TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Om hvorfor man bør bruke kondensator - og hva disse gjør.

  • Spørsmål, råd og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #369519  av inzane2012
 
men alle som har litt kunskap om elektronikk, vet jo at en kondensator er viktig for å glatte ut rippelspenning som blir ved likeretterbroer og den slags, og for å kunne "tilføre" (om det er lov og si) ekstra spenning ved korte behov, og ikke funke som ett batteri over laaang tid (om det er rett måte å si det på) hehe

komponentlæra mi er temmelig rusten nå siden jeg ikke har jobba med sånt siden jeg gikk på elektronikk linja for 6 år siden :)
 #369534  av Sven
 
inzane2012 skrev:men alle som har litt kunskap om elektronikk, vet jo at en kondensator er viktig for å glatte ut rippelspenning som blir ved likeretterbroer og den slags, og for å kunne "tilføre" (om det er lov og si) ekstra spenning ved korte behov, og ikke funke som ett batteri over laaang tid (om det er rett måte å si det på) hehe
Hvis du sier den tilfører ekstra strøm ved behov så er det ihvertfall lov å si :wink:
 #369539  av MR2i
 
Ja, det stemmer at kondensatorer brukes for å glatte ujevn spenning. Og det er akkurat samme årsak som eksemplet jeg nevnte med turbinen, dammen og elven.
Dette er for at turbinen som her er brukeren av energi skal oppleve at elven gir en jevn strøm av vann, mens det i realiteten er regnvær som gir masse vann og noen gang er det tørke som gjør at det er lite vannføring i elven. Men dammen oppleves som helt stille og rolig.
Forskjellen mellom glatting og effektytelse på kondensatorer er at glattingen gjerne trenger bare 1000-2000 uF pga høy frekvens, mens en bilstereo gjerne vil ha 2 F. (2.000.000 uF)
 #369541  av MR2i
 
Bare for moro skyld kan jeg nevne at en av verdens beste høyttalere blir produsert av Genesis.
De har en modell som heter Genesis G1.2. Du finner den her: http://www.genesisloudspeakers.com/g1p2.html
Disse har historikk fra 1978 og er arvtager av Infinity Reference Standard III.

Dette er høyttalere som veier 907 kg (Forsendelsesvekt 1,3 tonn). Og uansett hva du prøver å få de til å gjengi, så gjør de det til fulle.
På bass-siden har den 12 stk 12 " høyttalerelementer. 6 på hver side selvfølgelig.
Hver bassenhet har sin egen forsterker. Men i steden for å ha en stor forsterker, med en stor strømforsyning med tilhørende stor kondensator, så har de valgt å lage 12 stk utganger. Hver på 400 Watt.
KUN for at det hele tiden skal være nok strøm tilgjengelig for basselementene.

Det sies at disse høyttalerne klarer å reprodusere lydtrykket 1 meter fra et F16-fly med afterburner tilkoblet.
Noe for Mythbusters å teste.. :)

Blir jeg rik en dag, skal jeg ha disse høyttalerne.. det er helt klart.. hehe
Fant de på nett til € 218.000,- (1,8 mill)

Jeg ler litt av den 32 siders installasjonsmanualen som følger med de høyttalerne:
1 Set-up Guide
Now that you have your new Genesis 1.2 loudspeaker system, we
realize that you can’t wait to hook it up and start playing! However, this
is a big, complex system. There is no “quick” set-up.

You will need at least four strong people. Be prepared to allocate 4 to
6 hours to the initial unpacking, set-up and configuration. Mentally
condition yourself for hard, manual work that must also be done
carefully and precisely so as not to hurt your precious new acquisition
and to not hurt your backs.
 #369552  av inzane2012
 
di der såg ut som noe han ene jeg jobber med hadde blitt forelsket i (noe han sikkert allerede er siden han er en skikkelig HIFI-nut)

han har noen høytalere han skal selge nå da, det er ikke vanlig element i di, er bare tynne tråder som vibrerer, men etter han tok kvelden på forsterkeren sin, som vist nok var av ett merke som var blandt toppen på forsterkerer, så har han bestemt seg for å selg di å få noen mer "lettspilte" :)
 #369582  av chris
 
Litt off topic her nå folkens, husk det er en sticky tråd om kondensatorer ;)

Kondensator HAR en hensikt og funksjon, så enkelt er det.

.. og inzane? Forvrengning på subwooferen hører du mest sannsynlig ikke i det hele tatt, det "ligger bare og lurer". Det er derfor kondensatorer forlenger levetid på blant annet subwoofere. Mindre forvrengning over tid øker levetiden.
 #369603  av MR2i
 
Det er vel strengt tatt ikke forvrengning som blir resultatet heller. Eneste er at man får en faseforskyvning. Når stortromma får et skikkelig rapp, så er basselementet rett og slett ikke raskt nok slik at man faktisk får en liten forsinkelse av lyd.
 #369626  av chris
 
MR2i skrev:Det er vel strengt tatt ikke forvrengning som blir resultatet heller. Eneste er at man får en faseforskyvning. Når stortromma får et skikkelig rapp, så er basselementet rett og slett ikke raskt nok slik at man faktisk får en liten forsinkelse av lyd.
Det er riktig, og det påvirker lydkvaliteten. Det jeg tenker på er forvrengning, som skyldes at forsterker får for lite strøm. Dette vil på kortere eller lengre sikt (avhengig av mengde forvrengning) brenne opp spolen. Å tyne en forsterker blir litt som å sammenligne med å kjøre på turtallssperre.. det er ikke anbefalt :P

Kondensator hjelper altså både på lydkvalitet og levetid :)
 #383016  av bose
 
Mr2i:
De kondenstatorene som er i samtlige bilforsterke er overhode ikke tilstrekkelig. Grunnen er vel å få produksjonen av ampen så billig som overhode mulig
Men det kan mann jo faktisk teste selv ved å koble på et voltmeter.. Spenninga VIL danse opp/ned ved høyt nivå og stort dynamisk "sprang".

Og "verdens" beste høyttaler eksisterer ikke.. Allerede på første bilde så jeg tydelige svakheter i konstruksjonen av de Genesis høyttalerene..
 #383723  av chris
 
bose skrev:Mr2i:
De kondenstatorene som er i samtlige bilforsterke er overhode ikke tilstrekkelig. Grunnen er vel å få produksjonen av ampen så billig som overhode mulig
Dette med unntak av Rockford Fosgate T15kW.. som er fylt til randen med kondensatorer. Om man har en slik forsterker er en ekstern kondensator helt overflødig og unødvendig :) Det er jo også litt av grunnen til at den veier nesten 100 kg :P
 #384673  av chris
 
bose skrev:men den har vel SMPS? SMPS forsterkere er nødt til å ha større kondensatorpakke, pga at de er "mindre kompatible" med varierende last..
Den er ikke akkurat mindre kompatibel nei. Grunnen til at den er laget slik er fordi den skal være 100% stabil selv med varierende strømtilførsel.. og det faktum at den skal levere effekten som lovet. Dette er også eneste forsterker som er målt i Powercube som har fått tilnærmet perfekt kube (gjelder både bilforsterkere og hjemmeforsterkere).
 #384849  av chris
 
Ta en titt her:
http://caraudiomag.com/articles/rockfor ... -amplifier

En veldig god artikkel om forsterkeren (og intervju med han som designet den).

Og siden denne tråden er om kondensatorer, så står det i artikkelen om hvorfor forsterkeren er fylt til randen med siste skrik innen kondensatorer :)