TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Subwoofere og reel kraft

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #367342  av loft
 
Hei, når man ser rundt på nettet så er det jo ett hav av f.eks subwoofere (bare ett eksempel).
Og for de av oss som ikke kan for mye dette med kraft og høytalere så er det kjekt å vite.
Mange billigere feks subwoofere fins med mye kraft.. feks 12" 1000W RMS til 3000kr, Er dette reel kraft, jeg har jo en rockford fosgate sub 12" med 300W eller noe slikt, og syns jeg får trøkka en god del ut av den. Men er det slik at "kvalitet eller kvantitet"? At en billig 1000W sub spiller dårligere enn en sub av kvalitet med feks 500W? Noen som skjønner tegninga mi? Beklager at jeg er dårlig til å forklare.
 #367343  av loft
 
ser også en del, forsåvidt billige subwoofer som denne http://www.planethifi.no/shop/products/ ... mited.html med hele 3000W RMS..men da kommer jo spørsmålet om forsterkere som tar disse? Må jo bli svindyrt?
 #367394  av chris
 
Hehe, dette er et spørsmål vi egentlig får hver eneste dag, og jeg skjønner godt at det er mye forvirring rundt dette med watt. For å gjøre det hele ekstra komplisert, er det ikke bare watt som teller på forsterkere heller - men man har noe som heter dempefaktor.

Først må det nevnes at det er en klar sammenheng mellom pris og kvalitet. Kjente merke-subwoofere er jevnt over mye bedre enn "kina-varer"/noname/andre ukjente merker. Man betaler altså ikke for logoen - som mange tror. Typisk er en Rockford 250W RMS subwoofer flere hakk bedre enn f.eks. en 800W RMS subwoofer fra Boss - og dette gjenspeiles normalt i prisen også, siden Rockford sine subwoofere er flere hakk dyrere enn Boss sine. Det finnes et HAV av forskjellige merker der ute. Noen er ikke produsenter i det hele tatt, men kjøper inn "kina-varer" og setter logoen sin på de (eks. Dynabel, Boss, ADS..). Dette må ikke automatisk tolkes som dårlig, men man bør ikke tolke deres måte å oppgi watt på, som store produsenter (Rockford, JBL, JL, CV, Kicker, MTX, etc..). Hva som funker og ikke funker handler kun om erfaring og kan normalt ikke leses ut av spesifikasjoner til de forskjellige produktene. Om man ikke har helt oversikt på dette er det en ting som stort sett funker: kjøper man samme merke og serie forsterker og subwoofer, så kan man sammenligne watt på disse. Har man en Rockford 200w subwoofer kan man lete etter en Rockford forsterker på f.eks. 200w for å matche dette. Har man en ADS 500w subwoofer kan man f.eks. bruke en ADS 500w forsterker for å matche. Da er man i alle fall sikker på at man ikke bommer totalt. Eller man kan spørre på en bilstereobutikk ;)
Ellers må det nevnes også at man ikke må la seg lure av subwoofere med høy effekt (som f.eks. den GZ subwooferen det linkes til her). Det er ikke prisen på subwooferen som drar unna, men forsterkeren. Det er den som koster. Sjekk derfor hva som matcher før man kjøper subwoofer.

Nå er jeg litt småtrøtt og på vei til seng, men håper dette ga noe forståelse?

Det finnes altså ingen fasit :)
 #367433  av loft
 
Takk for bra svar :)
 #367613  av inzane2012
 
syns nesten du chris burde skrive ett lite "sticky innlegg" om bilstereo jeg ;)
en som inneholder alt en trenger å vite om grunnleggende bilstereo ting som watt styrke, RMS, ohm osv :)
sikkert mange som lurer på ting men ikke tørr å spørre av frykt for å virke dumme...
 #367685  av loft
 
sant! do it chris;p

alt fra linking til kondensatorer og ohm
 #367753  av chris
 
inzane2012 skrev:syns nesten du chris burde skrive ett lite "sticky innlegg" om bilstereo jeg ;)
en som inneholder alt en trenger å vite om grunnleggende bilstereo ting som watt styrke, RMS, ohm osv :)
sikkert mange som lurer på ting men ikke tørr å spørre av frykt for å virke dumme...
Hehe, jeg synes ikke akkurat denne "forklaringen" min her burde være sticky på noe hvis, men jeg håper det hjalp litt for de som er litt forvirret.

En ting jeg ikke nevnte ang forsterkere, så er det faktisk ikke bare watt som teller. Det er en ting til - som kalles dempefaktor. Dette kan lett sammenlignes med hestekrefter og dreiemoment. Tenk deg at du har 300 hester og bare 50 nm dreiemoment? Det blir liksom ikke helt det samme. Det samme kan sies om forsterkere. Det hjelper ikke særlig å ha sykt mye watt oppgitt om man ikke har kraften bak. Dette er mye det som skiller billige og dyre forsterkere - som kan ha oppgitt lik mengde watt på esken. Eneste som gjør det litt vanskelig er at dempefaktor sjelden oppgis noe sted, og det er bare hos enkelte merker man enda kan se dette i spesifikasjonene.

"Damping factor describes the ability of the amplifier to control unintended movement of the speaker cone near the resonant frequency of the driver. Other things being equal, a high damping factor indicates that an amplifier will have greater control over the movement of the driver cone, particularly in the bass region near the resonant frequency of the driver."
 #368932  av sleeper
 
Når vi først er inne på dette med efffekt..

En ting jeg har tenkt på en av de gangene jeg kjeder meg er dette med spenning og effekt på bilstereo.

1: har jo mange ganger sett subber koblet rett i kontakten, men ifølge ohms lov så blir jo dette en helt sinnsyk effekt,

( 4ohm sub, 230v = over 13kW...) hva er det jeg ikke får med meg? de kan da ikke tåle så mye?

2: Er jo en del forsterkere som leverer VELDIG mye effekt, men som et eksempel så kan man jo se på RF 15kw, den skal levere 2kw ved 4ohm. ( sikkert en del som kan levere enda mer.. )

For at den skal klare og levere så mye effekt i en 4ohm høytaler så må jo høytaleren bli matet med 142V, ( 2000/14= 142 )
Må jo faktisk kunne kjenne det godt om du tar på + og - da.. :D
 #368948  av QuiNlan
 
I våres demobil har vi forsterkerkraft på rundt 20KW. Å ta på høyttalerterminalene er omtrent det samme som å stikke fingrene inn i stikkontakten i veggen, ja. Nå er det ikke mange elementer som tåler å bli kobla rett i stikkontakten, men de finnes. Enten så var det Xelent ALU10 eller Xelent ALU12 som ble putta rett i stikkontakten, og overlevde nesten et døgn. Disse elementene tåler noe helt sinnsykt med juling, og garantien vår er som så at; hvis du skulle klare å svi av et slikt element (merk: uten å putte det i stikkontakten) så får du et nytt, hvis det ikke er noen ytre skader o.l.
 #369165  av chris
 
sleeper skrev:Når vi først er inne på dette med efffekt..

En ting jeg har tenkt på en av de gangene jeg kjeder meg er dette med spenning og effekt på bilstereo.

1: har jo mange ganger sett subber koblet rett i kontakten, men ifølge ohms lov så blir jo dette en helt sinnsyk effekt,

( 4ohm sub, 230v = over 13kW...) hva er det jeg ikke får med meg? de kan da ikke tåle så mye?

2: Er jo en del forsterkere som leverer VELDIG mye effekt, men som et eksempel så kan man jo se på RF 15kw, den skal levere 2kw ved 4ohm. ( sikkert en del som kan levere enda mer.. )

For at den skal klare og levere så mye effekt i en 4ohm høytaler så må jo høytaleren bli matet med 142V, ( 2000/14= 142 )
Må jo faktisk kunne kjenne det godt om du tar på + og - da.. :D
1: Kobles i 8 ohm (altså en 2x4 ohm i seriekobling), og man får en effekt på rundt 6500w eller deromkring. Vi har gjort dette med et Rockford Fosgate T2 15" element, og det går helt fint i en kortere periode. Største problemet er varmgang, og det er det som tar knekken på subwoofere når det er snakk om så høy effekt. Det er faktisk ganske heftig å høre på når et slikt element blir koblet rett i stikkontakten.. det setter en støkk i en :D Bassen må monteres med rumpa ut - så man får utsatt varmeproblematikken litt :P
En av grunnene til at det går bra er fordi det er helt uten forvrengning. Hadde man kjørt så høy effekt inn på en subwoofer i en bil med variabel spenning etc, så hadde det gått vesentlig kortere tid før noe ryker.

At subwooferelementer til drøyt to tusen kroner tåler å stå tilkoblet stikkontakten (en jevn dur i 50 hz med langt over 6000w) i ett døgn har jeg ikke noe trua på, helt ærlig. Høres ut som verdens dårligste forsøk på å lage en myte. Dette ville i så fall krevd noe sykt med kjøling (kanskje det i så fall stod montert i en beholder med flytende nitrogen? :P). Hvis det finnes noe info rundt dette kunne jeg tenkt meg å se det - for det ville absolutt vært interessant om det var tilfelle :)

Den største grunnen til at man svir elementer er pga FOR LITE effekt og/eller for lite strøm - dette gir forvrengning og kan ødelegge elementer på et blunk, derfor leveres det normalt ikke garanti på dette (det er ren brukerfeil). Jo større og tyngre elementer - jo større krav til effekt/strøm - ergo større mulighet for å ødelegge de. Det er faktisk ekstremt sjeldent at man tar livet av elementer med for mye effekt (uten forvrengning).

2: Vi brukte Rockford T15kW blant annet nå i helga på Rudskogen på Gatebil. For de av dere som var der brukte vi den på søndagen. Det er verdens kraftigste og dyreste bilstereoforsterker og leverer noe helt sinnsykt med effekt. Jeg var så dum at når jeg skulle koble til høyttalerledningene fra subwooferne tok jeg tak i begge terminalene samtidig for å skru de opp - uten å egentlig tenke meg om :P Jeg fikk mildt sagt noe jævlig med strøm i meg. Så ja, man kjenner det GODT om man tar på pluss og minus på en slik en.. jeg tok på pluss og minus på en brokobling også da, for sikkerhets skyld :P

De som vil lese mer om T15kW kan lese en forklaring av hvordan det hele fungerer, og et intervju med designeren av den. For de av oss som er litt wannabe nerder på dette området er faktisk dette veldig interessant lesestoff :)
http://caraudiomag.com/articles/rockfor ... -amplifier
 #369484  av bose
 
Er flere faktorer som bestemmer maks-effekten/lydtrykket til en høyttaler..

Følsomhet:hvor mange dB per Watt spiller høyttaleren? oppgis i dB.. Normalt ved 1w/1m.. Noen produsenter bruker 2.83v/1m (en høyttaler på 8ohm trekker 1w når den blir tilført 2.83v, en høyttaler på 4ohm vil da trekke 2w)
Powercompression: Svært sjeldent/aldri oppgitt i bilstereoverden, men absolutt et reelt "problem"
Effekt: Ja hvor mye strøm spolen tåler å trekke
Xmax: Hvor langt membranen kan vandre før spolen havner på utsiden av magnetgapet
Xmech: Hvor langt membranen kan vandre før spolen slår ned i bunn av magneten, KRISE!


Til ettertanke.
En 100% effektiv høyttaler har en følsomhet på 132dB 1w/1m
Så la oss si at du har en sub med 85 dB følsomhet (0,2% effektiv!!) , og tilfører denne med 600w, så har du i TEORIEN 1,2 watt i ren lydenergi..
Og på toppen av det hele så blir jo spolen varm, og hvor kommer denne varmen fra? Jo det kommer jo fra effekten den trekker fra forsterkeren. Også kjent som tidligere nevnt "Powercompression"

3dB kan man rene som normalt når en høytaller blir tilført såppas spenning at den trekker 600w fra ampen din... Med andre ord, følsomheten i høyttaleren har sunket fra 85dB 1w/1m til 82dB 1w/1m...

Og siden 3dB tilsvarer en dobbling/halvvering av effekten så kan du regne ut selv..
Nemlig, de 600 wattene som kommer ut av forsterkeren har endt opp i 0.6w i ren lydenergi.. resten gikk føyken i varme!



Så ikke heng dere opp i hva en høyttaler tåler av inngangseffekt, er hva som kommer ut av høyttaleren som teller!
 #369489  av bose
 
sleeper skrev:Når vi først er inne på dette med efffekt..

En ting jeg har tenkt på en av de gangene jeg kjeder meg er dette med spenning og effekt på bilstereo.

1: har jo mange ganger sett subber koblet rett i kontakten, men ifølge ohms lov så blir jo dette en helt sinnsyk effekt,

( 4ohm sub, 230v = over 13kW...) hva er det jeg ikke får med meg? de kan da ikke tåle så mye?

2: Er jo en del forsterkere som leverer VELDIG mye effekt, men som et eksempel så kan man jo se på RF 15kw, den skal levere 2kw ved 4ohm. ( sikkert en del som kan levere enda mer.. )

For at den skal klare og levere så mye effekt i en 4ohm høytaler så må jo høytaleren bli matet med 142V, ( 2000/14= 142 )
Må jo faktisk kunne kjenne det godt om du tar på + og - da.. :D
Husk at i statene så oppererer dem med 110v, og da blir talla litt mer "levelige" med en gang... :wink:
Når jeg romsterer med sånne strømtrekk så henter jeg bare 3fas skapet :lol: