TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Overkill? Eller en god ide?

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #367816  av FireWalk
 
Har begynt å fokusere litt på bilstereoen min nå. Kjøpte meg en ny pioneer 2-din spiller fra Bilradiospesialisten (såklart!) nylig. Meget fornøyd med kjøpet. merkelig nok forsvant nå all støy fra servopumpa også..

Jeg ble så fornøyd at jeg bestemte meg for å gå til verks å forbedre hele bilstereoen. Jeg har fra før av følgende utstyr:

polk audio frontsett
jbl1000 10" subwoofer bak passasjer setet.
rockford fossgate 900w forsterker brokoblet til å kjøre frontsettet
Harman Kardon forsterker brokoblet til å kjøre subben

Tenkte nå å gjøre følgende:

* Bytte ut 10" subwooferen med en 12" alpine tyope-R subwoofer, og en ny kasse lagd i glassfiber, med kryssfiner plate i front.
* Kjøpe inn noen ekstra polk audo fulltone høytalere å ha bak hodestøtten der de orginale står. Man kan jo matche lyden med frontsettet ved å justere disse litt ned fra spilleren i forhold til frontsettet.
* Jeg tenkte også å kjøpe noen 5,25" høytalere å ha i de orginale sub kassene nede bak setene.
* kjøpe en ekstra 4 kanals forsterker til å drive bakhøytalerene.

Da blir det altså polk audo i dørene, bak hodestøtten, nede bak setet og 12" subwoofer samt hele 3 forsterkere...

Blir dette overkill? Jeg har en motor som bråker en del, og jeg er (litt for) glad i å spille høyt.. Og er det egentlig fysisk plass til den 12" ? Den er en del dypere enn 10" jeg har nå, og må da lage en helt ny kasse for å få plass..

Gjør jeg dette blir det totalt 9 høytalere i kupeen og 3 forsterkere. Burde jo få en ganske bra "utfylling" i lydbildet ?

Er klar over at hifi guruer nok vil syntes dette er FY FY, men her tenker jeg egentlig mer på å få lyden til å "fylle" hvert hjørne av kupeen, og unngå problemet med at lyden forandrer seg om man f.eks har en fot forran ene høytaleren i døra.. Samt jeg liker å spille høyt.. :)

Har allerede fått tak i en Alpine Type R 12" subwoofer fra min bror.. Så
Vedlegg
Bilde1221.jpg
Bilde1221.jpg (383.93 kiB) Vist 8977 ganger
 #367845  av Andrepedersen
 
FireWalk skrev:Har begynt å fokusere litt på bilstereoen min nå. Kjøpte meg en ny pioneer 2-din spiller fra Bilradiospesialisten (såklart!) nylig. Meget fornøyd med kjøpet. merkelig nok forsvant nå all støy fra servopumpa også..

Jeg ble så fornøyd at jeg bestemte meg for å gå til verks å forbedre hele bilstereoen. Jeg har fra før av følgende utstyr:

polk audio frontsett
jbl1000 10" subwoofer bak passasjer setet.
rockford fossgate 900w forsterker brokoblet til å kjøre frontsettet
Harman Kardon forsterker brokoblet til å kjøre subben

Tenkte nå å gjøre følgende:

* Bytte ut 10" subwooferen med en 12" alpine tyope-R subwoofer, og en ny kasse lagd i glassfiber, med kryssfiner plate i front.
* Kjøpe inn noen ekstra polk audo fulltone høytalere å ha bak hodestøtten der de orginale står. Man kan jo matche lyden med frontsettet ved å justere disse litt ned fra spilleren i forhold til frontsettet.
* Jeg tenkte også å kjøpe noen 5,25" høytalere å ha i de orginale sub kassene nede bak setene.
* kjøpe en ekstra 4 kanals forsterker til å drive bakhøytalerene.

Da blir det altså polk audo i dørene, bak hodestøtten, nede bak setet og 12" subwoofer samt hele 3 forsterkere...

Blir dette overkill? Jeg har en motor som bråker en del, og jeg er (litt for) glad i å spille høyt.. Og er det egentlig fysisk plass til den 12" ? Den er en del dypere enn 10" jeg har nå, og må da lage en helt ny kasse for å få plass..

Gjør jeg dette blir det totalt 9 høytalere i kupeen og 3 forsterkere. Burde jo få en ganske bra "utfylling" i lydbildet ?

Er klar over at hifi guruer nok vil syntes dette er FY FY, men her tenker jeg egentlig mer på å få lyden til å "fylle" hvert hjørne av kupeen, og unngå problemet med at lyden forandrer seg om man f.eks har en fot forran ene høytaleren i døra.. Samt jeg liker å spille høyt.. :)

Har allerede fått tak i en Alpine Type R 12" subwoofer fra min bror.. Så
Synes det høres ut som en god idé, men ville kansje ha droppa droppa disse høytalerene nede bak setet, pga jeg trur ikke du vill legge så mye merke til lyden der bak ifra. Men, ellers er det flere her på forumet som har støpt basskasser til 12" , blandt annet trustno1 her, bygde kasser til 4 stk kicker 12".
Blir spennende å følge med, stå på :)
 #367954  av kvass_st215
 
Andrepedersen skrev:
FireWalk skrev:Har begynt å fokusere litt på bilstereoen min nå. Kjøpte meg en ny pioneer 2-din spiller fra Bilradiospesialisten (såklart!) nylig. Meget fornøyd med kjøpet. merkelig nok forsvant nå all støy fra servopumpa også..

Jeg ble så fornøyd at jeg bestemte meg for å gå til verks å forbedre hele bilstereoen. Jeg har fra før av følgende utstyr:

polk audio frontsett
jbl1000 10" subwoofer bak passasjer setet.
rockford fossgate 900w forsterker brokoblet til å kjøre frontsettet
Harman Kardon forsterker brokoblet til å kjøre subben

Tenkte nå å gjøre følgende:

* Bytte ut 10" subwooferen med en 12" alpine tyope-R subwoofer, og en ny kasse lagd i glassfiber, med kryssfiner plate i front.
* Kjøpe inn noen ekstra polk audo fulltone høytalere å ha bak hodestøtten der de orginale står. Man kan jo matche lyden med frontsettet ved å justere disse litt ned fra spilleren i forhold til frontsettet.
* Jeg tenkte også å kjøpe noen 5,25" høytalere å ha i de orginale sub kassene nede bak setene.
* kjøpe en ekstra 4 kanals forsterker til å drive bakhøytalerene.

Da blir det altså polk audo i dørene, bak hodestøtten, nede bak setet og 12" subwoofer samt hele 3 forsterkere...

Blir dette overkill? Jeg har en motor som bråker en del, og jeg er (litt for) glad i å spille høyt.. Og er det egentlig fysisk plass til den 12" ? Den er en del dypere enn 10" jeg har nå, og må da lage en helt ny kasse for å få plass..

Gjør jeg dette blir det totalt 9 høytalere i kupeen og 3 forsterkere. Burde jo få en ganske bra "utfylling" i lydbildet ?

Er klar over at hifi guruer nok vil syntes dette er FY FY, men her tenker jeg egentlig mer på å få lyden til å "fylle" hvert hjørne av kupeen, og unngå problemet med at lyden forandrer seg om man f.eks har en fot forran ene høytaleren i døra.. Samt jeg liker å spille høyt.. :)

Har allerede fått tak i en Alpine Type R 12" subwoofer fra min bror.. Så
Synes det høres ut som en god idé, men ville kansje ha droppa droppa disse høytalerene nede bak setet, pga jeg trur ikke du vill legge så mye merke til lyden der bak ifra. Men, ellers er det flere her på forumet som har støpt basskasser til 12" , blandt annet trustno1 her, bygde kasser til 4 stk kicker 12".
Blir spennende å følge med, stå på :)
Var ikke dette 4x kicker 8" trustno1 bygget? temmelig sikker på det..
Hadde pioneer frontsett i min mr2, pioneer koaks der som de orginale sitter bak, og 1 peerless 10" bak førersetet, glassfiberkasse med sponfront, og var selv meget fornøyd med det. Greit å ha en plass å stable t-taket når det er fint vær :wink:
Var litt fintuining for å balansere frontsettet opp mot høyttalerne bak, men det var såå verdt det. Ble veldig jevnt utfyllende synes da jeg..
 #367958  av FireWalk
 
Hvorfor lager alle så mye styr av det targa taket? jeg en kasse bak passasjersetet med en 10" subwoofer nå. Syntes ikke den spiller høyt nok / nok drus i. Og skal jeg ha av targa taket så plaserer jeg det i bagasjerommet. Der får det fint plass, og om man legger det på riktig måte så ligger det stødig og fast der. Flytter ikke på seg. Har lagt sidelengs og herjet uten at det har flyttet seg en millimeter så det er ikke noe problem. Om man syntes det virker utrykt ger det jo bare å ha et pledd eller noe baki der og legge rundt, så er man sikker på det ligger støtt. Går jo faktisk raskere enn å begynne å klipse det fast med de stroppene bak hvert sete. Samt bikke frem begge setene og tilbake igjen, for så justere til igjen setet. :D

Tror det blir litt vel liten kasse til en 12". Men jeg testet den i bilen og syntes den spilte meget bra, matchet resten av anlegget veldig bra, så vil gjerne ha den innm på et vis.

Så enten blir det å få plasert den i en litt for liten kasse, eller å fjerne bklikekt bak passasjersetet og lage en kasse som bygger helt fra gulvet og opp.

Tenkte å lage fronten på kassen i kryssfiner og så støpe resten i glassfiber. Så får jeg den så tynn som mulig og dermed maximerer jeg volumet jeg har tilgjengelig til kasse..

Vil vel ikke få setet HELT bak. men det gjør jeg ikke nå heller (på passasjersiden). Må vel ofer noe. Kan ikke alltid få i pose og sekk :\
 #367977  av ad92
 
Ville gått for å klippe vekk den "blikkboksen" bak setene, da får man en god del liter til å gå på til kassene. Det skal vertfall jeg gjør. Er jo ikke store arbeidet, pluss man utnytter plass som man aldri ville brukt ellers!! Er vell bare at man må demontere interiøret for å få det til. Det må man vell mer eller mindre om man skal legge opp kabler på skikkelig uansett så. Ser ingen grunn til å ikke gjør det :D
 #367982  av Andrepedersen
 
Ja, såklart ! Var 8", men ang høytaler bak stolene, så er jeg ikke sikker. bare noe jeg kan tenke meg til ! Men, når du bestemmer deg hva du kommer til å gjøre må vi få bilder ;)
 #367984  av FireWalk
 
ad92 skrev:Ville gått for å klippe vekk den "blikkboksen" bak setene, da får man en god del liter til å gå på til kassene. Det skal vertfall jeg gjør. Er jo ikke store arbeidet, pluss man utnytter plass som man aldri ville brukt ellers!! Er vell bare at man må demontere interiøret for å få det til. Det må man vell mer eller mindre om man skal legge opp kabler på skikkelig uansett så. Ser ingen grunn til å ikke gjør det :D
Vurderer dette også, men interiør-delen som går på sideveggen der buer jo og går rundt 10cm innover i kupeen over det blikket da. Frister ikke så veldig å skjære vekk dette pga det ikke vil se særlig pent ut om sub kassa noen gang skal ut. Eventuelt kan jeg jo la det være igjen, men da får jeg ikke fylt ut hele rommet utover mot side av bilen.. ?
 #367985  av FireWalk
 
ad92 skrev:Ville gått for å klippe vekk den "blikkboksen" bak setene, da får man en god del liter til å gå på til kassene. Det skal vertfall jeg gjør. Er jo ikke store arbeidet, pluss man utnytter plass som man aldri ville brukt ellers!! Er vell bare at man må demontere interiøret for å få det til. Det må man vell mer eller mindre om man skal legge opp kabler på skikkelig uansett så. Ser ingen grunn til å ikke gjør det :D
Vurderer dette også, men interiør-delen som går på sideveggen der buer jo og går rundt 10cm innover i kupeen over det blikket da. Frister ikke så veldig å skjære vekk dette pga det ikke vil se særlig pent ut om sub kassa noen gang skal ut. Eventuelt kan jeg jo la det være igjen, men da får jeg ikke fylt ut hele rommet utover mot side av bilen.. ?
 #368050  av ad92
 
Om du har planer om å ta vekk subkassen etter hvert er jo det ikke noen gode ide. Men hvorfor i all verden skal man det egentlig? Er vell ikke noe annet nyttig å sete bak setet :lol:
 #368164  av TrustNo1
 
Stemmer at det er 4x8" kicker L7 jeg har.

Har gjort ganske mange forskjellige målinger og tester på forskjellige konfigurasjoner, men det mest optimale jeg kom frem til med tanke på plass kontra slagareal på elementene var 2 firkanta 8" bak hvert sete. Det er derimot ganske krevende jobb å lage en kasse som passer godt og er stor nok til dette.

Når det gjelder frontsettet så har jeg faktisk 4 stk 6,5" tang band subber som spiller midbass og 2x4" tang band mellomtoner ved a-stolpen. Alle 6,5" er montert i spesielle porta kasser i dør og kickpanel. Overkill? Tjaaaaa, ikke noe er overkill når det gjelder bilstereo :twisted:
Kom forresten på delt 2. plass på lydscore i EMMA i drammen for ett par uker siden med dette oppsettet (totalscore ble noe lavere da monteringen min er uferdig)


Når det gjelder å ha høytalere bak så ville jeg droppet dette. Sats heller på en god spiller med time alignment, aktiv deling og ett kraftig frontsett. Det gjør underverker for lydbildet om man setter seg litt inn i det og justerer riktig.

Har ikke oppdatert prosjektråden min her så flittig, men du kan se på denne: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=10131 (må registrere deg på forumet for å se tråden) om du er intressert i å få ideer til ett "ekstrem" prosjekt

Men en liten advarsel: Dette prosjektet har jeg brukt minst 400 timer på, og du skal ha en god posjon motivasjon for å bygge så mye stash i glassfiber, jeg har brukt flere år på min prosjekt :P
 #368166  av FireWalk
 
høres ut som du har lagt en god del timer i dette ja. Skal en del tålmodighet til for å få riktige finish og der tror jeg at jeg kommer til kort. Blir fort lei. En sub kasse skal jeg klare å få laget til uten videre problemer, men dører og slikt tror jeg at jeg hopper over. Tror jeg skal forsøke å lage en kasse med 12" element i bak passasjer setet. Så får vi se hvordan det blir. Er såvidt jeg vet ikke plass til noe annet enn en lukket kasse i en MR2 uansett. Så får se om det blir til å fjerne oppbevarings boksen / sub rommet bak passasjersetet ved å skjære vekk blikket der og eventuelt modde til noe med den plastikk biten som stikker ut fra sidepanelet.. :)
 #368190  av TrustNo1
 
Har tenkt på 12" selv, men slo det fra meg. Dersom du vil beholde hele setevandringen så går det ikke, med mindre du har planer om å kjøpe noen slimline subber. Problemet er at det er veldig lite dybde å gå på.
En fordel jeg så med to mindre subber på hver side er at man få plassert subbene meget lavt i mot gulvet. Grunnen til at dette er en fordel er at man får mye mer lyd og mindre vibrasjon rett i mot seteryggen, siden mye av trykket vil bevege seg under stolen. Har man ett element som blir liggende helt inntill seteryggen så vil man tape både effekt og lydkvalitet på dette. Det vil riktignok riste bra i stolen, noe som kanskje er morro i starten, men blir bare plagsomt i lengden.

8" høres kanskje lite ut, men jeg skal love deg at har man 4 av de med riktig effekt så kan det trøkke sykt bra. Med korrekt deling og justering får man det til å spille dypt også.

Når det gjelder frontsett så er det fryktelig mye jobb å bygge kasser i døra. Det de fleste gjør, er å dempe hele døra med dempematter, både ytter og innerblekket slik at hele døra vil fungere som en mer eller mindre tett kasse. Har hørt noen biler som har gjort dette, og midbassen blir formidabelt mye bedre om man gjør ett slikt tiltak. Så da har du jo ett tips :)
 #368247  av TrustNo1
 
chris skrev:Overhodet ikke noe problem med 2x12" i MR2 :P

viewtopic.php?f=49&t=10855
For all del, er mulig det også ja, men regner med at det begrenset noe av setevandring/vipp på stolen :)

Uansett, 4x8" firkanta har omtrent akkurat det samme slagarealet som 2x12 rund, så man får omtrent det samme potensialet med riktig elementer/effekt, men det er enklere å plassere riktig lydmessig.
 #368277  av chris
 
TrustNo1 skrev:
chris skrev:Overhodet ikke noe problem med 2x12" i MR2 :P

viewtopic.php?f=49&t=10855
For all del, er mulig det også ja, men regner med at det begrenset noe av setevandring/vipp på stolen :)

Uansett, 4x8" firkanta har omtrent akkurat det samme slagarealet som 2x12 rund, så man får omtrent det samme potensialet med riktig elementer/effekt, men det er enklere å plassere riktig lydmessig.
Jeg tror jeg bare mistet siste "hakket" på justeringen bakover. Mener jeg ikke mistet noe på vippen.. i hvert fall ikke noe jeg hadde behov for :)