller om det har vært slik lenge vet jeg ikke. Jeg brukte jo bilen hver dag i perioden før bjørnstad bil så jeg hadde ikke hatt mulighet til å oppdage om det tappet seg før etter at den ble parkert for en stund.. :\
 #366205  av QuiNlan
 
Har du prøvd å lade batteriet? Fullstendig?

Ville prøvd med ett batteri til, altså 2 batterier, men med skillerele imellom.
 #366206  av FireWalk
 
QuiNlan skrev:Har du prøvd å lade batteriet? Fullstendig?

Ville prøvd med ett batteri til, altså 2 batterier, men med skillerele imellom.
har forsøkt å lade det til 15 volt. ingen forskjell.. Tror ikke det er selve batteriet det står på, er noe som trekker strøm et sted.. med flere batteri vil det vel bare ta lenger tid mellom hver gang det tappes :?
 #366207  av QuiNlan
 
Høres jo ut som at det er ett eller annet som er steingalt. Regner med du har gått over alle koblinger på alt av ekstrautstyr, og sørget for at alt er clean?
 #366210  av FireWalk
 
QuiNlan skrev:Høres jo ut som at det er ett eller annet som er steingalt. Regner med du har gått over alle koblinger på alt av ekstrautstyr, og sørget for at alt er clean?
har ikke klart å finne noe feil på noe som helst.. :\
 #366220  av Ullsokk
 
Om du har mulitmeter kan du prøve å koble fra plusspolen på batteriet, koble inn multimeteret imellom og se hvor mangen amp det trekker når tenningen er av. om det nesten ikke trekker noe, så kan det vere batteriet ditt som er dårlig. Hadde samme problem med min bil. ca 3 dager så var det tomt, og da lå vell trekk strømmen når alt var av på rundt 0.08-9...
Fikk nytt batteri og etter det har jeg ikke gått tom ;)

Om det trekker mye, dvs over 0,12-0,2 ca, så er det nok bare å begynne å feilsøke.
Men om det du sier stemmer, 4-5 dager før det er tomt. 4x24t= 96t/65ah =0,677ah med tenning av, ca det tallet du skal få frem. da har du kobla litt hobby :P


Skal sies at jeg ikke er eletrikker, eller har noe relvant skolegang, så om noen ser noe feil,eller har innspill, så vennligst rett meg :)
 #366250  av Sven
 
Stemmer bra den utregninga der. Mens du har kobla til multimeter er det bare å fjerne en og en ting så finner du sikkert synderen :D
 #366253  av FireWalk
 
burde vel fungere å trekke ut sikringene fremme og bak og sjekke om det er noe spenningsfall da etter at multimeter et koblet imellom? Blir jo et helvete å begynne å koble av alt sammen fysisk. Da må man jo av med midtkonsoll, dashbord deler, ut med instrumentpanelet, torpedoveggen bak osv for å fysisk koble av ledninger og på igjen. Da blir det heller å koble på en bryter og kutte all strøm permanent når bilen skal stå noen dager.. det kjipe da er jo at instillinger på div saker og ting blir nullstilt.. :evil:

Men ingen har forøvrig svart på om selve kondensatoren kan ha innspill på problemet?

Vet jo at disse skal "lades" med en motstand. Men når batteriet tapper seg for strøm så ofte så tappes jo også kondensatoren, og når man da lader batteriet igjen eller setter på en jump starter så vil jo kondensatoren få masse strøm uten å bli ladet? har hørt at dette kan skade den?

og hvordan finner man i så fall ut om en kondensator er skadet/ødelagt ?
 #366266  av MR2i
 
Kondensatoren klarer ikke å tappe et bilbatteri på et døgn. Selv om display eller diode står på hele tida.
Men jeg mener å huske at disse kondensatorene skal slå seg av når spenningen er stabil. Dersom noe annet tapper anlegget så synker spenningen, og da vil kondensatordisplayet slå seg på.
Men egetforbruket på elektronikken på de HIFI-kondensatorene er svært lav, så et bilbatteri på feks 65Ah ville bruke rundt 156 timer på lades ut.. Går ut fra at egetforbruket ikke er over 5 Watt..
 #366269  av MR2i
 
FireWalk skrev:burde vel fungere å trekke ut sikringene fremme og bak og sjekke om det er noe spenningsfall da etter at multimeter et koblet imellom? Blir jo et helvete å begynne å koble av alt sammen fysisk. Da må man jo av med midtkonsoll, dashbord deler, ut med instrumentpanelet, torpedoveggen bak osv for å fysisk koble av ledninger og på igjen. Da blir det heller å koble på en bryter og kutte all strøm permanent når bilen skal stå noen dager.. det kjipe da er jo at instillinger på div saker og ting blir nullstilt.. :evil:

Men ingen har forøvrig svart på om selve kondensatoren kan ha innspill på problemet?

Vet jo at disse skal "lades" med en motstand. Men når batteriet tapper seg for strøm så ofte så tappes jo også kondensatoren, og når man da lader batteriet igjen eller setter på en jump starter så vil jo kondensatoren få masse strøm uten å bli ladet? har hørt at dette kan skade den?

og hvordan finner man i så fall ut om en kondensator er skadet/ødelagt ?
Man må ta av elektronikken og lade den opp med oppladningsmotstanden til 12V, så koble fra og vente noen minutter. Spenningen skal ikke synke.
Husk å lade ut kondensatoren før du monterer alt igjen. Med samme motstand du brukte for å lade opp den med. Kondensatorer i denne størrelsen er skumle om man kortslutter de..

Bare for å sette ting i kontrast.. den kondensatoren din vil ved nærmest kortslutning (resistanse 0,001 ohm) gi 12.000 Ampere i 1,2 millisekunder.. (144.000 Watt)
 #366347  av chris
 
MR2i skrev:
FireWalk skrev:burde vel fungere å trekke ut sikringene fremme og bak og sjekke om det er noe spenningsfall da etter at multimeter et koblet imellom? Blir jo et helvete å begynne å koble av alt sammen fysisk. Da må man jo av med midtkonsoll, dashbord deler, ut med instrumentpanelet, torpedoveggen bak osv for å fysisk koble av ledninger og på igjen. Da blir det heller å koble på en bryter og kutte all strøm permanent når bilen skal stå noen dager.. det kjipe da er jo at instillinger på div saker og ting blir nullstilt.. :evil:

Men ingen har forøvrig svart på om selve kondensatoren kan ha innspill på problemet?

Vet jo at disse skal "lades" med en motstand. Men når batteriet tapper seg for strøm så ofte så tappes jo også kondensatoren, og når man da lader batteriet igjen eller setter på en jump starter så vil jo kondensatoren få masse strøm uten å bli ladet? har hørt at dette kan skade den?

og hvordan finner man i så fall ut om en kondensator er skadet/ødelagt ?
Man må ta av elektronikken og lade den opp med oppladningsmotstanden til 12V, så koble fra og vente noen minutter. Spenningen skal ikke synke.
Husk å lade ut kondensatoren før du monterer alt igjen. Med samme motstand du brukte for å lade opp den med. Kondensatorer i denne størrelsen er skumle om man kortslutter de..

Bare for å sette ting i kontrast.. den kondensatoren din vil ved nærmest kortslutning (resistanse 0,001 ohm) gi 12.000 Ampere i 1,2 millisekunder.. (144.000 Watt)
Normalt sett er det ikke behov for å lade og lade ut kondensatorer på 1 farad. En kondensator trekker ekstremt lite strøm i seg selv - siden den kun trenger strøm for å drive displayet. At displayet står på tyder i de fleste tilfeller på at det er noe annet i bilen som trekker strøm hele tiden. Det kan så klart være noe galt med kondensatoren som gjør at displayet blir stående på, men dette er heller lite sannsynlig - og displayet trekker som nevnt veldig lite.
Det er egentlig bare å gjøre som det nevnes her, mål spenning på batteri, finn ut hva som trekker strøm når tenningen er av. Dette må bare feilsøkes på fra en ende.
 #366734  av FireWalk
 
Var og kjøpte meg et skikkelig multimeter i dag. Koblet av minus polen og målte mellom koblingen og polen på selve batteriet. Noe trekker 0,25 ampere kontinuerlig når bilen er av. Dette er jo temmelig mye. Ikke rart det blir flatt batteri temmelig fort. Batteriet holder en spenning på 12,85v etter å ha stått avkoblet i 24 timer. Så det er i meget god stand til tross for noen utladninger.

Får vel bare begynne å trekke ut sikringer og koble av ledninger nåda for å finne ut hvor feilen ligger.. :twisted: